Asistentul personal al persoanei cu dizabilitati

Asistentul personal este persoana angajata prin contract individual de munca pentru a se ocupa de persoana cu handicap grav care nu se descurca singura. Asistentul personal poate fi chiar una din rudele persoanei cu dizabilitate sau poate fi un asistent personal profesionist.

Potrivit prevederilor art. 35 din Legea nr. 448/2006, persoana adulta cu handicap grav si copilul cu handicap grav au dreptul la un asistent personal, in baza evaluarii sociopsihomedicale.

De asemenea, potrivit art. 38 lit. c) din Legea nr. 448/2006, asistentul personal are obligatia principala sa presteze pentru persoana cu handicap grav toate activitatile si serviciile prevazute in planul individual de servicii al persoanei adulte cu handicap grav la domiciliul persoanei dizabilitate.

In conformitate cu prevederile art. 44 din acelasi act normativ, autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a angaja si salariza asistentul personal al persoanei cu handicap grav si de a asigura si garanta plata indemnizatiei lunare, in cazul in care persoana cu handicap grav sau reprezentantul ei legal a optat pentru aceasta.

Optiunea intre asistent personal si primirea unei indemnizatii lunare se exprima prin cerere adresata in scris DGASPC si devine valabila numai pe baza acordului exprimat in scris al acestora. Ulterior DGASPC vor comunica angajatorului, in termen de 5 zile, acordul pentru optiunea exprimata.

Indemnizatia lunara prevazuta la art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 este in cuantum egal cu salariul net al asistentului personal gradatia 0, stabilit potrivit prevederilor legale care reglementeaza nivelul de salarizare a personalului platit din fonduri publice.

Plata indemnizatiei lunare se asigura de primariile in a caror raza teritoriala isi are domiciliul persoana cu handicap grav si se acorda pe perioada valabilitatii certificatului de incadrare in grad de handicap.

In conformitate cu prevederile art. 25 alin. (2) si alin. (3) din HG nr. 268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006, angajarea asistentului personal se face in maximum 30 de zile de la depunerea dosarului cu documentele prevazute. In aceasta perioadele, primaria localitatii de domiciliu sau de resedinta a persoanei cu handicap grav face demersurile necesare in vederea efectuarii anchetei sociale la domiciliul sau resedinta persoanei care doreste sa se angajeze ca asistent personal. Daca ancheta sociala se finalizeaza cu recomandarea in vederea angajarii, asistentului personal i se intocmeste contractul de munca.

Pentru exercitarea atributiilor, contractul individual de munca al asistentului personal se incheie cu primaria localitatii de domiciliu sau resedinta a persoanei cu handicap grav, acesta instituind, potrivit legii, o serie de drepturi si obligatii pentru asistentul angajat. 

➜ Drepturile Asistentului Personal: Art 23, 24, si 37 Legea 448/2006 - LINK1 / LINK2

➜ Obligatiile Asistentului Personal: Art. 38 din Legea 448/2006 - LINK

Asistentii personali nu pot fi sanctionati sau concediati pentru neparticiparea la instruire daca aceasta nu a fost organizatia de primarie. Conform art. 38 lit. a) din Legea 448/2006, obligatia asistentului personal este de a participa la cursuri, dar numai daca acestea sunt organizate de angajator. In lipsa organizarii instruirii, culpa revine exclusiv angajatorului.

Orice decizie a primariei de a suspenda sau inceta contractele de munca ar putea fi atacata in instanta pentru incalcarea Legii 448/2006 si a Codului Muncii.

Autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa prevada in bugetul local sumele necesare din care se suporta salarizarea, precum si celelalte drepturi cuvenite asistentului personal, potrivit legii. Sumele se asigura in proportie de cel mult 90% de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata, in baza numarului de beneficiari comunicat de unitatile administrativ-teritoriale. Finantarea drepturilor asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau a indemnizatiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav acordate in baza prevederilor art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006, se realizeaza in limita prevazuta la art. 20 alin. (2) din OUG nr. 103/2013.

Pentru anul 2025 prin Legea nr. 9/2025 a bugetului de stat pentru anul 2025 sumele necesare pentru finantarea drepturilor asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau indemnizatiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav acordate in baza prevederilor art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006, in limita prevazuta la art. 20 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 103/2013, aprobata cu completari prin Legea nr. 28/2014, cu modificarile si completarile ulterioare se regasesc in Anexa 5.

Salarizarea Asistentului Personal si Indemnizatia de insotitor in 2025

Asistentul personal angajat cu un contract de munca, are dreptul la un salariu stabilit potrivit prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice (Art. I, pct. 7, lit a) din OUG nr. 51/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative la Legea nr. 448/2006).

Functia de asistent personal, prevazuta in Cap. I, pct. 3.2, nr. crt. 45 din Anexa nr. II din Legea-cadru nr. 153/2017, nu se regaseste in Anexa 2  din OUG. nr. 19/2024. Prin urmare, asistentii personali ai persoanelor cu handicap grav nu beneficiaza de recalcularea gradatiilor de vechime in munca conform acestei reglementari.

Potrivit dispozitiilor legale aplicabile aflate in vigoare, cuantumul brut al salariilor asistentilor personali este egal cu cuantumul salariului minim brut pe economie. Angajatorul este obligat sa garanteze in plata salariatilor un salariu de baza brut lunar cel putin egal cu salariul de baza minim brut pe tara.

Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste si se actualizeaza anual cu suma dintre rata medie anuală a inflatiei prognozate si rata de crestere reala anuala a productivitatii muncii prognozate.

HG nr. 1506/2024 prevede ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, prevazut la art.164 alin.(1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, se stabileste in bani, fara a include indemnizatii, sporuri si alte adaosuri, la suma de 4.050 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,334 ore pe luna, reprezentand 24,496 lei/ora, precum si mentinerea facilitatii de scutire de la plata impozitului si contributiilor sociale a sumei de 300 de lei lunar.

Salariul minim net va fi de 2.574 lei (cu deducerea de 300 lei), majorarea fata de nivelul actual fiind de 212 lei sau de 9% in procente, dupa cum anunta MMSS.

Aceasta suma poate varia in functie de deducerea personala, care se stabileste in baza numarului de persoane aflate in intretinerea salariatului.

Calcul salariu minim 2025
Publicam taxele pentru salariul minim 2025 conform cu salariul brut 4.050 lei.

Calcul salariu minim 2025

SALARIUL ASISTENTULUI PERSONAL IN 2025

Incepand cu anul 2025, salariul de baza al unui asistent personal gradatia 0, stabilit potrivit prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, va fi in cuantum de 4.050 de lei, la care se adauga indemnizatia de hrana.

  • Salariu brut: 4.050 + 347 = 4.397 lei
  • Salariu net:  2.574 + 208 =  2.782 lei

Indemnizatia de hrana si indemnizatia de vacanta se acorda de catre Directia de Asistenta Sociala din primarie unui salariat cu contract individual de munca in functia de asistent personal pentru persoana cu handicap grav.

  • Indemnizatia de hrana in cuantum de 347 lei luna se acorda proportional cu timpul efectiv lucrat in luna anterioara platii.
  • Indemnizatia de vacanta sub forma de voucher de vacanta pe suport electronic, in valoare de 800 lei (OUG nr. 156/2024), se acorda proportional cu durata angajarii si cu durata timpului de munca, raportat la perioada de referinta 1 ianuarie - 31 decembrie 2025

Decizia ICCJ nr. 2/2025 stabileste ca aceste beneficii se acorda exclusiv in limita sumelor prevazute cu aceasta destinatie in bugetul de stat sau in bugetele locale ale primariilor.

Voucherele de vacanta trebuie acordate in conformitate cu Art. 1 alin. (2), (24) si (3) din OUG nr. 8/2009, modificata prin OUG nr. 107/2018.

Asupra sumei de 800 lei corespunzatoare voucherelor de vacanta se aplica cota de 10 % CASS si cota de 10% impozit care se calculeaza si retine cu ocazia achitarii drepturitor salariale aferente lunii in care au fost primite voucherele, in conformitate cu prevederite Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile utterioare.

Cuantumul acordat angajatilor sub forma voucherelor de vacanta pentru un an calendaristic este proportional cu perioada de exercitare a raportului de serviciu/ contractului individual de munca/ perioada de munca prestata, in conformitate cu prevederile legale. Pentru lunile in care angajatul nu depaseste venitul net de 8.000 lei, se vor acorda vouchere de vacanta intr-un cuantum calculat prin raportarea la valoarea integrala de 800 lei la numarul de zile lucratoare ale anului si rezultatul inmutit cu numarul de zile efectiv lucrate de salariat.

