Bine ai venit,
Vizitator
|
Orice agent economic care are profit poate alege ca o parte din impozitul pe profit datorat statului sa fie directionat catre un ONG. In cazul contribuabililor persoane juridice, adica al agentilor economici, exista o serie de cheltuieli deductibile. Chiar daca deductibilitatea acestor cheltuieli nu reprezinta un adevarat stimulent fiscal ea ajuta totusi in luarea deciziei de a sprijini o organizatie neguvernamentala.
Cat de mare este suma care poate fi dedusa? Incheiati un Contract de Sponsorizare cu Asociatia PRO STEM CELL si va deduceti 20% din impozitul pe profit datorat statului, in limita a 3‰ din cifra de afaceri a companiei (art. 21 alin. (4) lit. p) din Legea 571/2003 privind Codul Fiscal cu modificarile si completarile ulterioare). Practic, acest lucru inseamna ca platiti impozitul diminuat cu contravaloarea sponsorizarilor din anul respectiv. Detalii complete AICI ![]() |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Redirectionarea a 20% din impozitul pe profit catre o cauza nobila
|
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Modificarile facilitatii „20%” explicate
De la 1 ianuarie 2014 au intrat in vigoare mai multe modificari ale facilitatii fiscale care permite companiilor sa distribuie pana la 20% din impozitul pe profit catre asociatii si fundatii. Specialistii ne explica ce efecte au modificarile aduse. Ministerul Finantelor Publice a publicat, in noiembrie 2013, un proiect de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea Codului Fiscal. Proiectul, adoptat ulterior, a prevazut si revizuirea regimului fiscal al facilitatii „20%” – prin care orice companie poate directiona pana la 20% din impozitul pe profit catre organizatii neguvernamentale. Astfel, Ministerul anunta ca, de la 1 ianuarie 2014, „sumele care nu au putut fi scazute in conditiile art. 21 alin. (4) lit.p) din Codul Fiscal, din impozitul pe profit al anului fiscal respectiv”, vor putea fi reportate si deduse in urmatorii sapte ani. Ruxandra Popescu, senior manager in consultanta fiscala la PwC Romania, explica noutatea legislativa intrata in vigoare de la 1 ianuarie 2014. „Companiile platitoare de impozit pe profit au posibilitatea reportarii sumelor ce nu au putut fi deduse din impozitul pe profit in anul curent. Reportarea se poate face pe urmatorii sapte ani consecutivi, incepand cu anul imediat urmator inregistrarii cheltuielilor respective, creditul fiscal putand fi utilizat in primul an in care se datoreaza impozit pe profit. Anterior acestei modificari, creditul fiscal putea fi acordat doar la calculul impozitului pe profit aferent anului fiscal in care cheltuielile respective au fost inregistrate de societate – prin urmare, in cazul in care contribuabilul nu era in pozitie de plata a impozitului pe profit pentru anul in care se facea sponsorizarea, facilitatea de credit fiscal se pierdea”, precizeaza Popescu. Efectele modificarilor Chiar daca parghia legislativa exista de aproape 20 de ani, sunt inca foarte multe companii care nu stiu ca pot alege sa redirectioneze 20% din impozitul pe profit organizatiilor neguvernamentale. In 2011, de exemplu, desi ONG-urile ar fi putut beneficia de circa 440 de milioane de euro din partea companiilor, mediul neguvernamental a primit doar putin peste 100 de milioane de euro, potrivit datelor centralizate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF). In ceea ce priveste cea mai noua modificare a conditiilor facilitatii 20%, Gabriel Biris (consultant fiscal si partener fondator al casei de avocatura Biris Goran) afirma ca „aceasta masura este buna pentru beneficiarii directi, adica ONG-urile. Companiile nu beneficiaza de nimic. De asemenea, nu cred ca aceasta prevedere va determina o crestere a numarului companiilor care doneaza, ci se va imbunatati predictibilitatea, in sensul unei mai bune gestionari a sumelor pe care companiile le dedica parteneriatelor cu ONG-urile”. Ruxandra