Bine ai venit, Vizitator
Username: Password:

SUBIECT: Informatii pentru suflet

Re: Informatii pentru suflet #17666

TERAPIE PENTRU SUFLET se doreste a fi o metoda de dezvoltare personala si un ajutor pentru fiintele ce traverseaza un moment dificil in viata.

Acest proces imbina conversatia terapeutica, transa hipnotica, programarea neurolingvistica, relaxarea, muzica vindecatoare, tehnicile de respiratie si o serie de programe audio, menite sa echilibreze cele doua emisfere cerebrale, ducand la modificarea frecventei undelor cerebrale si facilitand accesul catre zone mai greu accesibile mintii aflate in stare de veghe.

Desi se completeaza armonios cu orice alta metoda de terapie, TPS functioneaza la fel de bine ca terapie autonoma, plecand de la premisa ca inlaturand conflictul sau cauza subtila a unei boli din psihic, efectele din corpul fizic vor lua sfarsit .

Este rezultatul unui proces in care ingredientele de baza sunt: dorinta de a evolua, de a face o transformare reala (atat de necesara uneori), nevoia de a depasi blocajele, motivatia interioara de a face ceva cu (si pentru) Sine, finalitatea procesului regasindu-se in:

- intelegerea mai buna a fiintei noastre, a vietii si a principiilor functionale ce transforma existenta de acum, cu problemele si neajunsurile ei

- un “upgrade pentru fiinta”, cu mai multa prezenta in ACUM SI AICI

- clarificarea filtrelor de “gandire” prin care ne raportam la viata noastra

- acces la resurse nebanuite existente latent in noi

- acceptare de Sine si multumire interioara

- mai multa bucurie

- capacitatea de a lua decizii clare in situatii pe care altminteri le percepem ca si coplesitoare

- eliberarea de stress si efectele generate de acesta.

Programarea neurolingvistica porneste de la premisa ca, e absurd sa astepti o schimbare in ceea ce obtii, din viata sau din lucrul pe care il faci, daca nu modifici nimic in modul in care faci acel lucru sau in perspectiva ta. Oricat de mult ai persevera, daca lipsesc obiectivitatea si flexibilitatea necesare reconfigurarii permanente a traseului catre scopul dorit, ai putea avea parte doar de insatisfactie si rezultate trunchiate.
Cu totii dispunem de o harta a mintii, formata in perioada educatiei noastre (contruita prin asocieri de idei si emotii), cu ajutorul careia ne raportam la situatiile aparute (teritoriul fiind viata si situatiile in sine).
Conditia de reusita in acest proces este dorinta de a face o transformare reala, constientizarea faptului ca fara implicare personala, nimic nu se va produce de la sine, sinceritatea, multa flexibilitate si vointa de a extrage maximum de efecte.



Cand ne confruntam cu suferinta, primul impuls si cel mai convenabil este sa privim catre exterior. Daca s-ar schimba oamenii, institutiile, conducerea, modul de a vedea lucrurile al unora… ar fi… altceva si nu ceea ce este deja ACUM SI AICI! E timpul sa intelegem toti, ca SUFERINTA PROVINE DIN REZISTENTA NOASTRA IN FATA REALITATII!
A da vina pe exterior si pe ceilalti, presupune fuga din fata raspunderii pe care o avem fata de noi insine, fata de fiinta noastra si este o modalitate de a ne invalida ca posibilitate de a aduce in viata noastra lucrurile sau persoanele pe care le dorim cu adevarat.
Cand declini responsabilitatea situatiilor nedorite catre altii, practic declari ca nu esti capabil sa transformi acel lucru in ceva benefic pentru tine!



Stim ca mintea creeaza experienta de viata si modul in care ne raportam, respectiv reactionam prin intermediul asocierilor. Neuronii, axonii si sinapsele ce dau nastere paternurilor de gandire, fac parte din ciorba perceptiilor noastre despre lume. Asocierea informatiilor primare dobandite in stadiile invatarii, ne construieste caramida cu caramida, viziunea despre viata si despre cum ar trebui sa fie ea.
Cu alte cuvinte, daca vrem ca viata sa prinda alte culori (mai aproape de ceea ce vrem cu adevarat), apare necesar sa modificam in launtrul nostru, cauza neajunsurilor( schimbarea viziunii orientate catre necazuri cu perspectiva orientata catre rezultate dezirabile). Este exact ce-si propune aceasta metoda pentru tine (impreuna cu tine)!

“Candva un barbat descoperi in pamantul sau, o statuie de marmura de o mare frumusete si o duse unui colectionar caruia-i placeau toate lucrurile frumoase, oferindu-i-o spre vanzare, iar colectionarul o cumpara pentru o suma insemnata. Apoi se despartira. Si cum mergea omul spre casa cu banii, se gandi si spuse: “Candva un barbat descoperi in pamantul sau, o statuie de marmura de o mare frumusete si o duse unui colectionar caruia-i placeau toate lucrurile frumoase, oferindu-i-o spre vanzare, iar colectionarul o cumpara pentru o suma insemnata. Apoi se despartira.Cata viata aduc banii acestia! Cum poate cineva sa dea atat de mult pentru o piatra cioplita ingropata si nestiuta in pamant de o mie de ani?”
Iar colectionarul privind statuia isi spuse in sinea lui: “Ce frumusete! Ce viata! Ce suflet a plasmuit-o prin visare! Si cata prospetime dupa un dulce somn de o mie de ani. Cum poate cineva sa dea acestea toate pentru bani, morti si lipsiti de vise?” (Kahlil Gibran)

Posibilitatile de abordare sunt:

- COACHING ( metoda cognitiva ce are ca suport conversatia intre terapeut si client)
- TRANSA GHIDATA

Coaching-ul este o modalitate de antrenament mental a unei persoane sau grup de persoane in directia atingerii unui scop sau a perfectionarii anumitor aspecte din viata individului sau a grupului in cauza. Sunt cunoscute multe modalitati de a face acest lucru prin abordari diferite si acestea ating domenii variate ale vietii.

Coaching-ul ofera suport pentru a descoperi in tine raspunsurile de care ai nevoie. Scopul este sa percepi cu claritate sursa insucceselor si limitarilor tale, te ajuta sa cureti si sa pui in loc noi posibilitati pe care le creezi pentru viata ta, pentru ca ea sa devina plina de sens si traire in spectacolul existentei tale.

Ariile de actiune ale coachingului in TPS sunt:
- Life coaching
- Transformational coaching
- Personal coaching
- Health coaching

Sedinta de coaching dureaza 1-2 ore, frecventa fiind stabilita de nevoia clientului.

Despre aplicatiile transei ghidate sunt disponibile mai multe detalii in articolele din sectiunea blog.

Prin intermediul transei are loc trecerea creierului intr-o stare, care-i permite accesul la zona unde se afla resursele, emotiile si amintirile ce vor duce prin participarea discernamantului, la reconfigurarea modului in care privim viata si implicit dobandim intelegerea necesara unui nou mod de a ne raporta la noi si la mediul exterior. Citeste mai mult despre undele cerebrale…

Procesul de transa cuprinde 4 etape:

1. Interviul preliminar - in care clarificam scopul pentru care se doreste aceasta experienta, problemele cu care se confrunta subiectul, starea de sanatate, un mic istoric relational.

2. Inductia transei si “calatoria” propriu-zisa.

3. Iesirea din transa si evocarea continuturilor calatoriei ( daca persoana simte aceasta nevoie sau dupa caz acestea se pot discuta intr-o alta sedinta).

4. Sedinte ulterioare de coaching necesare prelucrarii continuturilor aparute in transa sau in perioada premergatoare ( la solicitarea personala).

TPS poate fi integrata ca o metoda de terapie sau ca o experienta unica de explorare a trecutului cu intelegerile aferente, unde putem reveni in mai multe etape, pana la clarificarea completa a tuturor subiectelor cu care persoana simte nevoia sa lucreze. Transa ghidata dureaza aproximativ 2-3 ore dar se poate extinde la mai mult(4-5ore), in raport cu nevoia declarata a celui implicat in proces.
  • cioci
  • Avatarul lui cioci
  • Deconectat
  • Elite Member
  • Somnul ratiunii naste monstri
  • Posts: 318
  • Thank you received: 6
  • Karma: 3
Cogito ergo sum
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Re: Informatii pentru suflet #17981

Fecioara Maria si profetiile Apocalipsei

În 1914, cu trei ani înainte de Fatima, Fecioara Maria a apărut în Ucraina, unde a revenit în aprilie 1987, când i-a apărut unei fetiţe de 12 ani, căreia i-a spus că vremurile din urmă au venit şi că, dacă Rusia nu se va întoarce la creştinătate, va avea loc şi un al treilea război mondial, şi că întreaga lume se îndreaptă către ruină.

https://angelinspir.ro/despre-ingeri/fecioara-maria-si-profetiile-apocalipsei.html
  • manana
  • Avatarul lui manana
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • The day you stop loving is the day you die
  • Posts: 2785
  • Thank you received: 673
  • Karma: 24
Trebuie sa vrei, si daca vrei, poti!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Re: Informatii pentru suflet #18040

Sundar Singh - Cuvantul lui Hristos pentru budisti si hinduisti
Traditie1:
"Sadhu Sundar Singh e considerat ortodox de catre parinti ca Ilie Cleopa (mi-a relatat un ucenic apropiat al lui). Scrierile sale (La Picioarele Mântuitorului) sunt ortodoxe în esenta lor si FOARTE FOLOSITOARE si au fost publicate în perioada interbelica în colectia Biblioteca Ortodoxa si republicate prin 1991-1992. Dar de aceste asa-zise profetii nu se mentioneaza în prezentarile care i se fac pe internet. Cred ca este vorba de un fals facut în România."