Voucherele de vacanta emise in anul 2025 se vor putea utiliza doar pentru plata a cel mult 50% din contravaloarea pachetelor de servicii turistice achizitionate, respectiv 800 de lei pentru achizitionarea de pachete turistice in valoare de cel putin 1.600 de lei.

Dupa cum stabilesc normele privind acordarea voucherelor de vacanta, recent modificate prin HG nr. 400/2025, pe langa factura prin care se dovedeste plata serviciilor turistice, de-acum, bugetarii trebuie sa dea o declaratie pe propria raspundere, prin care sa-si asume respectarea regulilor stabilite pentru 2025, respectiv ca platesc din propriul buzunar 800 de lei pentru servicii turistice in valoare de cel putin 1.600 de lei.

Voucherele de vacanta pot fi utilizate doar in cadrul unitatilor HoReCa din Romania. Serviciile turistice care se achita prin intermediul voucherelor de vacanta sunt urmatoarele: cazare, transport, mancare, agrement sau tratamente balneare. Rezervarea se face atat online cat si direct la unitatea de cazare sau la agentia de turism licentiata. Daca nu se consuma intreaga suma intr-un singur sejur, restul sumei se poate consuma in vacantele urmatoare, in limita perioadei de valabilitate de 1 an (turism de weekend).

Cumulul pensiei cu salariul

Regula stipulata de Codul muncii la art. 56: "contractul inceteaza de drept la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, cu exceptiile prevazute expres si limitativ".

Ce prevede, de fapt, OUG 9/2025? Iata ce prevede ordonanta publicata in Monitorul Oficial:

"(10) Raportul de munca al personalului contractual platit din fonduri publice in conformitate cu prezenta lege, care indeplineste conditiilor de pensionare si pentru care a fost emisa decizia de pensionare, inceteaza de drept, in conditiile art. 56 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, chiar daca salariatul a solicitat suspendarea platii pensiei".

Aceasta ordonanta va produce efecte incepand cu 1 ianuarie 2026. Cei care vor sa ocupe in continuare posturile actuale la stat, desi se apropie de sau depasesc deja varsta de pensionare, nu pot opta pentru pensionare in acelasi timp.

Acest aspect are legatura cu o alta dispozitie din Legea 360/2023 (Legea pensiilor), art. 46 alin. (2), care prevede posibilitatea de a opta intre acordarea pensiei pentru limita de varsta si continuarea activitatii, cu acordul anual al angajatorului, pana la implinirea varstei de 70 de ani.

Avand in vedere ca Legea nr. 360/2023 are un caracter special fata de Codul muncii - reglementare generala si ca primul act normativ reprezinta o noua optiune a legiuitorului, prelungirea este posibila legal, cu pana la 5 ani, adica pana la varsta de 70 de ani. Pensionarul nu va putea cumula ca vechime anii munciti dupa varsta de 65 de ani.

Cum puteti actiona? La implinirea varstei pentru pensia de limita de varsta sau daca aveti deja calitatea de pensionar, depuneti cerere scrisa la angajator, formulata cu cel putin 30 de zile inainte de data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, cu mentiunea ca vreti sa va continuati activitatea ca AP si motivati de ce, astfel:

  1. Adaugati ca CIM pe care il aveti a fost incheiat in baza Legii speciale 448/2006 art. 35, 36, 39 si art. 40, precum si faptul ca angajatorul nu are cu cine sa inlocuiasca asistentul personal.
  2. Certificatul de incadrare in grad si tip de handicap fiind permanent, incetarea CIM trebuie sa indeplineasca conditiile art. 39 alin 4) din lege.

Raman in discutie situatiile in care angajatorii, institutii si/sau autoritati publice aleg sa elimine din organigrama/ statul de functii posturile care devin vacante ca urmare a incetarii de drept a actualelor raporturi juridice de munca.

1. In cazul femeilor AP

Contractul individual de munca inceteaza de drept la implinirea varstei stabilita in Anexa nr. 5 a Legii nr. 360/2023 si a stagiului minim de cotizare de 15 ani.

Din acest moment, femeilor-salariate li se deschide dreptul la pensie pentru limita de varsta. Ele insa, pot incheia un nou contract pe durata nedeterminata sau determinata cu acelasi angajator.

In aceste conditii, angajatele cumuleaza cele doua calitati, cea de pensionar si cea de salariat, beneficiind de cumulul pensiei cu salariul.

2. In cazul barbatilor AP

Contractul individual de munca inceteaza de drept la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard (65 de ani) si a stagiului minim de cotizare (15 ani), in temeiul art. 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii.

Din acest moment, ei au dreptul la pensie pentru limita de varsta. Pot incheia insa un nou contract cu acelasi angajator, pe durata nedeterminata sau determinata (art. 12 si art. 83 lit. g din Codul muncii).

In aceste conditii, pensionarii barbati cumuleaza cele doua calitati, cea de pensionar si cea de salariat, beneficiind atat de pensie, cat si de salariu.

De ce a adoptat Guvernul prevederea? In contextul Deciziei ICCJ nr. 94/2024 si in scopul, cel mai probabil, al unor clarificari suplimentare.

Faptul ca inceteaza raportul de munca/de serviciu nu inseamna ca persoanele care s-au pensionat nu mai pot ocupa un loc de munca, dreptul la munca fiind unul fundamental si fiind interzisa orice forma de discriminare pe acest criteriu.

Legea nr. 448/2006, la articolul 35, prevede clar faptul ca persoana adulta sau copilul cu handicap gradul "grav cu asistent personal", au dreptul la un AP, in baza evaluarii sociopsihomedicale.

Aveti nevoie de un model de contestatie? Lasati AICI un mesaj!

Ingrijitor informal pentru persoana cu handicap grav 

Conform Legii nr. 292/2011, ingrijitorul informal este persoana necalificata, membru al familiei, ruda sau orice alta persoana, care asigura ingrijirea personala, respectiv ajutorul pentru efectuarea activitatilor de baza si instrumentale ale vietii zilnice de catre persoana care si-a pierdut autonomia functionala.

Art. 103^5 alin. (3) din Legea 292/2011, introdus prin Legea 100/2024, prevede ca persoanele cu handicap grav au dreptul la ingrijire zilnica la domiciliu, pentru un interval de pana la 8 ore pe zi, fie consecutiv, fie la intervale regulate. Totodata, art. 103^5 alin. (4) din Legea 292/2011 prevede ca, in cazurile in care este nevoie, ingrijirea poate fi extinsa peste 8 ore pe zi, dar doar in conditiile stabilite de legea speciala.

Legea 7/2023, care reglementeaza ingrijirea persoanelor adulte cu dizabilitati, prevede ca persoanele acestea au dreptul la un ingrijitor informal, platit de stat, dacă nu exista alt sprijin asigurat.

Statul are obligatia de a asigura ingrijire la domiciliu zilnic, inclusiv in weekend si de sarbatori. Daca nu asigura ingrijire formala, trebuie sa plateasca un ingrijitor informal (de exemplu, un membru al familiei).

Persoanele cu handicap grav pot beneficia de un ingrijitor informal platit, conform Legii 7/2023, daca nevoia de sprijin depaseste programul unui asistent personal.

Deducerea personala

Deducerea personala este o suma care se scade din venitul brut al salariatului la calculul impozitului pe venit (cota: 10%), potrivit regulilor de la articolele 77 si 78 din Codul fiscal. Cu alte cuvinte, deducerea personala este o suma la care nu se aplica impozitul pe venit.

Deducerea personala este un drept de care pot beneficia angajatii care obtin un venit brut lunar de pana la 2.000 de lei peste nivelul salariului de baza minim brut si care au persoane in intretinere. Numarul acestora din urma determina, alaturi de valoarea venitului, suma pe care contribuabilul trebuie sa o primeasca.

Prin OUG nr. 16/2022 s-a stabilit ca deducerea pentru salariati sa aiba doua componente:

  1. Deducerea personala de baza;
  2. Deducerea personala suplimentara.

De retinut este faptul ca deducerea personala se acorda angajatului, in functie de venitul brut realizat si de numarul de persoane aflate in intretinere (zero, o persoana, doua, trei sau mai multe). Asadar, angajatul poate beneficia de deducere personala de baza si daca nu are persoane in intretinere, conditia fiind sa aiba venitul lunar brut din salarii de cel mult 6.050 de lei.