Popescu, de la PwC Romania, considera ca modificare legislativa incurajeaza acordarea de sponsorizari. „Daca in trecut in cele mai multe cazuri imposibilitatea de a folosi creditul fiscal putea constitui un element determinant in luarea deciziei de a nu acorda sponsorizari, facilitatea fiscala nou introdusa nu poate decat sa incurajeze firmele sa redirectioneze sume pentru sponsorizarea diverselor organizatii neguvernamentale”, subliniaza Popescu. Prevederea „20%” este utila pentru sustenabilitatea financiara a unei organizatii neguvernamentale. Ca resursa, ar trebui avuta in vedere mai des dupa experienta anilor 2007 – 2013, cand multe ONG-uri s-au bazat exclusiv pe finantarile europene, fara sa mai aloce resurse pentru atragerea altor tipuri de fonduri care le stau la dispozitie. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan
|
Ghid complet privind Impozitul pe profit
Cine plateste impozit pe profit? Persoanele care sunt supuse prelevarii unei parti din profit sub forma de impozit pe profit sunt:
Sfera de aplicare a impozitului pe profit In cazul persoanelor juridice române şi al persoanelor juridice cu sediul social în România, impozitul se aplica asupra profitului impozabil obtinut din orice sursa, atat din Romania cat si din strainatate. Cotele de impozitare Cota de impozit pe profit care se aplică asupra profitului impozabil este de 16%. Contribuabilii care desfăşoară activităţi de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive, inclusiv persoanele juridice care realizează aceste venituri în baza unui contract de asociere, şi în cazul cărora impozitul pe profit datorat pentru activităţile prevăzute în acest articol este mai mic decât 5% din veniturile respective sunt obligaţi la plata unui impozit de 5% aplicat acestor venituri înregistrate. Calculul impozitului pe profit – exemplificare 01.01 - 31.03 Total Venituri = 1.000 lei Total cheltuieli = 600 lei din care : Cheltuieli cu amenzi = 100 lei Rezultatul current ( Rc ) = 1.000 lei – 600 lei = 400 lei Cheltuieli nedeductibile = 100 lei Rezultatul fiscal = 400 lei + 100 lei = 500 lei Impozitul / TRIM I = 500 lei * 16 % = 80 lei Formula contabila : 691=441 80 lei 121=691 80 lei Rc` = 400 lei – 80 lei = 320 lei (Rezultatul net) Se depune declaratia 100 – > Impozit = 80 lei 01.01- 30.06 Total Venituri = 20.000 lei Total Cheltuieli = 12.000 lei din care : Cheltuieli cu amenzi = 100 lei Cheltuieli cu impozitul pe profit TRIM I : 80 lei Rc = 20.000 lei – 12.000 lei = 8.000 lei Cheltuieli nedeductibile = 1000 lei + 80 lei = 1.080 lei Impozitul / TRIM I si II = (8.000 lei + 1.080 lei) * 16 % =1452,8 lei ~ 1.453 lei Impozitul/TRIM II = 1.453 lei – 80 lei = 1.373 lei Formula contabila: 691=4411 1.373 lei 121 = 691 1.373 lei Rc` = 8.000 lei – 1.373 lei = 6.627 lei (Rezultat net) Rezultatul brut = 6.627 lei + 1.453 lei = 8.080 lei Se depune declaratia 100 => Impozit/ TRIM II = 1.373 lei 01.01 – 30.09 Total venituri = 30.000 lei Total Cheltuieli= 27.000 lei din care: Amenda = 1.200 lei Cheltuieli cu impozitul pe profit TRIM I si TRIM II = 1.453 lei Rc = 30.000 lei – 27.000 lei = 3.000 lei Cheltuieli nedeductibila = 2.653 lei Impozitul / TRIM I + TRIM II + TRIM III = ( 3.000 lei + 2.653 lei ) * 16 %= 904 lei Impozit/ TRIM I = 80 lei Impozit/TRIM II = 1.373 lei Impozit / TRIM III = 904 lei – 1.453 lei = – 549 lei => Impozitul / TRIM III = 0 Se depune declaratia 100 cu specificatia impozit = 0 01.01 – 31.12 Total venituri = 40.000 lei Total Cheltuieli = 30.000 lei din care: Amenzi = 1.200 lei Cheltuieli cu impozit pe profit = 1.453 lei Rc = 40.000 lei – 30.000 lei = 10.000 lei Cheltuieli nedeductibile = 1.200 lei + 1.453 lei = 2.653 lei Impozitul / TRIM I + TRIM II + TRIM III + TRIM IV = (10.000 lei + 2.653 lei ) * 16 % = 2.024 lei Impozitul / TRIM I + TRIM II + TRIM III = 1.453 lei Impozitul TRIM IV = 2.024 lei – 1.453 lei = 571 lei 691 = 4411 571 lei 121 = 691 571 lei Rc` = 10.000 lei – 571 = 9.429 lei (Rezultatul net) Rezultat brut = 9.429 lei + 2.024 lei = 11.453 lei Scutirea de impozit reinvestit Profitul investit în echipamente tehnologice – maşini, utilaje şi instalaţii de lucru – astfel cum sunt prevăzute în Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, folosite în scopul desfăşurării activităţii economice, este scutit de impozit. Declararea si plata impozitului Societăţile POT OPTA intre:
Declararea şi plata impozitului pe profit trimestrial, până la data de 25 inclusiv a primei luni următoare încheierii trimestrelor I – III. In ceea ce priveste ONG-urile, plata se face ANUAL, termen: 25 februarie Depunerea declaratiei Contribuabilii au obligaţia să depună o declaraţie anuală de impozit pe profit (101) până la data de 25 martie inclusiv a anului următor. Specificatii Se poate redirectiona 20 % din impozitul pe profit ce trebuie datorat statului catre un ONG. Astfel societatea care procedeaza in acest fel se incadreaza in activitatea de sponsorizare/mecenat, activitate ce reprezinta o cheltuiala ce este integral deductibila din impozitul pe profit daca se incadreaza in limitele prevazute de lege (valoarea sponsorizarii sa nu fie mai mare de 3 ‰ din CA si 20 % de impozit) . Baza legala : Codul fiscal |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Ultima editare: by daniel.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Petru, Mona si Dan
|
Exemplu de calcul – cheltuiala cu sponsorizarea in 2016
Exemplu de calcul privind scăderea din impozitul pe profit datorat a cheltuielilor reprezentând sponsorizarea (codul de procedura fiscala). Exemplul 1: Entitatea Leader, platitoare de impozit pe profit, a inregistrat urmatoarele venituri si cheltuieli la 31 decembrie: Venituri din vanzarea produselor finite = 100.000 lei; Venituri din prestari servicii = 40.000 lei; Venituri din dobanzi = 5.000 lei Cheltuieli cu materii prime = 40.000 lei; Cheltuieli cu salariile = 10.000 lei; Cheltuieli cu servicii primite de la terti = 15.000 lei; Cheltuieli cu sponsorizarea platite = 4.000 lei; Cheltuieli cu impozitul pe profit = 12.000 lei. Care este impozitul pe profit datorat la 31 decembrie? Total cifra de afaceri = 100.000 lei + 40.000 lei = 140.000 lei Total venituri = 140.000 lei + 5.000 lei = 145.000 lei Total cheltuieli = 81.000 lei Profit contabil brut = 145.000 lei – 81.000 lei + 12.000 lei = 76.000 lei Cheltuielile cu sponsorizarea sunt nedeductibile fiscal. Rezultat fiscal = 76.000 lei + 4.000 lei (sponsorizare) = 80.000 lei Impozit pe profit inainte de scaderea cheltuielii cu sponsorizarea = 80.000 lei x 16% = 12.800 lei 3‰ din cifra de afaceri = 420 lei (140.000 lei x 30/00) 5‰ din cifra de afaceri = 700 lei (140.000 lei x 50/00) 20% din impozitul pe profit = 2.560 lei (12.800 lei x 20%) Inainte de 1 ianuarie 2016 Suma de scazut din impozitul pe profit este 420 lei (Min(420 lei;2.560 lei)) Impozit pe profit datorat = 12.800 lei – 420 lei = 12.380 lei Dupa 1 ianuarie 2016 Suma de scazut din impozitul pe profit este 700 lei (Min(700 lei;2.560 lei)) Impozit pe profit datorat = 12.800 lei – 700 lei = 12.100 lei Suma de 3.300 lei (4.000 lei – 700 lei), reprezentand cheltuieli cu sponsorizarea care nu s-au scazut din impozitul pe profit aferent anului respectiv, se va recupera in urmatorii 7 ani consecutivi, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit. Exemplul 2: Un contribuabil plătitor de impozit pe profit încheie un contract de sponsorizare conform legii privind sponsorizarea, în calitate de sponsor, care are ca obiect plata unei sume de 15.000 lei. Contractul de sponsorizare se încheie în data de 2 noiembrie 2016, în aceeaşi lună efectuându-se şi plata sumei de 15.000 lei. La calculul profitului impozabil pentru anul 2016, contribuabilul prezintă următoarele date financiare: Venituri din vânzarea mărfurilor = 1.000.000 lei Venituri din prestări de servicii = 2.000 lei _______________ Total cifră de afaceri = 