Iti multumesc mult pentru adevarul despre acest om care si-a dat viata de mai multe ori pentru Hristos, nu o singura data!

Intr-adevar, Sundar Singh a fost cel mai mare apostol al crestinismului in Tibet, a trait si a murit ca un martir, avandu-l permanent alaturi pe Iisus (de la care a primit in mod direct toata invatatura, intocmai ca si Sf.Pavel, dupa o convertire miraculoasa - prigonise Evanghelia cu fanatism pana in acel moment, ba chiar in furia lui arsese Biblia cu doar doua zile inainte!) Nu era absolut deloc interesat de studii teologale si nici de apartenenta la vreun cult crestin, ci doar de propovaduirea Evangheliei intre dusmanii lui Hristos din Himalaya si Tibet, hinduistii si budistii. Hristos a dat o sansa Tibetului, dar preotii lama l-au condamnat la moarte pe Sundar Singh (dupa ce martirizasera sau alungasera atat convertitii crestini dintre ai lor care incepusera sa proclame in gura mare Adevarul, cat si pe multi misionari indieni) - iar asta nu o data, ci de mai multe ori - de fiecare data insa el scapa miraculos; un episod a fost aproape ca si cu Sf.Petru in temnita, cand s-au deschis toate zavoarele si lui i s-au vindecat pe loc ranile. Dupa refuzul tibetanilor de a primi Evanghelia, acestia au patit ceea ce se stie - ocupatia chineza, distrugerea templelor si religiei lor, executarea de catre chinezi a preotilor budisti, fuga lui Dalai-Lama, etc (niciodata nu vine o asemenea pedeapsa de la Dumnezeu fara un avertisment inainte, ca si in cazul Daciei cu Apostolul Andrei)

Minciuna cu Sundar Singh adoratorul Romaniei e mare cat lumea, in realitate Sundar a vizitat o singura data Europa, in 1922 (dupa ce a mers sa vada pentru prima si ultima data locurile unde a propovaduit si patimit Hristos) si a refuzat invitatia insistenta de a vizita Romania, Grecia si alte tari est europene - un site serios despre el este https://jmm.aaa.net.au/articles/14570.htm :
"In 1921 Sundar Singh ministered in Tibet again. Then in early 1922 an old dream of his came true; he toured Palestine, tracing the steps of Jesus. From there he went to preach in Egypt; then in France; and then in Switzerland, where he spoke in the hall used by the League of Nations. In Germany he spoke in Martin Luther's own church in Wittenberg. Then he spoke in Sweden, Norway, Denmark, and Holland. He arrived back in England very tired, and spoke only at the Keswick conference in Wales. That year he turned down pressing invitations to speak in Finland, Russia, Greece, Romania, Serbia, Italy, Portugal, the United States, and New Zealand."

Sundar Singh subliniaza ca a venit in Europa cu o anumita misiune incredintata de Hristos si probabil nu ii va mai revedea pe cei carora le-a vorbit la Geneva si in Franta (in 1929 a disparut, probabil aflat intr-un nou drum in Tibet). Cuvantarile lui (asa-zise "predici") sunt extrem de critice la adresa starii crestinismului din Europa: el a suferit o mare deceptie venind aici si constatand ca de fapt nu exista tari crestine ci doar ici si colo indivizi crestini (asta era acum aproape 100 de ani, deci ne putem imagina ce soc ar suferi astazi cand apostazia a depasit orice limite!) Chiar el spune ca vorbele sale vor deranja pe multi si ca modul asta "caldicel" de intelegere a lui Hristos si a Evangheliei e calea sigura spre iad.

Daca dati un search pe Internet dupa profetiile lui Sundar Singh despre Romania, nu veti gasi decat blestematele situri yoghine si cateva pagini web unde au postat fanii (sau mai bine zis victimele) acestor practici demonice sau reprezentantii New-Age (ai neo-paganismului). Trist e ca aceasta diversiune monumentala arunca cu noroi si asupra lui Sundar Singh, pe care multi nici n-au mai catadicsit sa-l citeasca dupa ce au auzit enormitatile din respectivele "profetii" (un site cu nume bisericesc, foarte laudativ la adresa lui Pavel Corut - autor care dealtfel e impotriva lui Hristos, il ataca fara dovezi pe Sundar Singh, pe care il baga in borsul New-Age la un loc cu yoghinii). O sumedenie de asemenea "profetii" stralucite despre Romania, numai bune sa incante auzul celor plini de slava desarta si intinaciune "spiritualista" au fost difuzate prin editurile yoghinilor (fosti sau actuali, dar slabe sanse ca unul care a ajuns la asemenea grad de posedare si desfranare sa isi mai revina, chiar daca iese din randurile lor) - si au indraznit sa introduca in paginile lor chiar si persoana parintelui Arsenie Boca, atribuindu-i niste profetii superlative despre tara noastra (de ex. cartea "Viitor cu cap de mort" de la editura Daksha - stindard al curentului New Age) desi se stie ce a spus parintele Arsenie in 1940: "Zdreanta rosie, secera si ciocanul, steaua cu cinci colturi o sa dispara, dar va veni steaua cu sase colturi, anarhia, si va fi vai si amar de lume (...) Asta va fi peste multi ani, si noua, Dumnezeu nu ne va harazi sa vedem acele vremi (...) Mie nu-mi va fi dat sa vad, dupa sarbatoarea desarta a victoriei, cati dintre cei drepti au mai ramas. Caci dupa aceasta victorie desarta, putini dintre cei drepti vor fi in picioare si la sarbatoare. Peste tot vor fi naimiti (vanduti dusmanului) si abia atunci va incepe o noua lupta, fara jertfa de sange, dar la fel de lunga ca si cea pe care am inceput-o noi acum!" si apoi cu putin timp inainte de caderea comunismului: "Imi pare rau pentru voi. Frica e de la diavol... Imi pare rau pentru voi. Vor cadea multi dintre cei alesi. Va vor pune impozite, taxe si alte dari. Nu veti mai putea fi sfinti... Acum nu mai e timpul sfintilor. Acum incepe timpul mucenicilor." (in decembrie 1988, parintele a plans pt. prima si ultima data in fata obstii adunate la Prislop)

Chiar si pe tren mi s-a intamplat mai demult sa intalnesc practicanti yoga aflati in drum spre locurile "sacre" din Bucegi, unde isi fac "meditatiile" si probabil primesc indrumari pretioase de la demonii arhiconi privind misiunea planetara a sectei lor yoga si a Romaniei.

Se pare ca se da un adevarat razboi spiritual asupra romanilor, de curand am observat aparitia unui site New-Age, care si el promoveaza "dacismul", pt. ca din fericire alt paganism n-am avut la care sa ne intoarcem (ca porcul la mocirla lui, dupa cum spune Sf.Petru) - si de fapt asta e esenta programului New Age, intoarcerea natiilor la "misterele" si practicile spulberate prin venirea lui Hristos. Culmea nerusinarii e ca au luat aproape exact numele sitului ortodox www.razboiulnevazut.org (au pus .com la sfarsit), incercand sa i se substituie si sa insele, de ar fi cu putinta, cat mai multi...

In fine, ultima si cea mai serioasa opinie ortodoxa asupra asa-ziselor profetii ale lui Sundar Singh despre Romania am gasit-o in cartea pr. Danion Vasile: "Despre reincarnare si invazia extraterestra" (pag. 36-37):
https://www.manastirea-sireti.md/inde...oteca-digitala (apoi click pe titlul de mai sus)

P.S. Am ezitat sa intru in polemica asta despre Sundar Singh, dar "coincidenta" (nu exista coincidente!) a facut ca tocmai zilele astea incepusem sa citesc cartea lui - care m-a impresionat f.mult, plus faptul ca oricine prefera sa taca atunci cand aude o minciuna i se face partas acesteia, m-au determinat sa imi spun parerea. Oricum, cine a citit cartea de care vorbesc:
"Sundar Singh - Viata, pilde, predici si sfaturi pentru mantuire" (editata de Manastirea Portarita, jud. Satu Mare, 2006)
va fi socat de puterea cuvantului acestui mare evanghelist si de minunile relatate, pe care Hristos le-a facut nu doar cu el ci si cu alti martiri crestini din regiunea Nepal-Tibet. Ar merita deschis un subiect numai pe tema pildelor si invataturilor extraordinare pe care el le-a expus asa cum nici un teolog sau invatator din cati stiu nu a reusit (cu exceptia Sf.Pavel): omul acesta a fost un martir si mucenic pur-sange, cum au fost primii crestini si cum vor trebui sa fie si cei de pe urma!
  • cioci
  • Avatarul lui cioci
  • Deconectat
  • Elite Member
  • Somnul ratiunii naste monstri
  • Posts: 318
  • Thank you received: 6
  • Karma: 3
Cogito ergo sum
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Re: Informatii pentru suflet #18051

