Bine ai venit, Vizitator
Username: Password:

SUBIECT: PFA si riscuri/facilitati

PFA si riscuri/facilitati #26698

Salut.

O persoana cu hndicap (grav) poate sa fie PFA fara sa riste pierderea dreptului la indemnizatie de handicap?

Daca da, exista facilitati (fiscale sau de orice natura) pentru infiintarea PFA? Dupa infiintare, este obligat sa contribuie la pensii si sanatate?

Multumesc.
  • bogdone
  • Avatarul lui bogdone
  • Deconectat
  • New Member
  • Posts: 2
  • Karma: 0
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: PFA si riscuri/facilitati #26700

Comform codului fiscal nu risti sa iti pierzi indemnizatia daca iti faci PFA,
Facilitati scutirea de taxele pt infintare si ceva impozite si CAS. daca doresti sa demarezi astefel de actiune spune si o sa caut exact punctual acte ce iti trebuie si facilitati
  • Club Sportiv Iasi 21
  • Avatarul lui Club Sportiv Iasi 21
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • SPORTUL FARA BARIERA DIZABILITATI
  • Posts: 583
  • Thank you received: 47
  • Karma: 2
Club Sportiv "Iasi 21"
Tel: 0332.465097
Tel: +4 0740 28 44 62
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: PFA si riscuri/facilitati #26721

Documentele necesare pentru înregistrarea în registrul comerţului, înregistrarea fiscală şi autorizarea funcţionării a persoanei fizice autorizate

Documentele necesare pentru verificarea disponibilităţii firmei şi/sau rezervarea acesteia pentru persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale

Înmatriculări - operaţiuni prealabile

Potrivit OUG nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, pot deveni persoane fizice autorizate orice cetateni romani sau ai unor state membre UE, care au implinit 18 ani, nu au savarsit infractiuni economice si au pregatire profesionala in domeniul in care vor sa fie autorizati.

De asemenea, solicitantul trebuie sa aiba un sediu profesional asupra caruia sa detina un drept de folosinta si sa declare, pe propria raspundere, ca indeplineste conditiile de functionare din punct de vedere al legislatiei din domeniile sanitar, sanitar-veterinar, protectia mediului si protectia muncii.

Procedura de infiintare

Pentru a putea deveni PFA, solicitantul trebuie sa urmeze mai multi pasi.

In primul rand, trebuie sa verifice disponibilitatea si sa rezerve denumirea sub care va functiona ca PFA.

Conform art. 31 din Legea nr. 26/1990 privind Registrul Comertului, denumirea unei PFA se compune din numele solicitantului scris in intregime sau din nume si initiala prenumelui. Totusi, legea permite adaugarea la denumire a unei expresii sau sintagme care face referire la activitatea desfasurata sau calificarea persoanei autorizate ( de exemplu – electrician, traducator, etc.)

Pentru a putea rezerva o denumire, va sunt necesare urmatoarele documente: o cerere de verificare disponibilitate si/sau rezervare firma, o fotocopie a actului de identitate si dovada ca ati achitat taxa de registru, in valoare de 10 lei.

Documentele se depun la ghiseul Oficiului Registrului Comertului (ORC) sau se pot transmite prin posta ori in format electronic, caz in care este nevoie de semnatura electronica extinsa.

Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii firmei se obtine in general in aproximativ 2 ore de la depunerea cererii.

Urmatorul pas pentru infiintarea unui PFA il reprezinta alegerea domeniului principal si a domeniilor secundare de activitate si identificare codurilor CAEN care corespund acestora.

Apoi, este necesara identificarea spatiului pentru stabilirea sediului profesional (proprietate/drept de utilizare), iar in cazul in care sediul profesional este intr-un bloc de locuinte, trebuie sa obtineti acordul asociatiei de proprietari si al vecinilor.