1. Deducerile personale de baza se stabilesc potrivit acestui tabel.

De la 1 ianuarie 2025, valoarea exacta a deducerii personale de baza difera in functie de numarul persoanelor aflate in intretinerea salariatului. De pilda:

  • pentru un angajat fara persoane in intretinere si care are salariul minim brut pe tara (de la 1 ianuarie va avea valoarea de 4.050 de lei), deducerea este 20% din salariul brut (810 lei, fata de 740 de lei acum); impozit pe venit = 163 lei; salariu net = 2.575;
  • pentru un angajat cu o persoana in intretinere si care are salariul minim brut pe tara (4.050 de lei), deducerea este 25% din salariul brut (1.013 lei, in crestere de la 925 lei); impozit pe venit = 142 lei; salariu net = 2.595 lei (plus 20 lei);
  • pentru un angajat cu doua persoane in intretinere si care are salariul minim brut pe tara (4.050 de lei), deducerea este 30% din salariul brut (1.215 lei, in crestere de la 1.110 lei); impozit pe venit = 122 lei; salariu net = 2.615 lei (plus 40 lei);
  • pentru un angajat cu trei persoane in intretinere si care are salariul minim brut pe tara (4.050 de lei), deducerea este 35% din salariul brut (1.418 lei, in crestere de la 1.295 lei); impozit pe venit = 102 lei; salariu net = 2.635 lei (plus 60 lei);
  • pentru un angajat cu patru sau mai multe persoane in intretinere si care are salariul minim brut pe tara (4.050 de lei), deducerea este 45% din salariul brut (1.823 de lei, in crestere de la 1.665 de lei); impozit pe venit = 61 lei; salariu net = 2.676 lei (plus 101 lei).

"Persoana in intretinere poate fi sotia/ sotul, copiii sau alti membri de familie, rudele contribuabilului sau ale sotului/ sotiei acestuia pana la gradul al doilea inclusiv, ale carei venituri, impozabile si neimpozabile, nu depasesc lunar 20% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, cu exceptia veniturilor prevazute la art. 62 lit. o), w) si x) si/sau a pensiilor de urmas cuvenite conform legii, precum si a prestatiilor sociale acordate potrivit art. 58 din Legea nr. 448/2006", mai stabileste Codul fiscal.

Deducerea personala si copiii aflati in intretine
In cazul copiilor, acordarea deducerilor personale tine cont de mai multi factori. Potrivit legii, ca regula, copiii sub 18 ani sunt considerati a fi intretinuti, indiferent ca se afla in unitati speciale sanitare sau de protectie sociala si altele similare, precum si in unitati de invatamant (inclusiv atunci cand costul de intretinere intra in bugetul de cheltuieli al acestor institutii).

Deducerea personala se acorda pe baza anumitor documente pe care angajatul trebuie sa le depuna la institutia unde lucreaza si reprezinta un ajutor pentru salariati, prin micsorarea bazei impozabile si, implicit, printr-un salariu net mai mare.

Documente necesare

Daca indepliniti criteriile pentru a beneficia de deducere personala, trebuie sa depuneti la angajator mai multe documente.

Declaratia pe propria raspundere, trebuie sa includa urmatoarele informatii pentru deducere impozit copil:

  • numele si prenumele dvs;
  • adresa de domiciliu;
  • CNP-ul dvs;
  • numele si prenumele copilului;
  • data nasterii copilului;
  • CNP-ul copilului.

In cazul in care beneficiati de deducere personala pentru persoane aflate in intretinere, altele decat copiii, atunci in loc de numele si prenumele copiilor, data nasterii si CNP-ul lor, declaratia pentru persoane in intretinere trebuie sa cuprinda datele de identificare ale persoanelor respective (nume, prenume, CNP).

La declaratia pe propria raspundere este necesar sa atasati si alte documente. In cazul deducerii personale suplimentare obtinute pentru copiii aflati in intretinere, aveti nevoie de urmatoarele:

  • copie a cartii dvs de identitate;
  • copie a certificatului de nastere al copilului;
  • adeverinta de la unitatea de invatamant unde este inscris copilul.

In ceea ce priveste documentele justificative pentru alte persoane aflate in intretinere, acestea pot fi: 

  • certificatul de casatorie;
  • adeverinte de venit ale persoanelor aflate in intretinere din care sa reiasa ca veniturile lunare impozabile si neimpozabile nu depasesc 20% din salariul minim brut pe tara.

2. Deducerea personala suplimentara se acorda astfel:

  • 15% din salariul de baza minim brut pe tara pentru persoanele fizice cu varsta de pana la 26 de ani, care realizeaza venituri din salarii al caror nivel este de pana la nivelul de 2.000 de lei peste nivelul salariului de baza minim brut pe tara (6.050 lei);
  • 100 de lei lunar pentru fiecare copil cu varsta de pana la 18 de ani, daca acesta este inscris intr-o unitate de invatamant, parintelui (adoptatorului, celui ce il are in plasament sau tutela) care realizeaza venituri din salarii, indiferent de nivelul acestora.

Practic, tinerii angajati si salariatii cu copii inscrisi intr-o unitate de invatamant vor plati un impozit si mai mic. Deducerea personala suplimentara de 100 de lei lunar se acorda doar unuia dintre parinti, in cazul in care copilul este intretinut de ambii parinti, prin prezentarea documentului care atesta inscrierea copilului la scoala si a unei declaratii pe propria raspundere din partea parintelui beneficiar.

Calendar majorare salariu minim brut in ultimii 4 ani pentru asistentii personali ai persoanelor cu dizabilitati incadrate in gradul grav cu insotitor:

  • 1 ianuarie 2025 - 4.050 lei;
  • 1 iulie 2024 - 3.700 lei;
  • 1 ianuarie 2024 - 3.465 lei;
  • 1 octombrie 2023 - 3.300 lei;
  • 1 ianuarie 2023 - 3.000 lei;
  • 1 iunie 2022 - 2.750 lei;
  • 1 ianuarie 2022 - 2.550 lei.

!!! Legea nr. 153/2017 se refera la SALARIUL asistentilor personali si NU la indemnizatia de insotitor.

Cui sunt acordate sporurile salariale?

Toate sporurile se calculează prin aplicarea procentului fiecarui spor în parte asupra valorilor salariului brut de incadrare, in functie de tipul sporului, fara a fi depasite plafoanele impuse de lege, in cazul persoanelor care sunt remunerate din fonduri publice. Valorile acestor sporuri sunt stabilitate prin lege, completate de prevederi mentionate in contractul colectiv de munca.

Cand vine vorba despre calcul spor vechime bugetari, acesta depinde de anumite transe de vechime, in functie de care se acorda gradatiile in munca (de la I la V) si de alte prevederi legale, specifice fiecarui domeniu de activitate - a se vedea AICI

Se poate acorda sporul pentru conditii vatamatoare asistentului personal?

Asistentul personal, pentru activitatea desfasurata in conditii periculoase sau vatamatoare, poate beneficia de spor de pana la 15% din salariul de baza si se acorda in conditiile existentei unor buletine de determinare care sa evidentieze existenta conditiilor periculoase sau vatamatoare la locul de munca al asistentului personal, respectiv serviciul social destinat persoanelor cu dizabilitati in care acesta este angajat, conform art. 5 alin (1) din Regulament, aprobat prin HG nr. 153/2018.

In cazul unui litigiu intre beneficiar si autoritatea competenta sunt aplicabile dispozitiile de drept comun.

Pentru asistentul personal al persoanei cu handicap grav NU exista dreptul la spor pentru conditii periculoase sau vatatatoare de 15%, asa cum a decis ICCJ prin Decizia nr. 23/2023, chiar daca dau statul in judecata. Cei care au castigatul procesul inainte de noiembrie 2023 iau sporul in continuare.

UPDATE: Hotararea Curtii de Apel Bucuresti nr. 694 din 27.03.2025

  1. Contrazice Decizia ICCJ nr. 23/2023, care exclude asistentii personali de la acest drept;
  2. Recunoaste ca munca in conditii grele trebuie compensata;
  3. Obliga autoritatile sa respecte expertiza medicala, nu deciziile politice;
  4. Deschide usa pentru sute de cazuri similare, in toata Romania;
  5. Confirma: cine lupta, poate castiga - chiar si impotriva unei decizii in interesul legii. 

Sporul de pana la 15% pentru CONDITII periculoase sau vatamatoare NU e o favoare. E un drept. Iar drepturile NU se negociaza. Se apara. Facebook avocat-enciu

Asistentul personal profesionist are insa dreptul si la un spor de 15% calculat la salariul de baza, pentru suprasolicitare neuropsihica si conditii de munca deosebita in care isi desfasoara activitatea.

Concedii Asistenti Personali

Pentru perioada concediului de odihna salariatul beneficiaza de o indemnizatie de concediu conform art. 150 din Legea nr. 53/2003 Codul Muncii, care nu poate fi mai mica decat salariul de baza, indemnizatiile si sporurile cu caracter permanent cuvenite pentru perioada respectiva, prevazute in contractul individual de munca.