Adormirea Maicii Domnului - 15 august

https://www.maicadomnului.ro/adormirea-maicii-domnului-15-august_c13.html

Hramul Adormirea Maicii Domnului

-Manastirea Adam (Adam-Draguseni, jud. Galati, cod 807116)
-Manastirea Balaciu (Balaciu, jud. Ialomita, cod 927040)
-Manastirea Bistrita (Bistrita-Costesti, jud. Valcea, cod 247116, tel. 0250/860968)
-Manastirea Brancoveanu (Sambata de Sus-Voila, jud. Brasov, cod 507266, tel. 0268/241237 sau 241239)
-Manastirea Celic Dere (Frecatei, jud. Tulcea, cod 827075)
-Manastirea Cheia (Cheia-Maneciu, jud. Prahova, cod 107356, tel. 0244/294135)
-Manastirea Curtea de Arges (str. Basarabilor 1, Curtea de Arges, jud. Arges, cod 115300, tel. 0248/721736 sau 713410)
-Manastirea Diaconesti (Diaconesti-Agas, jud. Bacau, cod 607009)
-Manastirea Frasinei (Muereasca, jud. Valcea, cod 247405)
-Manastirea Govora (Govora-Mihaiesti, jud. Valcea, cod 247379, tel. 0250/770342)
-Manastirea Hodos-Bodrog (Felnac, jud. Arad, cod 317125, tel. 0257/270177)
-Manastirea Humor (Manastirea Humorului, Suceava, cod 727355, tel. 0230/231411)
-Manastirea Izbuc (Calugari [Ponoarele]-Carpinet, jud. Bihor, cod 417137)
-Manastirea Moisei (str. Izvorul Negru 203, Moisei, jud. Maramures, cod 437195, tel. 0262/347110)
-Manastirea Nicula (Nicula-Fizesu Gherlii, jud. Cluj, cod 407278, tel. 0264/241835)
-Manastirea Oasa (Sugag, jud. Alba, cod 517775)
-Manastirea Polovragi (Polovragi, jud. Gorj, cod 217365, tel. 0253/476196)
-Manastirea Putna (Putna, jud. Suceava, cod 727455, tel. 0230/414119 sau 414055)
-Manastirea Rohia (Rohia-Targu Lapus, jud. Maramures, cod 435612, tel. 0262/466241)
-Manastirea Samurcasesti (Ciorogarla, jud. Ilfov, cod 077055, tel. 021/3147058)
-Manastirea «Sfanta Maria» (str. Ovidiu 5, Techirghiol, jud. Constanta, cod 906100, tel. 0241/735614)
-Manastirea Sfintei Cruci (str. Facliei 24, Oradea, cod 410181, tel. 0259/471671)
-Manastirea Tismana (Tismana, jud. Gorj, cod 217495, tel. 0253/374317)
-Manastirea Tiganesti (Ciolpani, jud. Ilfov, cod 077050)
-Manastirea Varatec (Varatec-Agapia, jud. Neamt, cod 617013, tel. 0233/244741)
-Manastirea Vladimiresti (Tudor Vladimirescu, jud. Galati, cod 807295)
  • manana
  • Avatarul lui manana
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • The day you stop loving is the day you die
  • Posts: 2785
  • Thank you received: 673
  • Karma: 24
Trebuie sa vrei, si daca vrei, poti!
Ultima editare: by manana.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Re: Informatii pentru suflet #18472


Sfanta Evanghelie din Duminica a XV-a dupa Rusalii
este Evanghelia poruncii celei mai mari, si anume porunca iubirii.



In vremea aceea s-a apropiat un invatator de lege si, ispitindu-L pe Iisus, L-a intrebat: Invatatorule, care porunca este mai mare in lege? Iar Iisus i-a raspuns: sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau cu toata inima ta, cu tot sufletul tau si cu tot cugetul tau. Aceasta este intaia si cea mai mare porunca. Iar a doua, asemenea acesteia, este: sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti. In aceste doua porunci se cuprind toata legea si proorocii.

Si, fiind adunati fariseii, i-a intrebat Iisus zicand: ce vi se pare voua despre Hristos? Al cui fiu este? Si ei I-au raspuns: al lui David. El i-a intrebat iarasi, cum atunci David, cu duhul, Il numeste pe El Domn, cand zice: zis-a Domnul Domnului Meu: sezi de-a dreapta Mea pana ce voi pune pe vrajmasii Tai asternut picioarelor Tale. Deci, daca David Il numeste pe El Domn, cum este fiu al Lui?
Dar nimeni nu putea sa-I raspunda o vorba si nici n-a mai indraznit cineva, din ziua aceea, sa-L mai intrebe pe El ceva.

Sursa Ziarul Lumina
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15909
  • Thank you received: 5078
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Re: Informatii pentru suflet #19633

Din cartea: 1000 DE INTREBARI SI RASPUNSURI DUHOVNICESTI

Mai jos voi scrie cateva cuvinte frumoase pe care le-am gasit in cartea aceasta si mi-au bucurat sufletul:

* sa ne departam de gandurile patimase care ne alinta mintea si inima
* inceputul chipului drept al gandurilor este ASCULTAREA, citirea Cuvantului Lui Dumnezeu si cuvintele Sfintilor Parinti
* nu exista nici un folos din nici o osteneala exterioara daca nu stim ca prin osteneli sa ajungem la bunatatea launtrica
* rugaciunea Lui Iisus usuca desfraul, potoleste furia,alunga mania, inlatura tristetea, indeparteaza obraznicia, nimiceste melancolia, alunga lenea, lumineaza mintea, naste zdrobirea de inima, aduce lacrimile
* pune-l intotdeauna pe aproapele in locul tau si pe tine in locul aproapelui
* groparii tineretii sunt NECREDINTA, BETIA, DESFRAUL, MANIA, NECINSTIRE PARINTILOR, TOVARASIA REA, TRANDAVIA
* VORBELE OAMENILOR LUMESTI SUNT O CURSA A MORTII, SFATUL LOR ESTE PRAPASTIA iADULUI, IAR LEGATURA CU EI ESTE PAGUBA SUFLETEASCA- SF EFREM
* Nu ti-l inchipui pe Dumnezeu
* fii marinimos, adica sacrificati interesul personal in favoarea celorlalti
* nu va furati timpul
* SMERENIA si RUGACIUNEA sunt cele mai sigure mijloace de impacare
* nimic nu invie in noi Frica de Dumnezeu mai mult decat Pomenirea Mortii
* gandurile rele sunt mantuitoare
* tacerea presupune neamestecarea in lucrurile straine, fuga de cunostintele si legaturile care nu-i sunt de trebuinta, de clevetire sui vorbe murdare precum si vorbirea cu blandete si la nevoie, doar cand esti intrebat
* crestinul care nu-si respecta pravila este un crestin mort
* DRAGOSTEA este mai buna decat RUGACIUNEA
* reaua vointa si ura fata de aproapele provin din faptul ca nu ne mustram pe noi insine
* cine pastreaza un dar al Lui Dumnezeu numai pentru el acela va fi osandit ca cel ce a ascuns talantul
* cand ti-ai murdarit lenjeria imediat o schimbi, dar sufletul care e mult mai pretios il lasi neingrijit, murdar, pana la post (si eu as spune chiar mai mult)
* intristarea e cu folos doar cand vine din cainta pentru pacate
* pe cei ce traiesc virtuos nu i pot atinge vorbele rele ( cu referire la blesteme si la deochi)
* omul duhovnicesc se adanceste cu mintea si inima in Dumnezeu, iar cel lumesc in lumea adultera si pacatoasa
* lenea vine din pantecele hranit bine
* curiozitatea este un pacat
* isi va lua cu sine bunurile cand va muri cel ce lea impartit pe pamant celor ce au avut nevoie de ele
* mai bine le va fi la judecata mahomedanilor, decat crestinilor care nu cunosc crestinismul
* este pacat tot ceea ce supara constiinta si desfata trupul
* glasul constiintei verificat de Cuvantul Lui Dumnezeu trebuie ascultat intotdeauna
* dragostea corecta nu trebuie sa agite sangele, trebuie sa linisteasca si sa inalte sufletul , iar aceasta se manifesta prin rabdare si lepadarea de sine
* pe cel ce vine dupa sfat nu-l alunga , dar nici nu te crede grozav
* educa-ti pe seama neputintelor, sentimentul smereniei si al nevredniciei
* prima stiinta este cunoasterea de sine
* vrajmasul ii da omului clarviziune dar smerenie niciodata nu ii da. Ea il arde chiar si pe el.
* placerile lumii ucid in om viata duhovniceasca
* nimic nu il bucura pe Dumnezeu ca omul care u tine minte raul
* trebuie sa induram necazurile cu multumire
* sa nu raspunzi folosind cuvinte obraznice
* bogat nu e cel ce a castigat mult, ci acela care a daruit mult
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15909
  • Thank you received: 5078
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Re: Informatii pentru suflet #19863

Cuvantul Parintelui Justin pentru romani, la Sfantul Andrei Apostolul Neamului

!
  • daniel
  • Avatarul lui daniel
  • Deconectat
  • Administrator
  • Cuget, deci exist!
  • Posts: 15909
  • Thank you received: 5078
  • Karma: 39
Respecta-te pe tine insuti si ceilalti la randul lor te vor respecta!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Re: Informatii pentru suflet #26966

Viata secreta a Maicii Domnului-ortodox

  • manana
  • Avatarul lui manana
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • The day you stop loving is the day you die
  • Posts: 2785
  • Thank you received: 673
  • Karma: 24
Trebuie sa vrei, si daca vrei, poti!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Informatii pentru suflet #28615

CUM SA NE RUGAM? Ne invata ca nimeni altul… PARINTELE ARSENIE PAPACIOC: “Avem nevoie de o prezenta continua a inimii, asta este esenta rugaciunii…”

- Ne spuneti un cuvant despre rugaciune?