Actele necesare

Odata indeplinite toate aceste formalitati, solicitantul va intocmi un dosar pe care il va depune la ghiseul ORC in raza caruia persoana fizica autorizata isi stabileste sediul profesional. Acesta va fi un dosar cu sina si va contine, potrivit datelor ONRC, urmatoarele documente:

1. Cererea de inregistrare in registrul comertului si de autorizare a functionarii si anexa nr. 1 referitor la inregistrarea fiscala, ambele in original;
2. Dovada verificarii disponibilitatii si rezervarii firmei (original);
3. Carte de identitate sau pasaport (fotocopie certificata olograf de catre titular privind conformitatea cu originalul);
4. Documente care atesta drepturile de folosinta asupra sediului profesional/punctelor de lucru (copie legalizata sau copie certificata de parte);
5. Daca este cazul, avizul privind schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta, prevazut de Legea nr. 230/2007 (completat pe formular-tip, original);
6. Specimenul de semnatura al persoanei fizice autorizate (original);
7. Informatiile din cazierul fiscal (se obtin de catre oficiul registrului comertului de pe langa tribunal);
8. Declaratia-tip pe propria raspundere care sa ateste indeplinirea conditiilor legale de functionare prevazute de legislatia speciala din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protectiei mediului si protectiei muncii (original) – model 1 sau model 2.
9. Daca este cazul:
- precizare din care sa rezulte ca titularul dreptului de proprietate intelege sa afecteze folosinta spatiului in vederea stabilirii sediului profesional al persoanei fizice autorizate (declaratie, etc.);
- declaratia privind patrimoniul de afectatiune, in original, si documentele care atesta efectuarea varsamintelor sau calitatea de proprietar, dupa caz (copii certificate de parte);
- documentele care atesta pregatirea profesionala (fotocopii certificate olograf);
- documentele care atesta experienta profesionala (fotocopii certificate olograf);
10. In cazul persoanelor fizice care desfasoara activitate economica autorizata si recunoscuta intr-un alt stat membru al UE sau al Spatiului Economic European, documentatia care atesta functionarea legala, obtinuta in celalalt stat (fotocopie si traducere in limba romana certificata olograf).
11. Dovezile privind plata taxelor de registru. Taxele legale pot fi achitate in numerar sau cu card bancar la casieriile ORC, precum si cu mandat postal sau ordin de plata.

Inregistrarea in registrul comertului a persoanei fizice autorizate se face numai dupa ce directorul ORC de pe langa tribunal verifica daca au fost indeplinite toate formalitatile si dispune, printr-o rezolutie motivata, inregistratea si functionarea PFA. El va elibera, in maxim trei zile lucratoare, certificatul de inregistrare care atesta inregistrarea in registrul comertului, autorizarea functionarii, precum si luarea in evidenta de catre autoritatea fiscala competenta. Documentul va contine neaparat codul unic de inregistrare si certificatul constatator emis in baza declaratiei pe propria raspundere.

In cazul in care documentele solicitantului sunt incomplete, directorul oficiului registrului comertului va acorda 15 zile pentru completarea lor, tot printr-o rezolutie motivata, in care se vor indica actele care mai trebuie depuse.

“La cererea motivata a solicitantului, termenul de 15 zile poate fi prelungit”, se mai precizeaza in art. 11 din OUG nr. 44/2008.


GHID ANAF: Obligațiile fiscale ale PFA, persoanelor fizice care realizează venituri comerciale în România
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15911
  • Thank you received: 5083
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: PFA si riscuri/facilitati #26722

Avantaje vs. Dezavantaje

Din punct de vedere al regimului juridic, persoanele fizice autorizate pot colabora cu alte PFA, intreprinderi individuale, familiale sau orice persoana juridica sau fizica pentru efectuarea unei activitati economice, insa nu pot angaja cu contract de munca terte persoane pentru desfasurarea activitatii.

De asemenea, PFA nu va poate fi considerata un angajat al unor terte persoane cu care colaboreaza, chiar daca colaborarea este exclusiva, insa o persoana poate cumula calitatea de persoana fizica autorizata si pe cea de de salariat.

In ceea ce priveste evidenta contabila, PFA isi poate tine singura contabilitatea in partida simpla, nefiind obligata sa isi angajeze un contabil, ceea ce presupune costuri reduse de administrare si reprezinta un avantaj pentru aceasta forma de organizare a afacerii.

Evidenta se face in conformitate cu contabilitatea in partida simpla, avand in principiu ca document registru de incasari si plati si poate fi efectuata chiar de persoana respectiva. In cazul PFA-urilor functioneaza principiul contabilitatii de casa, si nu cea de angajament, ceea ce reprezinta un alt avantaj al persoanelor fizice autorizate.

PFA-urile datoreaza la bugetul de stat o cota de 16% asupra diferentei dintre veniturile realizate (veniturile incasate, si nu cele facturate) si cheltuielile deductibile.

Dezavantaje

PFA raspunde pentru obligatiile sale cu intreg patrimoniul personal, deci cu toata averea personala, neexistand o limitare a raspunderii patrimoniale ca in cazul societatilor cu raspundere limitata (in limita capitalului social).

