Strategia Nationala pentru Dialog SocialPrin Strategia Nationala pentru Dialog Social (SNDS) Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice isi propune sa intareasca rolul si capacitatea actorilor interesati ai pietei muncii de a se implica activ la dezvoltarea Romaniei.

Experti ai confederatiilor si federatiilor sindicale si patronale, ai Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, ai mediului de afaceri, organizatiilor neguvernamentale, precum si specialisti in resurse umane sau dreptul muncii au participat, luni, la lansarea in dezbatere publica a Strategiei Nationale pentru Dialog Social (SNDS).

Draftul de document cuprinde, printre altele, masuri precum: Guvernul trebuie sa responsabilizeze partenerii sociali si sa le acorde incredere pentru a ajunge la un consens; in masura in care se atinge consensul, Guvernul va reglementa conform intelegerii dintre parti, iar in cazul in care partile nu se inteleg, acesta va reglementa, implicand in continuare partenerii in acest proces.

De asemenea, implicarea partenerilor sociali in elaborarea rapoartelor anuale pentru implementarea Cartei Sociale Europene revizuite poate aduce un plus de informatie in sustinerea celor furnizate de Guvern pentru evaluarea respectarii prevederilor Cartei Sociale. In plus, elaborarea acestor rapoarte ar trebui sa genereze o posibilitate de analiza si o oportunitate de a dezbate modul in care drepturile si libertatile prevazute de Carta sunt respectate in legislatia si practica pietei muncii din Romania.

Pe de alta parte, din datele cuprinse in proiectul de Strategie Nationala pentru Dialog Social reiese faptul ca Romania inregistreaza, in prezent, cele mai tensionate relatii de munca dintre cele 28 de state membre ale Uniunii Europene, fenomenul avand o tendinta de amplificare, in conditiile in care, in 2012, tara noastra se situa pe pozitia 26. Tarile aflate in imediata apropiere a Romaniei, respectiv Franta si Italia sunt tari cu o rata de acoperirea a contractelor colective de peste 80%, ceea ce ar putea justifica existenta unor tensiuni generate de negocieri si administrarea contractelor colective de munca.

"In acest moment, dialogul social este vazut de partenerii sociali ca fiind unul formal, fara a i se acorda importanta, e un exercitiu care trebuie realizat doar pentru ca asa prevede o lege, fara a se incerca sa se dea utilitate acestui demers. Intr-o proportie consistenta, partenerii considera ca autoritatile publice sunt preocupate doar in mica masura de dialogul social. Dialogul social tripartit este vital pentru relatii industriale echilibrate si pentru o crestere economica sanatoasa, fiind adesea utilizat ca functie-cheie pentru construirea consensului, promovarea dreptatii si mentinerea coeziunii sociale in elaborarea si implementarea politicilor economice si sociale care pot fi astfel articulate la alte nivele de dialog social, in principal, negocierile colective la nivel de sector sau intreprindere. In afara de a genera consens si de a negocia propuneri pentru politicile economice si sociale, dialogul social a avut rolul de a diminua socurile generate de tranzitie sau criza", conform Strategiei Nationale pentru Dialog Social.

Documentul se va afla in dezbatere publica timp de 30 de zile pe site-ul Ministerului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, prin Departamentul pentru Dialog Social.

Actul nu este insa pe placul Confederatiei Nationale Sindicale (CNS) "Cartel Alfa". Presedintele confederatiei, Bogdan Hossu, a declarat ca draftul de SNDS reprezinta un pas, insa ii lipsesc prioritizarile si genereaza confuzii. "Ar fi trebuit sa avem acces la studiul care a stat la baza realizarii acestei strategii. Legat de draftul de SNDS, este un pas, dar despre structura documentului pot spune ca lipsesc prioritizarile obiectivelor in structura respectiva. Exprimarile din text nu sunt intotdeauna cele mai fericite. Elemente esentiale nu sunt cuprinse si dau exemplu aici faptul ca partenerii sociali sunt parteneri in elemente decizionale majore disfunctionale la ora actuala, cum sunt Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, Consiliul la nivelul CNAS-ului, si care, de fapt, din cauza unor decizii politice, sunt disfunctionale. Nu credem ca este o strategie la care am putea subscrie", a afirmat Hossu.

Potrivit presedintelui CNS "Cartel Alfa", in cadrul documentului nu sunt cuprinse elemente esentiale.

"Elemente esentiale nu sunt cuprinse si dau exemplu aici faptul ca partenerii sociali sunt parteneri in elemente decizionale majore disfunctionale la ora actuala, cum este Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, Consiliul la nivelul CNAS-ului si care, de fapt, din cauza unor decizii politice, sunt disfunctionale, desi masurile asupra banilor alocati sunt atat din partea angajatorului, cat si din partea salariatilor. Este anormal ca in Casa de Asigurari de Sanatate sa existe doar cate un reprezentant din partea angajatorului si unul din partea salariatilor. Avem structuri unde este important dialogul social, cum este Inspectia Muncii. Ar trebui facuta o comisie tripartita care sa faca acele corectii ale documentului. Neschimbarea cadrului legislativ face practic inexistent dialogul social si neimplicarea partenerilor sociali. Modificarea Legii inspectiei muncii, de exemplu, caz in care atat ansamblul patronatelor si confederatiilor reprezentative a considerat ca trebuie sa r amana o institutie independenta. In schimb, Guvernul a decis ca nu este cazul", a subliniat Bogdan Hossu.

Liviu Pop, ministrul demisionar, a completat ca SNDS va avea o forma finala ce va apartine sindicatelor si patronatelor, iar Guvernul isi poate asuma raspunderea atunci cand exista consens intre acestea.

Adauga comentariu

Codul de securitate
Actualizează