- Intai, ce trebuie spus e ca se vorbeste prea mult despre rugaciune. Asta-i un lucru care nu trebuie vorbit, ci trebuie facut. Sta in firea si in puterea oricui sa priceapa lucrul asta.
Eu personal nu sunt pentru rugaciunea de tipic. Aceea are folosul ei aparte, mai ales disciplinar. Omul nu trebuie sa fie tipicar. Trebuie sa fie tipicar ca procedeu, in ce priveste dorinta de a se induhovnici. Nu avem numaidecat nevoie de o rugaciune de tipic. Avem nevoie de o prezenta continua a inimii, aceasta stare continua de dragoste, de relatie cu Dumnezeu, asta este esenta rugaciunii. Pentru ca si o tacere adanca inseamna o rugaciune adanca. Si o rugaciune adanca inseamna o tacere adanca.

Daca faci rugaciunea asta care e obligatorie, o poti face. Dar daca se face o rugaciune din aceasta dupa tipic, dupa ce se termina, omul se considera achitat de obligatia rugaciunii din inima si se retrage fara nimic de la ceea ce ar trebui sa-l tina prezent. Adica sunt mai mult pentru o continua tresarire duhovniceasca. De aceea ma faceti sa spun ca orice clipa poate sa fie un timp si orice suspinare poate sa fie o rugaciune. Suspinarea nu se face asa: “Uf!“, ci o faci lui Dumnezeu, ca plecand din adanc spre El. Asa ni se va arata. Caci El nu se arata unei minti ascutite. “Nu tot cel ce zice “Doamne, Doamne va intra in imparatia Mea!” Ci numai cel care are inima curata, cel care are inima spre El, continuu.

Deci, o viata continua de prezenta duhovniceasca inseamna un om mai induhovnicit. Pentru ca daca te rogi, esti mereu prezent. Rugaciunea sa zicem – tipicala poti lesne sa o termini intr-o jumatate de ceas, un ceas, dar pe urma?

Vedeti, nu trebuie renuntat la ele, dar sa nu fie singura treaba duhovniceasca, singura rugaciune. Daca ai citit un Paraclis e foarte bine, sau ceea ce mai ai de citit. Dar ceea ce, de fapt, trebuie adus la cunostinta, pentru a se intelege, pentru ca lucrul asta e mai putin discutat, e prezenta inimii continua. Si te rogi. Pentru ca se rugau sfintii si stateau in genunchi pana se facea dimineata si aparea soarele. Si la rasarit tot in genunchi erau.

Asta nu inseamna ca noi, nefiind ca ei, nu trebuie sa ne rugam. Dar era o stare de continua prezenta.

- Parinte, rugaciunea neincetata poate fi traita de oricine?

- Intr-o masura oarecare toata lumea poate. Pentru ca intrebarea in sine despre rugaciune sau discutia despre rugaciune este neavenita, pentru ca se rationalizeaza lucrurile. Oricine vrea sa dobandeasca rugaciunea, sa taca si sa zica. O rugaciune adanca e o tacere adanca.
Se constata o limpezire imediata, o scapare de ispite, caci se cere ajutorul Stapanului cerului si al pamantului. Trebuie sa se obisnuiasca lumea cu gandul ca Dumnezeu guverneaza si face orice pentru om. “Fara de Mine nu puteti face nimic“. Mai mult: “Nu se misca fir de par fara voia Mea.” Va dati seama cat de mult ne apara.

Tineti-va de Biserica, dragii mei! Si puteti sa ziceti rugaciunea aceasta a mintii din inima. Este puterea numelui aceea care ne ajuta atat de mult. Oriunde veti fi, oriunde veti avea necaz, rugati-va, nu va descurajati.

Iubiti mult! Hristos va porunceste!

SURSA
  • manana
  • Avatarul lui manana
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • The day you stop loving is the day you die
  • Posts: 2785
  • Thank you received: 673
  • Karma: 24
Trebuie sa vrei, si daca vrei, poti!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Informatii pentru suflet #31021

Babele din luna martie




Primele zile ale lunii martie sunt numite babe, in credinta populara. Exista obiceiul de a pune babe, adica de a numi pe fiecare din aceste zile cu numele unei babe cunoscute, pentru a cunoaste firea ei: "daca timpul nu e bun, baba e rea". Zilele babelor se incheie pe 9 martie, cand se crede ca vin mosii si caldura.

Bunicii nostri cunosteau ca primele zile din aceasta luna sunt fie prea friguroase, fie prea calde. Ei au numit aceste zile cu vreme schimbatoare, zilele babelor. De unde vine acest obicei? Etnografii spun ca mitul "babelor" este unul din cele mai importante mituri romanesti, cel al Babei Dochia. Exista credinta ca Baba Dochia si-a luat numele de la Sfanta Mucenita Evdochia, sarbatorita de Biserica pe 1 martie.

Daca tinem seama ca in stravechiul calendar roman anul incepea pe 1 martie, Baba Dochia apare ca intruchiparea anului vechi, care este pe sfarsite si trebuie sa moara. Moartea Dochiei in ziua de 9 martie se considera hotar intre anotimpul friguros si cel calduros. Astfel, perioada cuprinsa intre 1 si 9 martie reprezinta intervalul de timp in care Dochia isi implineste destinul urcand muntele, impreuna cu turma sa de oi, pentru a muri inspre renastere. Aspectul instabil al vremii din aceasta perioada este considerat a se datora caracterului capricios al Babei Dochia.

Legendele despre Baba Dochia sunt numeroase. Una dintre ele o infatiseaza ca o baba ce avea o nora, pe care o napastuia ori de cate ori i se ivea ocazia. Odata, la 1 martie, o trimite sa spele lana, dar nu oricum, ci din neagra sa o faca alba. Pe nora o ajuta un inger. Ii da o floare alba si ii spune sa spele lana cu ea. Baba Dochia decide sa plece cu oile la munte, fiind convinsa ca venise primavara pentru ca-si vazuse nora cu floarea in mana.

Ea isi pune 9 cojoace de blana si urca cu oile la munte. Acolo este fie prea cald, fie prea frig, ploua si i se uda cojoacele. Se dezbraca rand pe rand de cojoace, iar cand ramane in camasa, vine gerul si o ingheata. Dumnezeu a transformat-o in stanca, impreuna cu oile, sa ramana amintire.

Sursa: CrestinOrtodox.ro

:kiss: :kiss: :kiss:
  • manana
  • Avatarul lui manana
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • The day you stop loving is the day you die
  • Posts: 2785
  • Thank you received: 673
  • Karma: 24
Trebuie sa vrei, si daca vrei, poti!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Informatii pentru suflet #31094

10 lucruri care fac o femeie fericită (STUDIU)



https://jurnalul.ro/thumbs/article/2013/01/21/10-lucruri-care-fac-o-femeie-fericita-studiu-18441993.jpg

Un studiu recent arată care sunt lucrurile care fac o femeie să se simtă foarte bine, cele mai importante fiind complimentele şi mângâierile, potrivit Daily Mail.

O femeie este fericită atunci când i se fac complimente despre cum se îmbracă sau cum arată. Studiul arată că femeile preferă să mânânce brânză, în loc să socializeze cu prietenii sau să iasă la o primă întâlnire. O parte dintre femei se simt bine atunci când citesc o carte care le place foarte mult, în timp ce altele adoră să ia o masă gătită pentru ele. Femeile care sunt mame sunt fericite când la sfârşitul unei zile stresante primesc o îmbrăţişare de la copiii lor.

Studiul arată că femeile sunt foarte fericite atunci când îşi petrec timpul cu prietenii sau familia, dar şi când au timp pentru hobby-uri. La studiu au participat 2.000 de persoane.

10 lucruri care fac o femeie fericită:

1. O mângâiere spontană primită de la partener

2. Lenjerie intimă confortabilă

3. O persoană care spune că arăţi bine şi că ai slăbit

4. Cumpărarea unui cadou pentru o persoană care îşi arată bucuria atunci când îl primeşte

5. Purtarea unei lenjerii intime sexy

6. Să dea de un chilipir

7. Să primească flori

8. Să primească un cadou

9. Un compliment - "Arăţi mult mai tânără"

10. Un străin care face un compliment legat de vestimentaţie
  • Mona si Dan
  • Avatarul lui Mona si Dan
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • Posts: 5852
  • Thank you received: 721
  • Karma: 13
" Daca batranetea ar putea si tineretea ar stii ..."
Noi, Mona si Dan ne bucuram de solidaritatea noastra, a tuturor forumistilor. Aveti admiratia noastra !
Fiind aici, simtim prietenia voastra.
Ultima editare: by Mona si Dan.
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Informatii pentru suflet #31122



Duminica Judecatii - 10 Martie 2013

Duminica de astazi se numeste si Duminica Judecatii, Duminica in care se pomeneste Judecata de apoi, Judecata viitoare, ultima Judecata, la care se vor prezenta toti credinciosii. La sfintele slujbe ale Bisericii noastre se pomeneste de mai multe ori Judecata din urma. La ectenie se spune asa: "Sfarsit crestinesc vietii noastre, fara durere, neinfruntat, in pace si raspuns bun la Infricosata Judecata a lui Hristos sa cerem". Ce sa cerem? Sa cerem de la Domnul Hristos sfarsit crestinesc. Ce inseamna sfarsit crestinesc? Sa ne sfarsim asa cum vrea Dumnezeu sa se sfarseasca cei ce sunt ai Lui ("crestin" inseamna "apartinator Domnului Hristos"). "Sfarsit crestinesc vietii noastre" - sa ni se sfarseasca viata frumos, in liniste; sa ni se sfarseasca viata uniti fiind cu Domnul Hristos prin impartasirea cu Trupul si Sangele Lui; sa ni se sfarseasca viata in lumina, in liniste.