Un alt dezavantaj este acela ca PFA nu poate angaja cu contract de munca terte persoane pentru desfasurarea activitatii pentru care a fost autorizata.

De asemenea, in relatiile de comert o astfel de entitate nu este considerata o entitate solida, avand in vedere procedura simplificata de dizolvare la care poate fi supusa.

Impozitarea PFA: sistem real sau norma de venit

Persoanele fizice autorizate datoreaza la bugetul de stat impozit pe venit de 16%. PFA-urile care desfasoara activitati independente pot opta pentru doua modalitati de impozitare: in sistem real sau norma de venit.

Norma de venit reprezinta o suma fixa stabilita anual de catre directiile generale ale finantelor publice teritoriale, in functie de specificul activitatii si de zona in care se desfasoara activitatea, cu conditia ca acea activitate sa se regaseasca in nomenclatorul activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit, pentru contribuabilii care isi desfasoara activitatea individual.

Practic, PFA cu norma norma fixa de venit datoreaza impozit 16% (cota unica) din respectiva norma, indiferent de nivelul real al veniturilor realizate, in timp ce PFA care opteaza pentru sistemul real de impozitare datoreaza cota de 16% la veniturile nete totale.

In cazul in care PFA opteaza pentru norma de venit si obtine venituri nete mai mari, atunci va fi in avantaj platind 16% raportat la norma de venit. In cazul in care s-a optat pentru norma de venit si se obtin venituri nete mai mici, atunci va datora un impozit mai mare decat cel calculat asupra veniturilor nete.

Avocat.net
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15911
  • Thank you received: 5083
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Club Sportiv Iasi 21

Rasp: PFA si riscuri/facilitati #26725

Precizari privind retinerea la sursa a impozitului pe venit

In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 129/22.02.2012, a fost publicat Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 247/2012, prin care se stabileste procedura unitara pentru aplicarea prevederilor art. 52 privind impunerea veniturilor platite in baza contractelor civile incheiate potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul Civil, republicata, in forma scrisa, in vederea impunerii fiscale...

https://www.financiarul.ro/2012/02/27/precizari-privind-retinerea-la-sursa-a-impozitului-pe-venit/
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15911
  • Thank you received: 5083
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: PFA si riscuri/facilitati #26732

Stie cineva concret daca avem vreo facilitate la infiintarea unei S.C ?
  • andreea_ioana
  • Avatarul lui andreea_ioana
  • Deconectat
  • Senior Member
  • Posts: 66
  • Thank you received: 4
  • Karma: 3
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: PFA si riscuri/facilitati #26736

andreea_ioana a scris:
Stie cineva concret daca avem vreo facilitate la infiintarea unei S.C ?

Sigur NU, nu stiu sa exista astfel de facilitati. Totusi intreaba si un avocat

:whistle:
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15911
  • Thank you received: 5083
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: PFA si riscuri/facilitati #26740

la sc ai destul de multe facilitati,ipozite si multe altele si apoi daca transformi sc in atelier protejat ii si mai ok
  • Club Sportiv Iasi 21
  • Avatarul lui Club Sportiv Iasi 21
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • SPORTUL FARA BARIERA DIZABILITATI
  • Posts: 583
  • Thank you received: 47
  • Karma: 2
Club Sportiv "Iasi 21"
Tel: 0332.465097
Tel: +4 0740 28 44 62
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: PFA si riscuri/facilitati #26751

Cunosc facilitatile fiscale in acest caz, scutit de impozit pe veniturile din salarii doar,in rest si pe cladire si auto adaptata(nu ma ajuta). M-am interesat si la infiintare dar m-am gandit sa va intreb si pe voi. Multumesc !
  • andreea_ioana
  • Avatarul lui andreea_ioana
  • Deconectat
  • Senior Member
  • Posts: 66
  • Thank you received: 4
  • Karma: 3
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: PFA si riscuri/facilitati #26753

da tu ce facilitati ai vrea sa ai?
  • Club Sportiv Iasi 21
  • Avatarul lui Club Sportiv Iasi 21
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • SPORTUL FARA BARIERA DIZABILITATI
  • Posts: 583
  • Thank you received: 47
  • Karma: 2
Club Sportiv "Iasi 21"
Tel: 0332.465097
Tel: +4 0740 28 44 62
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: PFA si riscuri/facilitati #26813