Indemnizatia de concediu de odihna reprezinta media zilnica a drepturilor salariale din ultimele 3 luni anterioare celei in care este efectuat concediul, multiplicata cu numarul de zile de concediu si se plateste de catre angajator cu cel putin 5 zile lucratoare inainte de plecarea in concediu.

Fata de cele de mai sus, salariatii din sistemul bugetar au dreptul la plecarea in concediul de odihna la o indemnizatie de concediu calculata in raport cu numarul zilelor de concediu inmultit cu media zilnica a salariului de baza si a sporurilor de care beneficiaza, potrivit legii, corespunzator fiecarei luni calendaristice in care se efectueaza zilele de concediu de odihna.

Nota: Decizia ICCJ nr. 13/2024, prevede ca indemnizatia de hrana reglementata de art. 18 din Legea-cadru nr. 153/2017, nu intra in baza de calcul al indemnizatiei de concediu de odihna cuvenita personalului contractual platit din fonduri publice.

Pentru efectuarea concediului de odihna al asistentului personal trebuie completata o cerere de concediu tip + act identitate persoana cu handicap, carte identitate asistent personal si certificatul de incadrare in gradul de handicap, in original.

Pe perioada concediului de odihna, angajatorul are obligatia de a asigura persoanei cu handicap grav un inlocuitor al asistentului personal, inclusiv in cazul in care asistentul personal este ruda pana la gradul al IV-lea, inclusiv, a acesteia.

Pe langa concediul de odihna, asistentii personali ai persoanelor cu dizabilitati grave au dreptul la concediu medical conform art. 37 - (2) din Legea nr. 448/2006.

In situatia in care angajatorul nu poate asigura un inlocuitor al asistentului personal, persoanei cu handicap grav i se acorda o indemnizatie echivalenta cu salariul net al asistentului personal gradatia 0 sau gazduirea intr-un centru de tip respiro. (Art. 37. alin. (3) - Lege nr. 448/2006).

Cum nu exista centre de tip respiro in majoritatea judetelor, sau acolo unde exista sunt in permanenta ocupate si nu exista o procedura de inlocuire a asistentului persoanal, pe perioada concediului medical, persoanele cu handicap grav primesc indemnizatia prevazuta la art. 43 alin. (1), iar asistentul personal primeste o indemnizatie intre 75% - 100% din venitul brut obtinut in functie de problema de sanatate avuta.

In concluzie, asistentii personali ai persoanelor cu handicap grav pot sa solicite concediu medical cand au nevoie iar persoanele cu dizabilitati grave primesc indemnizatia prevazuta la Art. 43 alin. (1) din Legea 448/2006.

Alte tipuri de concediu:

  1. Concediul pentru crestere copil (OUG 34/2024, HG 865/2023)
  2. Concediul pentru incapacitate temporara de munca (OUG 34/2024, OG 21/2023, OMS 670/2023 si OUG 10/2023)
  3. Concediul de maternitate (OUG 34/2024, OMS 670/1320/2023 si OUG 10/2023)
  4. Concediul pentru ingrijirea copilului bolnav (OUG 34/2024 si Legea 179/2023)
  5. Concediul pentru ingrijirea copilului cu dizabilitati (OUG 34/2024 si OUG 12/2023)
  6. Concediul de acomodare (OUG 34/2024 si Legea 70/2023)
  7. Concediul de risc maternal (Legea 342/2023)
  8. Concediul pentru ingrijirea pacientului cu afectiuni oncologice (OUG 34/2024, OG 21/2023)

Indemnizatii si facilitati pentru persoane care au copii cu dizabilitati in ingrijire

  1. CONCEDIU SI INDEMNIZATIE pentru cresterea copilului cu varsta cuprinsa intre 3-7 ani (in cazul copilului incadrat in grad de handicap) - 1.651 lei {OUG nr. 111/2010, Art. 2 alin (2)};
  2. STIMULENT DE INSERTIE daca parintele se intoarce la serviciu inainte de finalizarea concediului pentru cresterea copilului cu handicap - 1.500 lei (daca persoanele indreptatite obtin venituri inainte de implinirea de catre copil a varstei de 1 an; cuantumul de 1.500 lei se acorda pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani) si 650 lei net (daca persoanele indreptatite obtin venituri dupa implinirea de catre copil a varstei de 1 an) {OUG nr. 111/2010, Art. 7 alin (1)};
  3. CONCEDIU SI INDEMNIZATIE pentru ingrijirea copilului cu afectiuni intercurente incadrat in grad de handicap grav sau accentuat pana la varsta de 18 ani - 1.651 lei net {OUG nr. 111/2010, Art. 31 alin (1) lit. a)};
  4. PROGRAM DE LUCRU REDUS la 4 ore pentru unul dintre parinti (sau pentru persoana care se ocupa efectiv de ingrijirea copilului cu handicap grav sau accentuat), pana la implinirea de catre acesta a varstei de 18 ani, in conditiile prevazute de Codul muncii si o indemnizatie compensatorie de 826 lei net. Persoanele care beneficiaza de indemnizatia pentru program de munca redus pot opta intre acordarea acestei indemnizatii sau stimulent de insertie pana la varsta de 7 ani a copilului, cele doua drepturi neputand fi cumulate  {OUG nr. 111/2010, Art. 32 alin (1) lit. (a) si alin (5)};
  5. CONCEDII MEDICALE, acordate in conditiile legii, pentru ingrijirea copilului cu handicap care necesita internare, tratament ambulatoriu sau la domiciliu pentru afectiuni intercurente, precum si pentru recuperare/ reabilitare, pana la implinirea de catre copil a varstei de 18 ani {OUG nr. 185/2005, Art. 32 alin (1) lit. (b)};
  6. SPRIJIN LUNAR acordat persoanei care nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru acordarea concediului pentru cresterea copilului si indemnizatiei lunare aferente, pana la implinirea de catre copilul cu handicap a varstei de 3 ani - 578 lei net {OUG nr. 111/2010, Art. 32). alin (1) lit. (d)};
  7. SPRIJIN LUNAR acordat persoanei care nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru acordarea concediului pentru cresterea copilului si indemnizatiei lunare aferente, pentru copilul cu handicap cu varsta cuprinsa intre 3 si 7 ani - 248 lei net {OUG nr. 111/2010, Art. 32 alin (1) lit. (d)};
  8. SPRIJIN LUNAR acordat persoanei cu handicap grav sau accentuat care nu realizeaza alte venituri in afara beneficiilor de asistenta sociala destinate persoanelor cu dizabilitati, pana la implinirea catre copil a varstei de 3 ani - 743 lei net {OUG nr. 111/2010, Art. 32 alin (1) lit. (c)};
  9. SPRIJIN LUNAR acordat persoanei cu handicap grav sau accentuat care nu realizeaza alte venituri in afara beneficiilor de asistenta sociala destinate persoanelor cu dizabilitati, pentru copilul cu varsta cuprinsa intre 3 si 7 ani - 578 lei net {OUG nr. 111/2010, Art. 32 alin (1) lit. (c)};
  10. SPRIJIN LUNAR pentru persoana cu handicap grav sau accentuat care are in intretinere un copil si care nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru acordarea concediului pentru cresterea copilului si indemnizatiei lunare aferente si care are in intretinere un copil in varsta de pana la 2 ani - 743 lei net {OUG nr. 111/2010, Art. 32 alin (2)};
  11. SPRIJIN LUNAR pentru persoana cu handicap grav sau accentuat, care are in intretinere un copil si care nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru acordarea concediului pentru cresterea copilului si indemnizatiei lunare aferente si care are in intretinere un copil cu varsta cuprinsa intre 2 si 7 ani - 248 lei net {OUG nr. 111/2010, Art. 32 alin (2)}.

Indemnizatia pentru cresterea copilului

In situatia schimbarii titularului de indemnizatie, termenul de depunere al dosarului este de 15 zile de la suspendarea activitatii parintelui care urmeaza sa solicite acest drept.

Cuantumul indemnizatiei este de 85% din media veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni succesive, din ultimele 24 de luni anterior datei nasterii copilului, nu mai mult de 8.500 lei si nu poate fi mai mica de 85% din cuantumul salariului minim brut pe tara garantat in plata.

Stimulentul de insertie

Institutia competenta in ceea ce priveste aprobarea și plata acestor drepturi este Agentia pentru Plati si Inspectie Sociala.

Pentru persoanele care solicita acordarea stimulentului de insertie dupa implinirea de catre copil a varstei de 3 ani, in cazul copilului cu dizabilitati, prevazut la art. 7 alin. (2) (650 lei) din ordonanta de urgenta, acesta se acorda dupa cum urmeaza:

  1. incepand cu ziua urmatoare celei in care persoana indreptatita realizeaza venituri supuse impozitului, cu respectarea termenului prevazut la art. 15 alin. (1) lit. c^1) din ordonanta (daca cererea este depusa in termen de 30 de zile lucratoare de la acesta data);
  2. incepand cu data depunerii cererii in cazul in care cererea este depusa peste termenul prevazut la art. 15 alin. (1) lit. c^1) din ordonanta de urgenta.