Biserica doreste ca sfarsitul sa ne fie fara durere. Sunt atatia oameni care se chinuiesc inainte de sfarsit, au dureri mari. Biserica noastra doreste ca sfarsitul nostru sa fie fara dureri.

Si mai cum sa fie? Neinfruntat. Mai de mult se spunea nerusinat. Ce inseamna asta nerusinat, neinfruntat? Inseamna ca sa fie un sfarsit in care sa nu se gaseasca nici o vina a omului, sa nu se spuna ceva urat despre viata lui. Ca sa ajungem la asa ceva trebuie sa traim o viata frumoasa, o viata dupa voia lui Dumnezeu si atunci sfarsitul o sa fie neinfruntat.

Cum sa mai fie sfarsitul nostru? In pace - in liniste. Sunt unii care in fata mortii au zbucium sufletesc, se framanta, au stari sufletesti in marginea nebuniei. Cei care au avut o viata care nu i-a dus la liniste, la o legatura cu Dumnezeu, pe aceia nu-i binecuvinteaza Dumnezeu.

Si mai cerem ceva: sa avem raspuns bun la Infricosata Judecata a lui Hristos. Despre Judecata lui Hristos s-a pomenit astazi citindu-se despre Judecata de apoi. Judecata de apoi este hotaratoare, dar nu este singura judecata! Dupa ce se desparte sufletul de trup, la moarte, se duce in fata lui Dumnezeu si urmeaza Judecata particulara, adica judecata fiecarui suflet in parte. La judecata particulara, Dumnezeu hotaraste, dupa aseza-rea omului, unde trebuie sa fie dincolo de mormant, la bine sau la rau, la fericire sau la chinuire.

Noi credem ca exista rai si iad, stim acest lucru din invatatura Bisericii, il citim in Evanghelie. Raiul este locul si starea (mai ales starea), dupa moarte a sufletului fericit, iar iadul este locul si starea sufletului care nu s-a tinut de randuielile lui Dumnezeu. Si acolo ramane pana la Judecata viitoare sau pana cand hotaraste Dumnezeu altfel, pentru ca noi credem ca se poate interveni cu rugaciuni pentru binele celor morti.

Exista crestini care nu se mai roaga pentru cei morti. Biserica noastra se roaga pentru cei vii, dar nu-i paraseste pe cei morti, pentru ca noi zicem ca mortii sunt vii si dupa moarte.

Domnul Hristos le-a spus unor saduchei si farisei care vroiau sa stie cum este dincolo de lumea aceasta ca Dumnezeu este "Dumnezeul lui Avraam si Dumnezeul lui Isaac si Dumnezeul lui Iacov" (Marcu 12, 26) si ca " Nu este Dumnezeul mortilor, ci al viilor" (Matei 22, 32), pentru ca toti sunt vii in El. Credinta noastra este ca dupa suflet, omul nu moare. Avraam, Isaac si Iacov murisera cand a zis Dumnezeu despre Sine: "Eu sunt Dumnezeul lui Avraam si Dumnezeul lui Isaac si Dumnezeul lui Iacov". Domnul Hristos spune ca Dumnezeu nu este al celor morti, ci al celor vii; acesta este intelesul cuvintelor din Sfanta Scriptura "toti sunt vii in El".

Nu exista posibilitatea ca sufletul sa moara, ci putem vorbi de o moarte sufleteasca, aceasta insemnand despartirea sufle-tului de Dumnezeu, deci condamnarea vesnica. Despartirea de Dumnezeu este osandirea sufletului la chinurile vesnice si acolo este nefericirea celor care au trait o viata care nu este dupa voia lui Dumnezeu. Nu se poate ajunge acolo decat prin hotararea lui Dumnezeu (de fapt, am putea zice prin hotararea omului, pentru ca omul singur isi pregateste locul - si la bine si la rau). Daca e bun - sigur merge la bine. Daca e rau - sigur merge la rau. Dumnezeu spune unde merge omul dupa moarte, pentru ca Domnul Hristos va judeca lumea.

Cei care merg la chin pot fi scosi din chinurile iadului prin rugaciunile Bisericii, prin milosteniile care se fac pentru ei, prin rugaciunile celor din familia lor, prin rugaciunile celor apropiati ai lor. Noi nu stim cand anume pot fi scosi din iad, dar stim ca pana la Judecata din urma, hotararea nu este inca definitiva, iar cei ce sunt la rau pot ajunge la bine cu ajutorul lui Dumnezeu si cu ajutorul Bisericii.

Dar atunci de ce mai este nevoie si de o Judecata viitoare, de o Judecata ultima? Pentru ca oamenii au facut anumite pacate, au facut anumite lucruri rele, care au ramas si dupa ei. Rautatea lor a ramas in lumea aceasta si lucreaza si dupa ce au trecut ei din aceasta lume. De pilda, cei care propovaduiesc lucruri care nu sunt adevarate, lucruri care sunt impotriva adevarului, rataciri, cei care castiga suflete pentru ratacirea lor. Ratacirea lor ramane mai departe, pana la sfarsitul lumii. La Judecata viitoare se va vedea ce urmari au avut rautatile oamenilor, dupa cum se va vedea si ce urmari a avut binele oamenilor, binele pe care l-au facut oamenii si abia atunci se hotaraste pentru totdeauna.

Sfantul Evanghelist Matei retine in Evanghelia lui cateva lucruri in legatura cu Judecata viitoare. Noi credem ca la Judecata viitoare vor fi judecati toti in toate privintele. Numai ca Sfantul Evanghelist Matei a retinut de la Domnul Hristos cuvinte care privesc binele si raul pe care l-au facut oamenii in legatura cu semenii lor; de fapt, in legatura cu Domnul Hristos: "Intrucat ati facut unuia dintr-acesti frati ai Mei prea mici, Mie Mi-ati facut" (Matei 25, 40). Este vorba despre sase lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere pentru Judecata de apoi. Anu-me, zice Domnul Hristos ca va desparti Fiul Omului pe cei buni de cei rai "cum desparte pastorul oile de capre" (Matei 25, 32), si va zice celor de-a dreapta (la dreapta vor fi oile, la stanga vor fi caprele):

"Veniti, binecuvantatii Tatalui Meu, mosteniti impa-ratia cea pregatita voua de la intemeierea lumii. Caci flamand am fost si Mi-ati dat sa mananc; insetat am fost si Mi-ati dat sa beau; strain am fost si M-ati primit; gol am fost si M-ati imbracat; bolnav am fost si M-ati cercetat; in temnita am fost si ati venit la Mine". Si ei vor raspunde: "Doamne, cand Te-am vazut flamand si Te-am hranit? Sau insetat si Ti-am dat sa bei? Sau cand Te-am vazut strain sau gol si Te-am imbracat? Sau cand Te-am vazut bolnav sau in temnita si am venit la Tine?" si va raspunde Domnul Hristos: "Intrucat ati facut unuia dintre acesti frati ai Mei prea mici, Mie Mi-ati facut". Apoi va zice celor de-a stanga: "Duceti-va de la Mine, blestematilor, in focul cel vesnic, care este gatit diavolului si ingerilor lui. Ca flamand am fost si nu Mi-ati dat sa mananc; insetat am fost si nu Mi-ati dat sa beau; Strain am fost si nu M-ati primit; gol am fost si nu M-ati imbracat; bolnav si in temnita am fost si nu M-ati cerce-tat". Si vor intreba si cei de-a stanga: "Doamne, cand ai fost asa cum zici ca ai fost si nu Te-am ajutat?"; iar Domnul Hristos va zice: "Intrucat n-ati facut unuia dintre acestia prea mici, nici Mie nu Mi-ati facut" (Mat. 25, 32-46).

Cuvintele acestea ale Domnului Hristos arata ca, atunci cand facem un bine, il facem si pentru Domnul Hristos, iar cand facem un rau, il facem si in fata Domnului Hristos. Nu-L avem in vedere pe Domnul Hristos cand facem raul, si-L avem pe Domnul Hristos in vedere daca facem binele.

Stim aceasta de la Domnul Hristos si nu putem sa fim nepasatori fata de un cuvant vesnic al Domnului Hristos. Din cat putem, bineinteles, sa facem binele pentru Domnul Hristos, pentru inmultirea binelui din lumea aceasta si mai ales pentru binele nostru la Judecata viitoare.

Mai sunt si alte judecati: Judecata milostiva de la spovedanie, cand preotul judeca situatia in care se gaseste cel care se spovedeste si da o hotarare asupra vietii lui. Este foarte bine sa mearga credinciosii sa-si marturiseasca pacatele, sa fie judecati si, judecati fiind, sa primeasca indrumari, sa stie ce au de facut ca sa poata sa inainteze spre bine si sa se fereasca de rau.