1.002.000 lei Cheltuieli privind mărfurile = 750.000 lei Cheltuieli cu personalul = 20.000 lei Alte cheltuieli de exploatare = 90.000 lei din care: 15.000 lei sponsorizare _______________ Total cheltuieli 860.000 lei Calculul profitului impozabil pentru anul 2016: Profitul impozabil = 1.002.000 – 860.000 + 15.000 = 157.000 lei. Impozitul pe profit înainte de scăderea cheltuielii cu sponsorizarea: 157.000 x 16% = 25.120 lei. Avându-se în vedere condiţiile de deducere prevăzute la art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal, prin aplicarea limitelor, valorile sunt: – 0,5% din cifra de afaceri reprezintă 5.010 lei; – 20% din impozitul pe profit înainte de deducerea cheltuielilor de sponsorizare reprezintă 5.024 lei. Suma de scăzut din impozitul pe profit este 5.010 lei. Pentru anul 2016 impozitul pe profit datorat este de: 25.120 – 5.010 = 20.110 lei. Suma care nu s-a scăzut din impozitul pe profit, respectiv suma de 9.990 lei, se reportează în următorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestei sume se va efectua, în aceleaşi condiţii, la fiecare termen de plată a impozitului pe profit. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan
|
Asociatia pentru Relatii Comunitare: Peste 80% dintre companiile cu profit din Romania nu vor mai putea face sponsorizari deductibile, in urma modificarilor aduse Codului Fiscal
Modificarile aduse Codului Fiscal destabilizeaza societatea civila, sustine printr-un comunicat Asociatia pentru Relatii Comunitare. Potrivit acesteia, daca va fi impozitata cifra de afaceri si nu profitul, peste 80% dintre companiile cu profit din Romania nu vor mai putea face sponsorizari deductibile. In acest moment, legislatia din Romania permite companiilor sa directioneze pana la 20% din impozitul pe profit datorat Statului catre diverse cauze sociale, prin sponsorizari. Insa, microintreprinderile care nu platesc impozit pe profit, ci pe cifra de afaceri, nu pot beneficia de aceasta facilitate. Pe 26 octombrie, Ministerul Finantelor Publice a anuntat ca incepand din 2018 vor fi impozitate pe baza cifrei de afaceri, si nu a profitului, toate firmele cu cifra de afaceri pana la 1 milion de Euro. La inceputul anului 2017, prin Ordonanta de Guvern 3/2017, au fost incadrate ca microintreprinderi toate societatile comerciale cu o cifra de afaceri de pana la 500.000 Euro, fata de plafonul anterior de 100.000 Euro. Astfel, aproape 50.000 de companii, cu un potential total de sponsorizare de aproximativ 40 de milioane de Euro, au devenit supuse impozitului pe venit, si nu pe profit, implicit pierzandu-si posibilitatea de a directiona o parte din impozitul pe profit catre cauze sociale. Aceste schimbari reduc dramatic numarul de firme care puteau folosi facilitatea acordata de stat de a directiona o parte din impozitul pe profit catre cauze sociale, prin sponsorizari, si care puteau astfel sa actioneze imediat si direct pentru schimbari in bine in comunitatile in care isi desfasoara activitatea, mai arata Asociatia pentru Relatii Comunitare. Impozit profit 2018. Firmele cu capital social minim de 45.000 lei nu vor mai putea opta pentru impozit pe profit |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan
|
Sponsorizările făcute de companii se deduc din impozitul pe profit sau din impozitul micro
Plătitorii de impozit pe profit și plătitorii de impozit micro au posibilitatea de a-și folosi banii pentru a acorda sponsorizări, aceste cheltuieli fiind deductibile limitat, potrivit Codului fiscal. Sponsorizările reprezintă una dintre modalitățile legale de a scoate bani dintr-o firmă. Codul fiscal stabilește că firmele plătitoare de impozit pe profit și cele plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderii au posibilitatea de a deduce limitat cheltuielile pe care le fac cu sponsorizările. În primul caz, companiile plătitoare de impozit pe profit care fac sponsorizări scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre următoarele:
„Sumele care nu sunt scăzute din impozitul pe profit (...) se reportează în următorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua în ordinea înregistrării acestora, în aceleași condiții, la fiecare termen de plată a impozitului pe profit”, este subliniat în actul normativ amintit. În al doilea caz, microîntreprinderile pot face și ele sponsorizări, însă numai „pentru susținerea entităților nonprofit și a unităților de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditați cu cel puțin un serviciu social licențiat”, scrie în Cod. Sponsorizările astfel acordate se scad până la 20% din impozitul datorat pentru trimestrul în care s-au înregistrat cheltuielile. Mai nou, plătitorii de impozit pe profit și plătitorii de impozit micro sunt obligați să declare anual pe cine au sponsorizat. Plătitorii de impozit pe profit sunt cei cu afaceri de peste un milion de euro, în timp ce microfirmele sunt cele cu afaceri sub un milion de euro, potrivit Codului fiscal. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
|
Declarația informativă ce trebuie depusă de firmele care fac sponsorizări, publicată în Monitorul Oficial din 25 iulie 2018
Companiile plătitoare de impozit pe profit și microîntreprinderile care fac sponsorizări sunt obligate mai nou să depună la Fisc o declarație informativă. În acest sens, modelul formularului 107 și regulile sale de completare au fost publicate azi în Monitorul Oficial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Chestiunea raportării sponsorizărilor a fost introdusă prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 25/2018, ce a modificat Codul fiscal acum câteva luni. Conform documentului, firmele plătitoare de impozit pe profit și microîntreprinderile sunt obligate să declare anual sponsorizările, actele de mecenat și bursele private. În acest sens, astăzi a apărut în Monitorul Oficial Ordinul ANAF nr. 1.825/2018 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului 107 „Declaraţie informativă privind beneficiarii sponsorizărilor/mecenatului/burselor private”. Actul normativ se aplică de azi și formularul trebuie folosit de la datele stabilite de autorități. În esență, firmele plătitoare de impozit pe profit trebuie să depună declarația informativă referitoare la sponsorizări, acte de mecenat sau burse private până la data la care trebuie raportat impozitul pe profit pe anul precedent. Mai exact, este vorba de data de 25 martie a anului curent pentru anul anterior. Totuși, există și alte termene speciale în funcție de situația efectivă a firmei plătitoare de impozit pe profit. În plus, declarația trebuie depusă și de către firmele care aplică impozitul mixt (impozit pe profit + impozit specific). Microîntreprinderile trebuie să depună formularul până la data de 25 ianuarie a anului următor, dar și, prin excepție, la alte termene speciale. Formularul 107 va fi completat cu un program de asistență al Fiscului și va transmis online. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan
|
ANAF anunţă: care sunt termenele pentru depunerea declaraţiilor referitoare la sponsorizări
ANAF anunţă: care sunt termenele pentru depunerea declaraţiilor referitoare la sponsorizări. Termene de depunere pentru formularul 107 „Declaraţia informativă privind beneficiarii sponsorizărilor / mecenatului / burselor private” Contribuabilii, plătitori de impozit pe profit, inclusiv contribuabilii care intră sub incidenţa Legii nr. 170/2016, privind impozitul specific unor activităţi, care efectuează sponsorizări şi/sau acte de mecenat sau acordă burse private au obligaţia de a depune formularul 107 „Declaraţia informativă privind beneficiarii sponsorizărilor / mecenatului / burselor private”, la următoarele termene:
Formularul se completează cu ajutorul programului de asistenţă şi se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanţă. |
|
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan
|