... Daca te gandesti sa dezvolti o afacere scoate din calcul posibilitatea vreunei scutiri , facilitati... Practic nu exista asa ceva , poate teoretic . Si inca ceva , daca tu crezi ca esti suficient de puternica poti incerca , dar este greu , multe hatisuri , multi sacali, etc . Succes !:)
  • nig25
  • Avatarul lui nig25
Ultima editare: by nig25.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: PFA si riscuri/facilitati #26835

scutirulke si facilitatile sunt pt cine stie sa le ceara si cine le doreste nu ti le da nimeni daca nu le ceri (si tre sa fii destul de convingator cand le ceri)
  • Club Sportiv Iasi 21
  • Avatarul lui Club Sportiv Iasi 21
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • SPORTUL FARA BARIERA DIZABILITATI
  • Posts: 583
  • Thank you received: 47
  • Karma: 2
Club Sportiv "Iasi 21"
Tel: 0332.465097
Tel: +4 0740 28 44 62
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: PFA si riscuri/facilitati #27550

Art. 118 alin. (1) din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, in sistemul public de pensii, prevede ca pot cumula pensia cu venituri provenite din situatii pentru care asigurarea este obligatorie, in conditiile legii, urmatoarele categorii de pensionari:

a) pensionarii pentru limita de varsta;
b) nevazatorii;
c) pensionarii de invaliditate gradul III, precum si copiii, pensionari de urmas, incadrati in gradul III de invaliditate;
d) copiii, pensionari de urmas, prevazuti la art. 84 lit. a) si b).

In ceea ce priveste dreptul acordarii acestei pensii, acesta se cuvine persoanelor care si-au pierdut total sau cel putin jumatate din capacitatea de munca, din cauza accidentelor de munca si bolilor profesionale, conform legii, neoplaziilor, schizofreniei si SIDA, bolilor obisnuite si accidentelor care nu au legatura cu munca.

Conform art. 69 din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, in sistemul public de pensii, in raport cu gradul de reducere a capacitatii de munca, invaliditatea este:
a) de gradul I, caracterizata prin pierderea totala a capacitatii de munca si a capacitatii de autoingrijire;
b) de gradul II, caracterizata prin pierderea totala a capacitatii de munca, cu pastrarea capacitatii de autoingrijire;
c) de gradul III, caracterizata prin pierderea a cel putin jumatate din capacitatea de munca, persoana putand sa presteze o activitate profesionala, corespunzatoare a cel mult jumatate din timpul normal de munca.

Prin urmare, o persoana care beneficiaza de pensie de invaliditate de gradul II si-a pierdut total capacitatea e munca, pastrandu-si doar capacitatea de autoingrijire. Potrivit OUG 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, persoana fizica autorizata este definita ca fiind persoana fizica autorizata sa desfasoare orice forma de activitate economica permisa de lege, folosind in principal forta sa de munca. Insa, prin pierderea in intregime a capacitatii de munca, un pensionar de invaliditate de gradul II nu poate presta activitate nici in calitate de persoana fizica autorizata.

In plus, art. 118 alin. (1) din Legea 263/2010 stabileste expres categoriile de pensionari, care pot cumula pensia cu venituri provenite din situatii pentru care asigurarea este obligatorie, respectiv:
a) pensionarii pentru limita de varsta;
b) nevazatorii;
c) pensionarii de invaliditate gradul III, precum si copiii, pensionari de urmas, incadrati in gradul III de invaliditate;
d) copiii, pensionari de urmas, prevazuti la art. 84 lit. a) si b).

Te incadrezi... go!
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15911
  • Thank you received: 5083
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: PFA si riscuri/facilitati #47131

ma bate gandu sa deschid si eu o mica firma dar sa pot sa angajez persoane cu dizabilitati (eu am gradul 2 accentuat) din ce am cinteles ca pfa nu poti face angajari doar ca s.r.l. si automat vreau sa o fac unitate protejata. multi se feresc sa infiinteze ceva deoarece ca la noi la nimeni multa birocratie hartii drumuri tre sa fii inarmat cu rabdare si timp. sunt curios daca a reusit cineva sa faca acest lucru si sa spuna prin ce a trecut si pasii tot in rest nu cunosc decat persoane care si a u facut asociatii
  • iuli
  • Avatarul lui iuli
  • Deconectat
  • Junior Member
  • Posts: 22
  • Thank you received: 10
  • Karma: 1
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Prin accesarea acestui site, ești de acord cu faptul că folosim cookies .