Mai este si o judecata, pe care o facem noi insine: Judecata pe care o avem in legatura cu oamenii din jurul nostru. Domnul Hristos a spus: "Nu judecati ca sa nu fiti judecati" (Mat. 7, 1). Si iata ca noi judecam ca si cum noi am fi pusi sa judecam. Nu-L lasam pe Domnul Hristos si luam noi, cum se spune in Pateric, dregatoria lui Hristos, cand despre unul zicem ca este bun, despre altul zicem ca este rau, cand spunem noi ce trebuie sa se faca cu unul si cu altul.

Bineinteles ca exista si o judecata in lumea aceasta. O judecata hotarata pentru rolul pe care il au oamenii in societate: Judecata institutiilor de judecata. Si acolo sunt pusi oameni care sa hotarasca anumite lucruri. Eu n-am fost niciodata la o judecata, nici parat, nici martor. Sunt atatia oameni care ajung, totusi. Sunt atatea procese care se fac, care dureaza. Oamenii sunt asupriti de lucruri rele.

Sfantul Apostol Pavel zicea ca nu este bine sa se judece crestinii inaintea necredinciosilor (cf. I Cor. 6, 46). Erau cre-dinciosi care se duceau sa se judece in fata tribunalelor paga-nilor si Sfantul Apostol Pavel zicea ca nu e bine ca un om cre-dincios sa se duca sa-l judece paganii. Dumnezeu stie cand se poate si cand nu se poate evita o situatie de genul acesta. Cand te trag altii in judecata nu poti sa ramai in afara de tribunale, chiar ale paganilor, daca e cazul.

Mai este o judecata la care ne gandim prea putin, si anume Judecata de la rugaciune. Sfantul Ioan, cel ce a scris Scara, spune ca in raport cu cel ce se roaga, "rugaciunea este judecatorie si judecata si scaunul Judecatorului inainte de Judecata viitoare". Cum ne este rugaciunea asa ne este starea sufleteasca. La rugaciune se arata cat suntem de intinati sau cat suntem de curati, cat suntem de invaluiti sau cat suntem de departati de lumea aceasta. Numai la rugaciune putem sa stim ce legatura avem cu Dumnezeu, ce legatura avem cu oamenii. In rugaciune ne apar fel de fel de ganduri care arata cine suntem si ce suntem.

Am inceput pregatirea pentru Sfintele Pasti acum doua saptamani. Am vorbit atunci despre pilda vamesului si a fariseului, despre smerenia vamesului si despre faptele bune ale fariseului. Fariseul se lauda cu faptele lui bune, vamesul isi recunostea pacatele. Biserica ne recomanda sa fim dupa smerenie ca vamesul si dupa fapte bune ca fariseul. Daca nu avem faptele fariseului, nu am ajuns nici macar la masura fariseului. Ce spunea fariseul: "Dumnezeule , Iti multumesc ca nu sunt ca ceilalti oameni, rapitori, nedrepti, adulteri sau ca si acest vames. Postesc de doua ori pe saptamana, dau zeciuiala din toate cate castig" (Luca 18, 11-12). Cel putin in legatura cu postul, toti suntem in lipsa! Sunt atatia credinciosi care nu postesc nici o data pe saptamana.

Am continuat apoi urcusul duhovnicesc spre Pasti cu aducerea aminte de fiul risipitor, care s-a intors dupa ce si-a cheltuit averea, si de tatal sau, care l-a primit si l-a asezat iarasi in starea de fiu. Trebuie sa avem incredere in Dumnezeu, daca ne intoarcem de la rau la bine.

Acum ne pune Sfanta noastra Biserica in fata Judecata de apoi si a doua venire a Domnului Hristos. In legatura cu a doua venire a Domnului Hristos se pune o intrebare: Cand va fi a doua venire? Pentru ca noi marturisim in Crez ca Domnul Hristos "iarasi va sa vina cu marire, sa judece viii si mortii, a Carui imparatie nu va avea sfarsit". Cand va fi aceasta? Raspunsul este clar: Nu se stie! Domnul Hristos Insusi a spus ca "de ziua si de ceasul acela nimeni nu stie, nici ingerii din ceruri, nici Fiul, ci numai Tatal" (Mat. 24, 36). Deci nu stim cand va fi a doua venire. Noi trebuie sa fim totdeauna pregatiti sa-L intampinam pe Domnul Hristos. Sa ducem o viata in asa fel incat sa ne putem intalni oricand cu Domnul Hristos. Lucrul acesta este foarte important!

Noi nu staruim atata asupra celei de-a doua veniri a Domnului Hristos pentru ca intr-un fel noi o simtim, o praznuim la fiecare Sfanta Liturghie, caci zicem: "Aducandu-ne aminte, asadar, de aceasta porunca mantuitoare si de toate cele ce s-au facut pentru noi: de cruce, de groapa, de invierea cea de-a treia zi, de suirea la ceruri si de sederea de-a dreapta si de cea de a doua si slavita iarasi venire, ale Tale dintru ale Tale, Tie-Ti aducem de toate si pentru toate".

Deci, la fiecare Sfanta Liturghie, noi pomenim si praznuim a doua venire a Domnului Hristos. De aceea nu ne gandim atat la a doua venire si, mai ales, nu o asteptam cum o asteapta alti crestini care nu-s de credinta noastra. Ei nu au Liturghie si, neavand Liturghie, nu au nici inaintepraznuirea celei de a doua veniri a Domnului Hristos.

Si mai este ceva: pentru fiecare dintre noi intalnirea cu Domnul Hristos poate fi la orice rugaciune. Intalnirea cu Domnul Hristos poate fi la orice citire din Sfanta Evanghelie. Intalnirea cu Domnul Hristos poate fi de cate ori facem un bine fratelui nostru. Intalnirea cu Domnul Hristos poate fi pentru fiecare dintre noi, sigur, cand vom trece din aceasta viata si cand se va hotari locul pe care ni l-am pregatit pentru viata vesnica. In Pateric este scris ca: "In ce te gaseste moartea, in aceea te duci". Daca ducem o viata frumoasa si buna si ne gaseste moartea in bine, in bine ne ducem.

Sa ne rugam Mantuitorului nostru Iisus Hristos sa ne lumineze mintea si sa ne tina in minte. Iar Judecata de apoi, judecata particulara, judecata de la spovedanie, judecata care vine peste noi de multe ori cand ni se rasplatesc relele pe care le-am facut, judecata de la rugaciune, toate acestea sa le avem in minte, sa ne inteleptim prin gandurile de la judecata. Sa ne ferim cat putem sa judecam pe fratii nostri, ca sa se implineasca si cu noi cuvantul: "Nu judecati ca sa nu fiti judecati" (Matei 7, 1).

In Pateric se spune ca pe un calugar era senin si cu bucurie pe patul de moarte, l-au intrebat fratii cum de e asa linistit in fata mortii, ca doar n-a dus o viata deosebita. Calugarul le-a raspuns ca nu a avut o viata deosebita dar ca, de cand a intrat in manastire, a luat aminte la cuvantul Domnului Hristos "Nu judecati ca sa nu fiti judecati" si ca-I va spune Domnului Hristos: "Doamne am implinit acest cuvant si astept sa implinesti si Tu fagaduinta de-a nu ma judeca".

Mai este un cuvant spus de Domnul Hristos: ca sunt si oameni care nu vor merge la judecata. Bineinteles nu in intelesul ca nu vor merge la Judecata si ca nu se va hotari asupra lor, ci in intelesul ca vor trece prin Judecata ca si cum nu s-au dus la Judecata. Zice Domnul Hristos: "Cel ce asculta cuvantul Meu si crede in Cel ce M-a trimis, are viata vesnica si la judecata nu va veni, ci s-a mutat din moarte la viata" (Ioan 5, 24).

Sa ne rugam lui Dumnezeu sa fim si noi intre aceia care la Judecata nu vor merge, ci s-au mutat, se muta din moarte la viata.

Marire Tatalui si Fiului si Sfantului Duh! Amin.

Parintele Teofil Paraian

SURSA
  • manana
  • Avatarul lui manana
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • The day you stop loving is the day you die
  • Posts: 2785
  • Thank you received: 673
  • Karma: 24
Trebuie sa vrei, si daca vrei, poti!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan, IOAN

Rasp: Informatii pentru suflet #31224

Duminica iertarii anunta Postul Sfintelor Pasti


Duminica din 17 martie, ziua care precede intrarea in Postul Sfintelor Pasti, este numita Duminica izgonirii lui Adam din rai, dar si Duminica iertarii. Sfintii Parinti i-au dat acestei duminici si acest nume, pentru a ne arata ca nimeni nu poate intra in post daca nu este in pace cu semenii.

Dumnezeu nu poate fi trait de cel ce este in cearta cu aproapele. Caci El fiind iubire, este si iertare. Asa ca numai cel ce iarta se poate impartasi de aceasta iubire dumnezeiasca. Si pe cat de mult iarta, pe atat de mult se impartaseste de Dumnezeu.

Este un aspect pe care noi il neglijam de multe ori atunci cand vine vorba de iertare. Daca am facut cuiva rau, ne spunem ca este de ajuns sa-I cerem lui Dumnezeu iertare pentru fapta savarsita. Insa, Dumnezeu ne cere mai mult. Doreste sa mergem sa ne cerem iertare de la cei pe care i-am ranit prin cuvintele si faptele noastre si sa dam iertare tuturor celor ce o cer de la noi. Si ne cheama spre acest lucru, pentru ca ne vrea sa fim iubiti si de semeni.