Suprapunerea indemnizatiei pentru cresterea copilului

In conformitate cu prevederile art. 9 alin (4) din O.U.G 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, prevazut la art. 2 alin. (1) cu modificarile si completarile ulterioare, durata de acordare a concediului se prelungeste corespunzator in cazul suprapunerii a doua sau mai multor situatii de natura a genera acest drept.

Facem mentiunea ca pentru perioada de suprapunere, trebuie depusa cerere, in termen de 30 de zile calendaristice de la data nasterii celui din urma copil, prin care se solicita acest drept, insotita de celelalte documente doveditoare.

Pentru continuitatea acordarii drepturilor, este necesara prelungirea suspendarii activitatii profesionale la finalizarea concediului acordat pentru cel din urma copil; cererea trebuie sa fie depusa cu 60 de zile inaintea implinirii de catre copilul anterior a varstei de 3 ani, in cazul copilului incadrat intr-un grad de handicap. In cazul in care se depaseaste acest termen, drepturile vor fi acordate de la data depunerii cererii.

in situatia suprapunerii drepturilor de concediu si indemnizatie pentru cresterea copilului in conditiile art. 8, aceste drepturi pot fi solicitate de celalalt parinte care indeplineste conditiile de acordare la finalizarea concediului si a indemnizatiei pentru cresterea celui din urma copil, drepturile respective fiind netransferabile pentru o perioada de luni cel putin egala cu numarul de suprapuneri inregistrate in perioada totala a concediilor suprapuse si cumulate”.

Tichete de cresa: In ce conditii se acorda tichetele si cine beneficiaza de ele

Tichetele de cresa sunt acordate in conditiile Legii nr. 165/2018 si HG nr. 1045/2018, care cuprinde normele metodologice de aplicare a Legii nr. 165/2018.

Valoarea tichetelor de cresa, de la 1 aprilie 2025, este de 670 de lei.

Tichetele cresa sunt bilete de valoare care se acorda, lunar, angajatilor care nu beneficiaza de concediul si de indemnizatia acordate pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani in cazul copilului cu handicap.

Tichetele sunt acordate angajaților din sistemul privat si de stat. Acestea pot fi folosite numai pentru achitarea taxelor la cresa unde este inscris copilul. Ele se acorda, la cerere, unuia dintre parinti sau tutorelui caruia i-a fost incredintat copilul spre crestere si educare, pe baza livretului de familie.

Valoarea tichetelor de cresa se cumuleaza cu alocatia de stat pentru copii si cu stimulentul de insertie care se acorda la reluarea activitatii.

Nu pot beneficia de tichete de cresa asistentii maternali profesionisti sau persoanele la care este gazduit copilul si pentru care s-a instituit masura plasamentului in regim de urgenta, in temeiul Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Documente necesare

Tichetele de cresa se distribuie salariatilor, lunar, pentru fiecare dintre copiii lor naturali, inclusiv pentru fiecare copil adoptat, precum si pentru cei carora li s-a instituit tutela, pe baza urmatoarelor documente:

  1. Cerere pentru tichetului de cresa;
  2. Actul doveditor eliberat de cresa/entitatea asimilata acesteia la care este inscris copilul;
  3. Documente care sa ateste calitatea de parinte, respectiv certificatul de nastere al copilului, in cazul parintilor naturali, sau hotararea judecatoreasca de incuviintare a adoptiei, in cazul copilului adoptat;
  4. Documente care sa ateste calitatea de tutore, respectiv hotararea judecatoreasca de instituire a tutelei sau, dupa caz, dispozitia Autoritatii tutelare;
  5. Declaratie pe propria raspundere ca celalalt parinte sau, dupa caz, tutorele nu beneficiaza de tichete de cresa, de concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv de pana la 3 ani, in cazul copilului cu handicap.
  6. Alte documente solicitate de angajator, dupa caz, potrivit regulamentului intern.

Alocatiile pentru copii in 2025

Alocatia de stat pentru copii prevazuta de Legea nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, se acorda tuturor copiilor in varsta de pana la 18 ani, cetateni romani, fara discriminare, precum si tinerilor care au implinit varsta de 18 ani, care urmeaza cursurile invatamantului liceal sau profesional organizate in conditiile legii, pana la terminarea acestora. In cazul tinerilor cu handicap, acest sprijin financiar continua pe toata durata invatamantului preuniversitar, dar nu mai tarziu de varsta de 26 de ani.

Este important de mentionat ca tinerii care repeta anul scolar nu vor mai beneficia de alocatie, cu exceptia cazurilor in care repetentia este cauzata de probleme de sanatate, dovedite prin certificat medical.

"Cuantumul alocatiei de stat pentru copii se indexeaza anual, din oficiu, cu rata medie anuala a inflatiei. Rata medie anuala a inflatiei este indicatorul definitiv cunoscut in anul curent pentru anul calendaristic anterior, comunicat de Institutul National de Statistica", prevede articolul 3, alineatul 2 din Legea nr. 61 din 1993.

Potrivit Ordonantei de Urgenta nr. 156/2024, intrata in vigoare pe 31 decembrie 2024, alocatiile vor ramane la acelasi nivel pe parcursul intregului an 2025, mentinandu-se la valorile stabilite in luna noiembrie 2024.

Valorile actuale ale alocatiilor, care se vor mentine in 2025, sunt urmatoarele:

  1. 719 lei/luna pentru copiii cu varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu handicap;
  2. 292 lei/luna pentru copiii cu varsta cuprinsa intre 2 ani si 18 ani, precum si pentru tinerii care au implinit varsta de 18 ani si care urmeaza cursurile invatamantului liceal sau profesional;
  3. 719 lei/luna pentru copiii cu varsta cuprinsa intre 3 ani si 18 ani, in cazul copiilor cu handicap;
  4. 292 lei/luna pentru tinerii cu varsta cuprinsa intre 18 ani si 26 ani, in cazul tinerilor cu handicap care urmeaza o forma de invatamant preuniversitar prevazuta de lege.

Drepturile financiare se majoreaza cu 50% daca copilul cu CES are si certificat de incadrare in grad de handicap si se aplica tuturor copiilor.

Drepturile financiare ale copiilor cu CES - AICI

Pentru a beneficia de alocatia de stat pentru copii, este necesara depunerea unei cereri insotite de documentele care atesta îndeplinirea conditiilor legale. Lista completa a actelor necesare poate fi consultata in ghidurile oficiale puse la dispozitie de autoritati.

Alocatia de plasament

Un copil aflat in plasament la o familie, persoana sau asistent maternal primeste 1.081 de lei, conform mmanpis.ro.

Beneficiaza de alocatie lunara de plasament fiecare copil fata de care s-a luat masura plasamentului la o persoana sau familie, la asistentul maternal sau la un serviciu ori organism privat acreditat.

Alocatia se plateste persoanei sau reprezentantului familiei care a luat in plasament copilul sau asistentului maternal ori reprezentantului organismului privat acreditat ori tutorelui pana la copilul implineste 18 ani.

Se acorda alocatie si dupa 18 ani copilului in plasament daca masura continua si dupa aceasta data sau daca tanarul cu varsta de 18 ani isi continua studiile la zi. Masura se opreste la varsta de 26 de ani.

Alocatiile pentru copii sunt acordate de Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala, prin intermediul Agentiilor Judetene pentru Plati si Inspectie Sociala (AJPIS), sub coordonarea Ministerului Muncii. Modalitatile de plata a alocatiei includ transferul bancar sau prin intermediul unui mandat postal. 

Alocatia poate fi virata catre urmatoarele persoane, in functie de situatie:

  1. Unul dintre parinti, in baza acordului mutual sau al unei decizii emise de autoritatea tutelara;
  2. Copilul, dupa implinirea varstei de 14 ani, cu consimtamantul reprezentantului legal; 
  3. Tanarul devenit major, dupa varsta de 18 ani, in urma unei cereri proprii; 
  4. Tutorele, curatorul, persoana aflata in plasament familial sau asistentul maternal; 
  5. Parintele minor care are in intretinere copii, daca detine capacitate deplina de exercitiu; 
  6. Reprezentantul legal al parintelui minor, in cazurile in care acesta nu are capacitate deplina de exercitiu.

Dreptul la alocatie inceteaza in urmatoarele situatii:

  1. Decesul copilului sau al tanarului beneficiar; 
  2. Abandonarea studiilor liceale sau profesionale de catre tineri; 
  3. Cand copilul cetatenilor straini sau apatrizi nu mai are resedinta in Romania.

Persoanele care primesc alocatia sunt obligate sa informeze autoritatile despre orice modificare care ar putea influenta acordarea acestui drept, cum ar fi schimbarea domiciliului, a componentei familiei sau stabilirea rezidentei in alta tara. Aceste notificari trebuie facute in termen de maximum 15 zile de la aparitia schimbarii. Nerespectarea acestei obligatii poate duce la aplicarea unor amenzi cuprinse intre 500 lei si 2.000 lei.

FACILITATI ale reprezentantilor legali ai copiilor cu handicap pe perioada in care ii au in ingrijire, supraveghere si intretinere

  1. Reprezentantii legali ai copiilor cu handicap grav sau accentuat beneficiaza de scutire a plata impozitului/taxa pe cladirea folosita ca domiciliu si terenul aferent aflat in proprietate sau coproprietate;
  2. Reprezentantii legali ai copiilor cu handicap grav sau accentuat sunt scutiti de la plata taxei (impozit) asupra autoturismelor, motocicletelor cu atas si mototriciclurilor, pentru un singur mijloc de transport aflat in proprietate sau coproprietate, la alegere;
  3. Copiii cu dizabilitati au acces liber si egal la orice forma de educatie, indiferent de varsta, in conformitate cu tipul, gradul de handicap si nevoile educationale ale acestora. In cazul in care copilul cu CES are si certificat de incadrare in grad de handicap, beneficiaza de majorarea alocatiei cu 50% iar alocatia de hrana este de 33 de lei/zi;
  4. Copiii cu handicap au dreptul la asistenta medicala gratuita, inclusiv medicamente gratuite, atat pentru tratamentul ambulatoriu, cat si pe timpul spitalizarii, in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, in conditii de stabilitate prin contractul-cadru-medicul de familie sau doctor specialist, la cerere, pe baza certificatului de incadrare in grad de dizabilitate;
  5. Copiii cu handicap beneficiaza de dispozitive medicale gratuite in ambulatoriu, conform listei si in conditiile prevazutein contractul-cadru prin Casa de Asigurari de Sanatate;
  6. Un bilet gratuit de tratament balnear, in cursul unui an, pe baza planului de abilitare-reabilitare si integrare sociala si a recomandarii medicului de familie sau a medicului specialist - detalii la Casa Judeteana de Pensii;
  7. Servicii gratuite de cazare si masa si pentru insotitorul copilului cu handicap grav si accentuat in unitatile sanitare cu paturi, sanatorii si statiuni balneare, la recomandarea medicului de familie ori a medicului specialist, asigurate de la Fondul national unic de asigurari sociale de sanatate, conform Contractului-cadru privind conditiile acordarii asistentei medicale in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate, la cerere, pe baza certificatului de incadrare in grad de handicap;
  8. In cazul in care copilul cu handicap, este in imposibilitate totala sau partiala de a-si administra bunurile personale, aceasta beneficiaza de protectie juridica sub forma curatelei sau tutelei si de asistenta juridica. Parintele, reprezentantul legal, tutorele, precum si organizatia neguvernamentala al carei membru este copilul cu handicap o poate asista pe aceasta in fata instantelor judecatoresti competente;
  9. Parintii care au in ingrijire cel putin un copil cu handicap grav sau accentuat pot contracta un credit, a carui dobanda se suporta din bugetul de stat, stat pentru achizitionarea unui singur autovehicul si pentru adaptarea unei locuinte conform nevoilor individuale de acces, prin transferuri de la bugetul Ministerului Muncii la bugetele directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in baza unui contract privind angajamentul de plata a dobanzii, cu conditia platii la scadenta a ratelor creditului, dar si cu conditia ca valoarea creditului sa nu depaseasca 10.000 de euro, iar returnarea creditului sa nu depaseasca 10 ani;
  10. Reprezentantii legali ai copiilor cu handicap grav sau accentuat beneficiaza de credit a carui dobanda se suporta din bugetul de stat, prin transferurile bugetului ANPDPD la bugetele directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in baza un?ui. contract privind angajamentul de plata a dobanzii pentru tehnologii asistive si de acces, cu conditia ca valoare creditului sa nu depaseasca 10.000 de euro, iar returnarea creditului sa nu depaseasca 10 ani - art. 27 (12 ) din Legea 448/2006;
  11. Insotitorii sau, dupa caz, asistentii personali ai acestora, detinatori de autoturisme, beneficiaza de scutire de plata tarifului de utilizare a retelelor de drumuri nationale in baza rovinietei. Scutirea se aplica pentru un singur autoturism detinut de fiecare din persoanele indreptatite potrivit prevederilor legale;
  12. Un card-legitimatie pentru locurile gratuite de parcare. Autovehiculul care transporta o persoana cu handicap posesoare de card parcare beneficiaza de parcare gratuita;
  13. Gratuitate pe toate liniile cu transportul urban cu mijloace de transport in comun de suprafata (de aceasta prevedere beneficiaza si asistentul personal al persoanei cu handicap grav si insotitorul adultului cu handicap auditiv si mintal, in prezenta acestuia);
  14. Pot opta pentru gratuitate la transportul interurban sau pentru acordarea de bonuri de carburant pe suport hartie, de bonuri valorice pe suport electronic, sau pentru decontarea carburantului necesar deplasarii cu autoturismul aflat in  proprietatea familiei, asistentului personal, asistentului personal profesionist sau insotitorului, a parintelui, a tutorelui, asistentului maternal sau persoanei care se ocupa de cresterea si ingrijirea copilului cu handicap grav sau accentuat in baza unei masuri de protectie speciala, stabilita in conditiile legii, pentru cheltuielile necesare alimentarii cu carburant si/sau alimentarii mijloacelor de transport electrice, care nu depasesc suma de 1.500 lei, anual pentru persoanele cu handicap grav, respectiv 750 lei, anual, pentru persoanele cu handicap accentuat;
  15. Gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu orice tip de tren, in limita costului unui bilet de tren interregio IR cu regim de rezervare la clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele de transport fluvial, pentru 24 de calatorii pe an calendaristic pentru persoanele cu handicap grav si 12 calatorii pe an calendaristic pentru persoanele cu handicap accentuat;
  16. Gratuitate privind transportul cu metroul pentru persoanele cu handicap grav si accentuat, pentru asistentul personal, asistentul maternal, asistentul personal profesionist precum si pentru  insotitorii persoanelor cu handicap grav si accentuat (in prezenta acestora); insotitorii adultilor si copiilor cu handicap auditiv si mintal accentuat (in prezenta acestora), pe baza anchetei sociale realizate de catre asistentul social din cadrul compartimentului special al primariei in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta persoana cu dizabilitate; asistentii personali;
  17. Copilul cu handicap, precum si persoana care il insoteste beneficiaza de gratuitate la bilete de intrare la spectacole, muzee, manifestari artistice si sportive;
  18. Pentru obtinerea unui loc gratuit in tabere de odihna pentru prescolarul sau elevul cu handicap, parintele ori reprezentantul legal al acestuia va depune o cerere la unitatea de invatamant de care apartine, insotita de copie de pe documentul care atesta incadrarea în grad de handicap. Studentul cu handicap va depune cererea personal sau prin reprezentant.

CONCLUZII

I. Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap specifica clar:

"Art.40. Autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa prevada in bugetul local sumele necesare din care se suporta salarizarea, precum si celelalte drepturi cuvenite asistentului personal, potrivit legii. Sumele se asigura in proportie de cel mult 90% de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata, in baza numarului de beneficiari comunicat de unitatile administrativ-teritoriale".

"Art.44. "Autoritatile administratiei publice locale prevazute la art. 43 alin. (2) au obligatia: a) de a angaja si salariza asistentul personal al persoanei cu handicap grav, in conditiile prezentei legi; b) de a asigura si garanta plata indemnizatiei lunare, in cazul in care persoana cu handicap grav sau reprezentantul ei legal a optat pentru aceasta".

Inghetarile de posturi, conform ordonantei trenulet nr. 156/2024, NU vizeaza si angajarea asistentului personal.

In baza contractului individual de munca incheiat de catre asistentul personal cu DGASPC/ DAS sau UAT, angajatorul are obligatia de a respecta, in ceea ce priveste salarizarea, dispozitiile Legii nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, si, totodata, de a respecta prevederile Codului Muncii in raport cu aceasta, in calitate de angajat.