Nu-i deloc usor sa renunti la dispretul fata de altii, acordand iertare, dar mai greu e sa te dai jos de pe aparenta superioritate si sa ceri iertare. Cel care a indeplinit aceste cereri, si-a pregatit inima sa-L primeasca pe Hristos.

Randuiala practicii liturgice a iertarii

In aceasta duminica exista o slujba unica, care din nefericire lipseste din multe biserici, ea fiind intalnita mai mult in manastiri.

La aceasta slujba, slujitorii sunt imbracati in vesminte luminoase, dar dupa oficierea Vecerniei, aceste vesminte nu vor mai fi imbracate pe toata durata postului.

In parohii, dupa oficierea Vecerniei, preotii, cu epitrahilul pus si sfanta cruce in mana, se pleaca in fata credinciosilor, cerandu-si iertare. Credinciosii se pleaca in fata preotilor, isi cer si ei iertare, apoi saruta crucea si mana dreapta a preotului. Dupa aceea se imbratiseaza intre ei, cerandu-si unul altuia iertare. In acesta vreme, se canta la strana Canonul Sfintelor Pasti.

In Muntele Athos, dupa Vecernie se intra in trapeza in procesiune, si se lasa sec de branza si oua, alimente care nu se vor mai consuma in vremea postului. In timpul mesei, se citeste un cuvant despre izgonirea lui Adam din rai sau un cuvant de indemn la post. La finalul mesei, monahii canta catavasiile canonului Acatistului, troparele hramului, incheind cu condacul Acatistului. Dupa rugaciunile de multumire, ramane o singura lumanare aprinsa pentru a se citi Pavecernita Mica. La sfarsitul ei, obstea ingenuncheaza si egumenul citeste o rugaciune de dezlegare. Egumenul, purtand epitrahilul si Evanghelia in mana dreapta, se opreste la usa spre a-si cere iertare de la ceilalti frati. Monahii fac o metanie inaintea lui, saruta Evanghelia si mana dreapta a acestuia, apoi fac unii catre altii metanii, cerandu-si iertare si isi ureaza "Post bun". Dupa ce si-au daruit unii altora iertare, se sting candelele si fiecare merge la chilia sa.

Sa luam aminte neincetat in acest post la cuvintele Mantuitorului: "Ca de veti ierta oamenilor greselile lor, ierta-va si voua Tatal Cel ceresc; Iar de nu veti ierta oamenilor greselile lor, nici Tatal vostru nu va va ierta greselile voastre" (Matei 6, 14-15).

Post cu bucurii.

SURSA
  • manana
  • Avatarul lui manana
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • The day you stop loving is the day you die
  • Posts: 2785
  • Thank you received: 673
  • Karma: 24
Trebuie sa vrei, si daca vrei, poti!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.
Următorii utilizatori v-au mulțumit: Mona si Dan

Rasp: Informatii pentru suflet #33275

Schimbarea la faţa se sarbatoreşte pe 6 august. Ce sa NU faci in aceasta zi

Crestinii ortodocsi si catolici sarbatoresc pe 6 august schimbarea la Fata a Domnului, una dintre cele mai mari sarbatori religioase. De aceasta zi speciala sunt legate multe obiceiuri si traditii romanesti.

Schimbarea la Faţa a Mantuitorului reprezinta data la care Iisus, impreuna cu trei dintre mucenicii cei mai apropiaţi, Petru, Iacob si Ioan, au urcat pe muntele Tabor ca sa se roage. Aici, apostolii au fost invaluiţi intr-un nor de lumina, in timp ce Iisus se ruga.
Schimbarea la faţa, 6 august constituie, de asemenea, un moment important in calendarul viticol: in aceasta zi nu se lucreaza si la biserica se duc poame din noua recolta, se binecuvanteaza si se impart, scrie agenda.ro.

In aceasta zi nu e bine sa te certi cu nimeni si nici sa fii certat de cineva, ca asa vei fi tot anul, pana la urmatoarea sarbatoare. Fetele sunt sfatuite sa nu se pieptene in aceasta zi, pentru ca nu le mai creste parul, asa cum nu mai creste nici iarba.

In aceasta zi se interzice scaldatul. De la Probajenii inainte, nu-i slobod sa te mai scalzi in rau. O coborat cerbul de la munte, s-o pisat in apa si-o racit apa. Atata-i tat.” (Memoria Ethnologica) Explicatia este cu totul alta: apele fiind de acum tot mai reci, creste riscul imbolnavirilor.

SURSA
  • manana
  • Avatarul lui manana
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • The day you stop loving is the day you die
  • Posts: 2785
  • Thank you received: 673
  • Karma: 24
Trebuie sa vrei, si daca vrei, poti!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Rasp: Informatii pentru suflet #35851

Tamaia


Tamaia este o jertfa a naturii adusa lui Dumnezeu, prin omul dreptcredincios. Cine nu are inca in minte mirosul de tamaie ce imbraca peretii bisericutelor crestine?! In slujbele Bisericii de Rasarit, totul se aduce inapoi Daruitorului, sunetul si culoarea, mirosul si gustul, lemnul, piatra si aurul. In slujbele crestine, toate se intorc Aceluia care le-a daruit mai intai.

Rugaciunea rostita de preot, in momentul in care binecuvinteaza tamaia, este atat de simpla si de elocventa, incat am putea incepe si termina doar cu aceasta. "Tamaie iti aducem Tie, Hristoase, Dumnezeul nostru, intru miros de buna mireasma duhovniceasca, pe care primind-o in jertfelnicul Tau cel mai presus de ceruri, trimite-ne noua harul Preasfantului Tau Duh."

Ce este tamaia ?

Tamaia - θυμίαμα - este rasina unor arbori/arbusti exotici care, ajungand in contact cu aerul, se incheaga, asemenea rasinei brazilor. Rasina coniferelor nu poate fi socotita tamaie. Rasinile sunt substante lipicioase, inflamabile, secretate de diferiti arbori atunci cand li se cresteaza coaja. Acestea sunt colorate in galben, brun si negru. Tamaia de Arabia, Egipt si Somalia are culoarea putin galbuie, cea de India este superioara, este galbena.

Tamaia

Rasina solidificata ce curge din copacul Bosswelia Serrata sau Floribunda Papyrifesa, care creste in India, China, Somalia, Etiopia, Egipt, se strange de pe scoarta copacului si, pentru a fi si mai parfumata, se amesteca si cu alte aromate, asa cum se precizeaza in Vechiul Testament (Iesire 30, 34-38).

Arborele care da tamaia este inalt de 3-6 metri, cu florile alburii. Creste prin crapaturile stancilor din munti si prin pietrisurile de la bazele colinare din vecinatatea marii. Prin incizii longitudinale facute in scoarta acestui mic arbust se scurge un lichid laptos, care in contact cu aerul se solidifica, formand bucati, mai mari sau mai mici, putin globuloase, de culoare galbuie, care constituie produsul vegetal, sub numele de tamaie.

Solidificata sub forma unor boabe neregulate, de culoare galbuie-rosiatica, care prin ardere, produce un fum cu miros aromat patrunzator, tamaia este folosita in ceremoniile religioase, medicina si parfumerie. Pentru proprietatile ei stimulente, tonice, a fost intrebuintata si in medicina. Tamaia are actiune farmacoterapeutica, antiinflamatoare, antiseptica, astringenta, carminativa si cicatrizanta, diuretica, expectoranta, sedativa. Tamaia intra si ea intre ingredientele folosite la prepararea Sfantului si Marelui Mir.


Tamaia este colectata intre sfarsitul lunii martie si inceputul lui aprilie. Cu mai multe luni inainte, crengile arbustilor special alesi sunt taiate aproape de tulpina. Dupa trei saptamani, de la radacina crengilor astfel retezate se poate colecta tamaie de cea mai buna calitate. Fiecare copac aduce, dupa vechime, grosime si starea lui, 3-10 kilograme de tamaie. Un copac poate fi exploatat pana la patru ani, dupa care este necesara o pauza de mai multi ani. Supusa unei temperaturi mai mari, adesea asezata pe praf de carbune aprins, tamaia se descompune si da nastere la vapori aromatici. Tamaia se arde in cadelnite sau vase speciale, numite catui.

Tamaia in Vechiul si Noul Testament

Tamaia a fost rasina cea mai folosita in ritualuri, indiferent de religie. Hesiod, in lucrarea lui "Teogonia", spune: "Fie ca cea mai pura tamaie sa va arda pe altar, pentru a castiga favorul zeilor nemuritori. Si-o ampla libatiune fie-va oferita-n dar, atunci cand ziua se strecoara spre aurora-n zori."

Tamaia era adusa ca ofranda la templul iudaic, iar in crestinism este considerata ca o jertfa curata, cu bun miros, al carui fum inmiresmat insoteste toate actele cultului. Tamaia face parte din simbolurile de cult, fiind un aromat natural, folosit in toate religiile, din vremuri stravechi. Folosirea ei este expresia a cinstirii lui Dumnezeu: "Tamaie sa nu va faceti pentru voi: sfintenie sa va fie ea pentru Domnul." (Iesire 30, 37)

In cultul Vechiului Testament trebuia sa se aduca dimineata si seara jertfe de tamaie, pe altarul special amenajat in Cortul Marturiei si apoi in Templu, numit altarul tamaierii (Iesire 30, 1-8); pe acest altar nu se ardea numai tamaie curata, ci erau amestecate inca patru ingrediente (Iesire 30, 34). Proorocul Maleahi (1, 11) prezice ca dupa venirea lui Mesia se va aduce jertfa de tamaie de la rasaritul soarelui pana la apus.