!!! In cazul incalcarii de catre angajator a unor drepturi ale asistentului personal al persoanei cu handicap grav care are mentionat in certificatul de handicap mentiunea cu asistent personal, respectiv neincheierea unui contract de munca, neacordarea voucherelor de vacanta, a indemnizatiei de hrana si concediului de odihna sau medical, dupa caz, pot fi sesizate institutiile Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM) sau PREFECTURA de care apartine persoana cu handicap grav cu asistent personal.

Incepand cu 1 octombrie 2023, ordonatorii de credite (primarii) acorda obligatoriu, lunar, pentru personalul incadrat ale carui salarii lunare nete sunt de pana la 8.000 lei inclusiv, indemnizatii de hrana la nivelul anual a doua salarii minime pe economie in vigoare la data de 1 ianuarie 2019, actualizat anual cu indicele pretului de consum comunicat anual de Institutul National de Statistica, incepand cu luna ianuarie 2025. (Legea nr. 296/2023)

SOLUTIE: Finantarea masurilor de protectie sa se asigure de la bugetul de stat, prin bugetul directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului sau al autoritatii administratiei publice locale la nivel de municipiu, oras sau comuna, dupa caz, din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata alocate cu aceasta destinatie, in proportie de 100% din necesarul stabilit anual de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale la elaborarea bugetului de stat, in baza standardelor de cost calculate pentru beneficiari/tipuri de servicii sociale. [Propunere legislativa adoptata de Senat in 2023]

"Trebuie observat ca neplata salariilor catre asistentii personali se datoreaza lipsei coroborarii platii de la bugetul de stat cu existenta resurselor financiare din bugetul local. Prin propunerea legislativa actuala eliminam aceasta disfunctionalitate si revenim la forma initiala a textului legal avand in vedere incapacitatea multor unitati administrativ-teritoriale de a asigura continuitatea platii salariilor catre aceste persoane vulnerabile", precizeaza initiatorii proiectului.

II. Conform Codului Fiscal, voucherele de vacanta sunt taxate cu impozit pe venit in valoare de 10% si cu CASS (10%), introdus de la 1 ianuarie 2024. Totusi, nu putem vorbi despre un impozit fix de 160 de lei (din impozitul pe venit), ci despre un calcul bazat pe grila de salarizare si pe deduceri. Impozitarea se aplica la suma totala primita pe card, indiferent daca folosesti sau nu voucherele de vacanta.

Tichetele de vacanta sunt valabile timp de 12 luni din momentul emiterii. De exemplu, daca primesti voucherele de vacanta pe data de 10 februarie 2024, acestea vor fi valabile pana pe data de 9 februarie 2025.

III. Drepturi castigate in instanta

Avocatul Nicolae Enciu a fost cel care i-a reprezentat pe asistentii personali, intr-un proces colectiv.

Instanta a dispus, prin Sentinta Civila din 14 martie 2024, ca Directia de Asistenta Sociala Galati sa acorde voucherele de vacanta incepand cu 01.01.2024 pana la data 31.12.2026. In plus, DAS este obligat sa plateasca si din urma, voucherele aferente anilor 2020, 2022 si 2023.

Acest litigiu nu reprezinta decat aplicarea in fapt a prevederilor legale. Asistentilor personali ai persoanelor cu dizabilitati nu li s-a facut vreo favoare, ci li s-a acordat, in instanta, un drept prevazut de lege.

Este lipsit de relevanta faptul ca nu au fost alocate in buget sumele necesare platii voucherelor de vacanta, intrucat dispozitiile legale enuntate nu conditioneaza acordarea acestor drepturi de o eventuala alocare bugetara.

Retinand caracterul cert, pur si simplu al dreptului personalului bugetar la acordarea voucherelor de vacanta, precum si dispozitiile art. 1530 NCC, aratam ca prin neacordarea in termen a voucherelor de vacanta, salariatii au suferit un prejudiciu si sunt indreptatiti sa primeasca despagubiri reprezentand contravaloarea acestora, in masura in care nu mai pot fi acordate fizic, prin depasirea termenului maxim de acordare in forma fizica (finalul anului pentru care se acorda). Avocat Nicolae Enciu.

Echipa avocat-enciu a fost alatturi de Dna. N.V., un asistent personal care s-a luptat pentru drepturile sale, a demonstrat ca justitia poate corecta nedreptatile. In urma unui proces complex, instantele au decis ca salariul sau trebuie recalculat corect, cu includerea gradatiilor de vechime, si au dispus plata drepturilor salariale restante. Acest caz este un exemplu pentru toti asistentii personali care se confrunta cu nedreptati similare.

Solutiile instantelor:

Hotararea de la fond (Tribunalul Teleorman):

"Admite in parte actiunea formulata de reclamanta N.V. si obliga parata U.A.T. NENCIULESTI sa plateasca:

  1. suma bruta de 2.603,91 lei, reprezentand diferenta salariale rezultate din aplicarea gradatiilor de vechime la salariul de baza;
  2. suma de 5.402 lei, reprezentand indemnizatia de concediu de odihna cuvenita pentru perioada 2018-2020;
  3. suma de 9.369 lei, reprezentand indemnizatia de hrana cuvenita pentru perioada 2019-2021.

Toate sumele vor fi actualizate cu rata inflatiei si dobanda legala penalizatoare pana la plata efectiva.

Obliga parata sa achite cheltuieli de judecata de 2.200 lei.

Respinge in rest actiunea."

Solutia din apel (Curtea de Apel Bucuresti):

"Respinge apelul principal declarat de apelanta parata ca tardiv.

Respinge apelul incident declarat de apelanta reclamanta ca ramas fara efect.

Definitiva. Pronuntata azi, 29.11.2024."

Mesaj pentru asistentii personali:

Drepturile voastre conteaza! Acest caz este dovada clara ca se poate obtine recalcularea corecta a salariului, inclusiv gradatiile, si ca indemnizatiile restante pot fi recuperate.

Daca va aflati intr-o situatie similara, nu ezitati sa cereti ajutor! Echipa avocat-enciu este aici sa va sprijine si sa va ajute sa obtineti ceea ce vi se cuvine prin lege.

Descrierea ocupatiei de Asistent Personal

Cadrul legislativ care asigura exercitarea profesiei de asistent personal pentru persoanele cu dizabilitati il constituie Legea nr. 448/2006 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si Hotararea nr. 427/2001, cu modificarile si completarile ulterioare, care reglementeaza Normele metodologice privind conditiile de incadrare, drepturile si obligatiile asistentului personal al persoanei incadrata in grad de handicap "grav cu asistent personal".

Asistent personal al persoanei cu deficienta grava - persoana care supravegheaza, acorda asistenta si ingrijire copilului sau adultului cu deficienta grava, pe baza planului de recuperare pentru copilul cu dizabilitati respectiv a planului individual de servicii al persoanei adulte cu dizabilitati.

Asistentul personal are obligatia sa comunice directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in termen de 48 de ore de la luarea la cunostinta, orice modificare survenita in starea fizica, psihica ori sociala a adultului si copilului cu deficienta grava si alte situatii de natura sa modifice acordarea drepturilor prevazute de lege.

Asistentul personal profesionist este persoana fizica atestata, care asigura, la domiciliul sau ingrijirea si protectia adultului cu deficienta grava sau accentuata, precum si, conditii pentru implicarea persoanei cu dizabilitate in activitate, in situatii de viata reale, pentru participare la viata comunitatii si exercitarea tuturor drepturilor cetatenesti.

Cine poate beneficia de un asistent personal?

  • In baza evaluarii sociopsihomedicale, persoana adulta cu deficienta grava si copilul cu deficienta grava au dreptul la un asistent personal.
  • In cazul in care intr-o familie exista doua sau mai multe persoane cu deficienta grava cu drept la asistent personal, fiecare dintre acestea beneficiaza de asistent personal.
  • Copilul cu dizabilitati pentru care s-a dispus o masura de protectie speciala la asistent maternal, NU beneficiaza de asistent personal.
  • Ingrijirea si protectia adultilor cu deficienta grava sau a copilului cu deficienta grava de catre asistentul personal se face pe baza deciziei comisiilor de evaluare a persoanelor adulte si copiilor cu dizabilitati judetene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti.

Cine poate fi asistent personal?

Poate fi incadrata cu contract individual de munca in functia de asistent personal persoana care indeplineste urmatoarele conditii:

  • are varsta minima de 18 ani impliniti;
  • nu a fost condamnata pentru savarsirea unei infractiuni care ar face-o incompatibila cu exercitarea ocupatiei de asistent personal;
  • are capacitate deplina de exercitiu;
  • are o stare de sanatate corespunzatoare, atestata de medicul de familie sau pe baza unui examen medical de specialitate;
  • a absolvit cel putin cursurile invatamantului general obligatoriu (10 clase), cu exceptia rudelor si afinilor pana la gradul al IV-lea inclusiv ale persoanei cu handicap grav, precum si cu exceptia sotului sau sotiei, dupa caz; in situatii exceptionale, la propunerea asistentului social din cadrul aparatului propriu al consiliului local in a carui raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta persoana care urmeaza sa indeplineasca functia de asistent personal, ANPDPD poate aproba derogarea de la indeplinirea conditiilor de studii si in cazul altor persoane.

Nu pot detine calitatea de asistent personal persoanele care beneficiaza de concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani sau, in cazul copilului cu dizabilitati, de pana la 7 ani.

Cine angajeaza asistentul personal?

Contractul individual de munca al asistentului personal se incheie cu primaria localitatii de domiciliu sau resedinta a persoanei cu deficienta grava, dupa caz, in termen de maximum 30 de zile de la data inregistrarii cererii. Contractul individual de munca se intocmeste in 3 exemplare, cate unul pentru fiecare parte contractanta, iar cel de-al treilea exemplar se transmite directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in termen de 5 zile de la incheierea acestuia. In aceasta perioada, primaria localitatii de domiciliu sau de resedinta a persoanei cu deficienta grava face demersurile necesare in vederea efectuarii anchetei sociale la domiciliul sau resedinta persoanei care doreste sa se angajeze ca asistent personal.

Daca ancheta sociala se finalizeaza cu recomandarea in vederea angajarii, asistentului personal i se intocmesc contractul de munca si un act aditional la contractul individual de munca, pe care le semneaza si prin care isi asuma raspunderea de a realiza integral planul de recuperare pentru copilul cu deficienta grava, respectiv planul individual de servicii al persoanei adulte cu deficienta grava.

Dosarul de angajare va cuprinde:

  • cererea de angajare;
  • copie de pe actul de identitate al persoanei care solicita angajarea;
  • carnetul de munca; daca solicitantul nu a mai lucrat, va da o declaratie pe propria raspundere in care sa specifice aceasta situatie;
  • copie de pe actele de studii si de pe actele de stare civila;
  • talonul de control medical eliberat de medicul de familie sau de unitatea sanitara la care a efectuat examenele medicale de specialitate;
  • cazierul judiciar;
  • copie de pe certificatul de persoana cu dizabilitati al persoanei cu deficienta grava care necesita asistent personal, vizata de functionarul insarcinat cu primirea dosarului;
  • raportul de ancheta sociala intocmit de asistentul social din cadrul aparatului propriu al consiliului local in a carui raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta persoana care solicita angajarea sau de o alta persoana desemnata de angajator, care va cuprinde si mentiuni cu privire la conduita morala a persoanei care solicita angajarea;
  • acordul scris al familiei sau al sustinatorilor legali, in cazul persoanelor cu deficiente grave fara discernamant.

Contractul individual de munca se incheie pe durata determinata, in functie de valabilitatea certificatului de persoana cu dizabilitati, dar nu mai mult de un an, cu posibilitatea prelungirii. Pentru asistentii personali ai persoanelor cu deficienta grava, al caror certificat de persoana cu dizabilitati are valabilitate permanenta, contractul individual de munca se incheie pe durata nedeterminata.

Contractul individual de munca se suspenda pe perioada in care asistentul personal nu are in ingrijire persoana cu deficienta grava, precum si in alte cazuri prevazute de lege.

Pe baza recomandarilor rezultate din ancheta sociala angajatorul poate sa angajeze un asistent personal care sa presteze activitatea la doua persoane cu deficiente grave, cand acestea fac parte din aceeasi familie si au acelasi domiciliu sau resedinta, pe baza aceluiasi contract individual de munca, cu respectarea duratei normale a programului zilnic de lucru, stabilita potrivit legii.

Pe perioada absentei temporare a asistentului personal (concediu de odihna), angajatorul are obligatia de a asigura persoanei cu deficienta grava un inlocuitor al asistentului personal iar in situatia in care angajatorul nu poate asigura un inlocuitor al asistentului personal, persoanei cu deficienta grava i se acorda o indemnizatie lunara, similara cu indemnizatia prevazuta la art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 sau gazduirea intr-un centru de tip respiro.

Potrivit prevederilor Art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006, parintii sau, dupa caz, reprezentantii legali ai copilului cu deficienta grava, persoana sau familia care a primit in plasament un copil cu deficienta grav,a adultii cu deficienta grava ori reprezentantii legali ai acestora, cu exceptia celor cu deficienta vizuala grava, POT OPTA intre asistent personal si primirea unei indemnizatii lunare.

Care sunt drepturile asistentilor personali?

Pe perioada ingrijirii si protectiei persoanei cu deficienta grava cu AP, pe baza contractului individual de munca, asistentul personal are urmatoarele drepturi:

  • salariu stabilit potrivit prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, precum si spor de vechime si alte sporuri prevazute fe lege (acolo unde este cazul);
  • program de lucru care sa nu depaseasca in medie 8 ore pe zi si 40 de ore pe saptamana;
  • concediu anual de odihna si concediu medical (dupa caz), potrivit dispozitiilor legale aplicabile personalului incadrat in institutii publice;
  • transport urban gratuit, in conditiile prevazute la 23 din Legea 448/2006;
  • transport interurban, in conditiile in conditiile prevazute la 24 din Legea 448/2006.

Pe perioada concediului de odihna, angajatorul are obligatia de a asigura persoanei cu deficienta grava un inlocuitor al asistentului personal, inclusiv in cazul in care asistentul personal este ruda pana la gradul al IV-lea inclusiv a acesteia. (Art. 37. - (2) Lege nr. 448/2006). In situatia in care angajatorul nu poate asigura un inlocuitor al asistentului personal, persoanei cu deficienta grava i se acorda o indemnizatie echivalenta cu salariul net al asistentului personal gradatia 0 sau gazduirea intr-un centru de tip respiro. (Art. 37. alin. (3) Lege nr. 448/2006).

Indemnizatia de insotitor (optional) se acorda si persoanelor incadrate in gradul grav de handicap care au specificat pe Certificatul de incadrare mentiunea poate beneficia de Asistent Personal sau reprezentantilor legali ai acestora, in situatia in care persoana cu dizabilitati are angajat un asistent personal.

Indemnizatia lunara in cuantum egal cu salariul net al asistentului personal gradatia 0, se acorda de angajator persoanei cu deficienta grava cu AP pe perioada absentei temporare a asistentului personal (perioada concediului de odihna), o singura data pe an, chiar daca asistentul personal efectueaza concediul de odihna in transe sau concediu medical (dupa caz).

In cazul copilului cu dizabilitati, indemnizatia se acorda parintelui sau reprezentantului legal.

Autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a angaja si salariza asistentul personal al persoanei cu deficienta grava cu asistent personal, in conditiile legii si de a asigura si garanta plata indemnizatiei lunare, in cazul in care persoana cu deficienta grava sau reprezentantul ei legal a optat pentru aceasta.

Care sunt obligatiile asistentilor personali?

Asistentul personal are urmatoarele obligatii principale:

  • sa participe, o data la 2 ani, la instruirea organizata de angajator;
  • sa semneze un angajament, ca act aditional la contractul individual de munca, prin care isi asuma raspunderea de a realiza integral planul de recuperare pentru copilul cu deficienta grava, respectiv planul individual de servicii al persoanei adulte cu deficienta grava;
  • sa presteze pentru persoana cu deficienta grava toate activitatile si serviciile prevazute in contractul individual de munca, in fisa postului si in planul de recuperare pentru copilul cu deficienta grava, respectiv in planul individual de servicii al persoanei adulte cu deficienta grava;
  • sa trateze cu respect, buna-credinta si intelegere persoana cu deficienta grava si sa nu abuzeze fizic, psihic sau moral de starea acesteia;
  • sa comunice directiilor generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in termenul de 48 de ore de la luarea la cunostinta, orice modificare survenita in starea fizica, psihica sau sociala a persoanelor cu deficiente grave si alte situatii de natura sa modifice acordarea drepturilor prevazute de lege.

Cine supraveghează activitatea asistentilor personali?

Serviciul public de asistenta sociala dispune efectuarea de controale periodice asupra activitatii asistentilor personali si prezinta semestrial un raport consiliului local.

Monitorizarea si controlul activitatii de ingrijire si protectie a adultilor si copiilor cu deficienta grava de catre asistentul personal se fac de directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului judetene, respectiv locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti.

DGASPC

Baza legislativa

  1. Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilitati, republicata si actualizata;
  2. HG nr. 268/2007 - Normele metodologice de aplicare a Legii 448/2006;
  3. LEGE-CADRU nr. 153 din 28 iunie 2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice;
  4. LEGE nr. 360 din 29 noiembrie 2023 privind sistemul public de pensii