Alte marturii din Vechiul Testament: "A zis atunci Israel, tatal lor: Daca-i asa, ei bine, faceti asa: luati in tarhaturile voastre cate ceva din roadele pamantului si duceti-i-le omului in dar: putin balsam, si putina miere, tamaie si smirna si migdale si alune". (Facerea 43, 11) "De ce-Mi aduceti voi tamaie din Saba si scortisoara din tara de departe? Ca arderile-de-tot ale voastre nu sunt primite, iar jertfele voastre nu M-au indulcit". (Ieremia 6, 20)

Tamaia se foloseste in cultul crestin din primele veacuri, asa cum se mentioneaza in textele primelor Liturghii crestine si in unele canoane apostolice. Primele dovezi despre aceasta le avem din secolul al IV-lea. Canonul 3 al Sfintilor Apostoli spune: "Dar sa nu fie iertat a se aduce altceva in altar decat untdelemn pentru candele si tamaie la vremea aducerii inainte." Sfantul Apostol Pavel, in epistolele sale, inspirat de tamaierile din Vechiul Testament, zice ca Mantuitorul S-a dat pe Sine jertfa lui Dumnezeu pentru noi "spre miros de buna mireasma" (Efeseni 5, 2), iar la II Corinteni 2, 15, vorbind despre Apostoli, zice ca ei sunt lui Dumnezeu "buna mireasma".

Despre folosirea tamaiei in cadrul Sfintei Liturghii gasim mentiuni in randuiala de la Liturghia Sfantului Iacob si in Liturghia Sfantului Marcu, iar mai tarziu si in Liturghiile Sfintilor Vasile cel Mare si Ioan Gura de Aur, unde avem si formule speciale de binecuvantare a tamaiei folosita la cadire. Dar tamaierea nu era folosita numai in cadrul Sfintei Liturghii, ci si la alte sfinte slujbe si manifestari de cult (procesiuni, inmormantari).

In Noul Testament, tamaia este considerata, ca si in Vechiul Testament, un element simbolic de slavire a lui Dumnezeu. Magii care au venit sa se inchine, la Betleem, Fiului lui Dumnezeu, I-au adus in dar aur, tamaie si smirna: "Si intrand in casa, L-au vazut pe Prunc impreuna cu Maria, mama Sa; si cazand la pamant, I s-au inchinat; si deschizandu-si visteriile, I-au adus daruri: aur, tamaie si smirna". (Matei 2, 11)

In Apocalipsa Sfantului Ioan Evanghelistul avem imaginea unei Liturghii ceresti in care tamaia se mentioneaza ca un element esential ce insoteste rugaciunile sfintilor catre Dumnezeu: "Si a venit un alt inger si a stat la altar, avand cadelnita de aur, si i s-a dat lui tamaie multa, ca s-o aduca, impreuna cu rugaciunile tuturor sfintilor, pe altarul de aur dinaintea tronului. Si fumul tamaiei s-a suit, din mana ingerului, inaintea lui Dumnezeu, impreuna cu rugaciunile sfintilor" (Apocalipsa 8, 3-4). Cei 24 de batrani au cazut inaintea Mielului avand fiecare alaute si nastrape de aur pline cu tamaie, care sunt rugaciunile sfintilor (Apocalipsa 5, 8).

Obligatia tamaierii o aveau diaconii, de aceea Sfantul Arhidiacon Stefan este zugravit adesea cu o cadelnita in mana. Din pricina mirosului placut pe care il raspandeste, tamaia, in Sfanta Scriptura, este privita ca un simbol al rugaciunilor curate. Cand se tamaiaza persoane sfinte sau icoane, tamaia este semn de cinstire, iar cand se tamaiaza lucruri asupra carora se invoca trimiterea harului de la Dumnezeu, tamaia "cheama" harul Sfantului Duh.

De ce se intrebuinteaza tamaia la slujbe ?

Tamaia, prin fumul si mireasma ei, subliniaza frumusetea actelor de cult, creeaza atmosfera de sfintenie si astfel ea se integreaza in actul de slujire a lui Dumnezeu "ca un dar, ca o pretioasa ofranda" si simbol al rugaciunii si faptei bune. La slujba Vecerniei, cu totii auzim cantarea: "Sa se indrepteze rugaciunea mea, ca tamaia inaintea Ta." (Psalmul 140,2). Tamaia e simbol al rugaciunii de cinstire a lui Dumnezeu, dar si de implorare a Sfantului Duh.

Raspandirea fumului si mirosului de tamaie prin mijlocirea cadelnitei sau al catuiei, obiect liturgic sub forma de cupa traforata, cu picior si toarta, care se poarta in mana, leganandu-se, insoteste pe crestini in toate sfintele slujbe ale Bisericii. Atat in cadelnita, cat si in catui se pune carbune incins peste care se asaza tamaia care raspandeste fumul si mirosul specific.

Tamaierea sau cadirea are si un simbolism liturgic. Ea este socotita ca simbol al rugaciunii care trebuie sa se inalte ca si fumul de tamaie. Cand cadim locuri sau lucruri sfintite, atunci ea are un sens de venerare sau cinstire, iar cand cadim lucruri care trebuie sfintite, simbolizeaza harul divin care se pogoara prin rugaciune. In genere, arderea tamaiei este privita ca un act de jertfa curata adusa lui Dumnezeu. Tamaierea se uziteaza numai la ortodocsi si catolici. Protestantii si cultele neoprotestante nu o mai practica, eliminand-o din cult impreuna cu multe altele.

Cadirea liturgica sau tamaierea este cel mai de seama dintre actele cultului public crestin. Fiecare moment al tamaierii isi are simbolul sau. Astfel, tamaierea in timpul citirii Apostolului se face in cinstea Evangheliei care urmeaza a se citi si simbolizeaza atat pe Sfintii Apostoli, cat si invatatura Evangheliei raspandita de ei. Tamaierea care se mai face la ecfonisul: "Mai ales pentru Prea Sfanta, Curata Prea Binecuvantata", se face atat in cinstea Sfintelor Daruri, dupa sfintirea si prefacerea lor, cat si in cinstea Maicii Domnului, care se pomeneste acum. Tamaierea Sfintelor Daruri inainte de ducerea lor la Proscomidiar semnifica harul Sfantului Duh dat Sfintilor Apostoli dupa Inviere (Ioan 20, 22).

Drumul Tamaiei

Drumul tamaiei se numea in antichitate calea pe care erau transportate, din tarile producatoare, diferite rasinoase aromate, care se foloseau fie in cult, fie pentru preparate farmaceutice sau de parfumerie (ca tamaia, smirna, camforul, sacazul - guma de acacia, care se scurge din scoarta unui fel de salcam s.a.).

Astfel, tamaia si smirna produsa in sudul Arabiei, Yemenul de azi, erau duse la inceput pe cale maritima, apoi transportate cu caravane de camile, traversand desertul ce despartea Arabia de sud de marile imperii si bogatele cetati ale Orientului apropiat. Caravanele ajungeau la Gaza, oras iudeu, port la Mediterana si strabateau tara ghebanitilor, pana la Timma, capitala lor, foarte departe de Gaza.

Acest traect foarte lung era impartit in 65 de statii de oprire a caravanelor pentru implinirea formalitatilor de tranzit si plata unor taxe ce reveneau si statelor, dar si localitatilor in care stationau. Cei care incercau sa se sustraga implinirii acestor obligatii si se abateau de la traseul stabilit oficial pentru comertul cu aceste produse erau pedepsiti cu moartea.

Smirna si tamaia au fost pentru Arabia si India antica mari izvoare de imbogatire. Tamaia si smirna erau folosite in temple si in palatele faraonilor din Egipt, chiar pe la jumatatea mileniului II. Sapaturile arheologice au aratat ca, in Mesopotamia antica, aceste aromate erau folosite pentru ghicirea viitorului; ghicitorii ardeau tamaie intr-un vas asezat pe genunchi si ghiceau dupa miscarea fumului. Incepand din secolele VIII-VI i.Hr., cand se dezvolta comertul cu aceste aromate, ele sunt tot mai mult folosite, devenind nelipsite in cult din marile temple ale centrelor urbane (Ninive, Babilon, Ierusalim, Susa, Damasc).

Profetul Iezechiel vorbeste despre comertul orasului Tyr cu Saba, de unde importa tamaie. Pliniu, scriitor latin din secolul I, a lasat in scrierile sale date importante despre comertul cu smirna si tamaie si despre drumurile de comert cu acestea si alte mirodenii, aratand cat de mult incarca costul lor multiplele taxe la care erau supuse pe parcursul transportului, incat cand ajungeau la Roma erau foarte scumpe, iar smirna, chiar mai mult decat tamaia.
  • manana
  • Avatarul lui manana
  • Deconectat
  • Platinum Member
  • The day you stop loving is the day you die
  • Posts: 2785
  • Thank you received: 673
  • Karma: 24
Trebuie sa vrei, si daca vrei, poti!
Administratorul a dezactivat accesul public la scriere.

Prin accesarea acestui site, ești de acord cu faptul că folosim cookies .