Dreptul la transport pentru pasagerii cu mobilitate redusa
Cetatenii europeni cu mobilitate redusa au dreptul la transport cu avionul, cu trenul, cu autobuzul, cu autocarul sau cu vaporul, la fel ca orice alta persoana. Pentru toate modurile de transport, aveti dreptul la asistenta gratuita in terminale si la bordul vehiculelor. Nu vi se poate refuza transportul din cauza handicapului sau a mobilitatii dumneavoastra reduse, cu exceptia cazurilor justificate din motive de siguranta sau de proiectare a vehiculului sau a infrastructurii.
CUPRINS:
- 1. Calatoriti cu avionul
- 2. Calatoriti cu trenul
- 3. Calatoriti cu autobuzul sau autocarul
- 4. Calatoriti cu vaporul
- 5. Calatoriti cu masina
Inainte de a calatori in alta tara din UE, verificati conditiile aplicabile in tara respectiva.
1. Calatoriti cu avionul
Drepturile pasagerilor in transportul aerian, prevazute de UE, se aplica:
- Daca zborul este efectuat pe teritoriul UE (indiferent daca este operat de o companie din UE sau din afara UE);
- Daca aterizati pe un aeroport din UE venind din afara Uniunii, iar cursa este operata de o companie din UE;
- Daca decolati de pe un aeroport din UE catre o tara din afara Uniunii, indiferent daca zborul este operat de o companie din UE sau din afara UE;
- Daca nu ati primit deja anumite compensatii (despagubiri, redirectionare, asistenta din partea companiei aeriene) pentru probleme legate de zbor in baza legislatiei relevante a unei tari din afara UE.
In cazul in care calatoriti cu insotitor pe toata durata calatoriei, compania aeriana si personalul acesteia ar trebui sa faciliteze orice asistenta pe care insotitorul trebuie sa v-o furnizeze. In plus, ori de cate ori este posibil, compania aeriana ar trebui sa ii ofere insotitorului loc langa dumneavoastra in avion.
Pentru a beneficia de cele mai bune servicii de asistenta, contactati compania aeriana, vanzatorul de bilete sau operatorul de turism, cu cel putin 48 de ore inainte de calatorie. Precizati de ce tip de asistenta aveti nevoie si daca luati cu dumneavoastra un insotitor. De asemenea, trebuie sa ii informati daca veti calatori cu un caine de asistenta. Veti primi inclusiv indicatii cu privire la scaunul cu rotile sau la dispozitivul dumneavoastra de mobilitate si, daca este cazul, cu privire la bateriile acestuia.
Companiile aeriene nu sunt obligate sa va ajute sa luati masa sau medicamentele pe durata zborului. Daca aveti nevoie de astfel de sprijin, de exemplu pe durata unui zbor mai lung, operatorul va poate cere sa aveti un insotitor.
!!! Nu vi se poate refuza imbarcarea din cauza handicapului sau a mobilitatii reduse, cu exceptia cazului in care aeronava este prea mica, exista preocupari legate de securitate sau normele de siguranta impiedica operatorul sa va transporte.
Cand calatoriti cu avionul, aveti dreptul la asistenta gratuita. Aceasta poate include:
- ajutor cu bagajele;
- asistenta la urcarea si coborarea din avion;
- asistenta in timpul zborului si in aeroporturi inainte si dupa zbor;
- servicii de asistenta la sol in cazul in care calatoriti cu un caine de asistenta.
In temeiul legislatiei UE, persoanele cu handicap si/sau cu mobilitate redusa sunt protejate impotriva discriminarii in cursul rezervarii si imbarcarii. Acestia au dreptul, de asemenea, la asistenta in aeroporturi (la plecare, la sosire si in tranzit) si la bordul aeronavelor. Pentru a facilita acordarea de asistenta, se recomanda sa trimiteti o notificare prealabila referitoare la nevoile dumneavoastra.
La imbarcarea in avion sunt necesare urmatoarele documente: pasaportul sau cartea de identitate, biletul de avion si asigurarea medicala. Asigurarea medicala nu este obligatorie. Cu ajutorul ei turistii beneficiaza de costuri reduse sau in unele cazuri de tratament gratuit in clinicile din tarile membre U.E. Asigurarea medicala se poate face la orice agentie de turism sau chiar la aeroport. Pretul ei este in functie de numarul de zile al calatoriei.
In ceea ce priveste cursele aeriene, pasagerii beneficiaza deja de un numar semnificativ de drepturi, atat la dus, cat si la intors. Pentru intarzieri de peste doua ore, companiile aeriene sunt obligate sa ofere clientilor mese si bauturi gratuite. In cazul in care intarzierea depaseste cinci ore sau zborul este anulat, pasagerii pot alege intre a li se rambursa costul biletului in termen de sapte zile, a zbura gratuit catre aeroportul de origine sau a fi transferati catre locul de destinatie cu un alt mijloc de transport.
Daca zborul este amanat pentru a doua zi, compania aeriana trebuie sa asigure cazarea pasagerilor.
Informatii detaliate cu privire la transportul persoanelor cu handicap gasiti pe site-ul companiei aeriene care opereaza zborul.
!!! Toate echipamentele de care pot beneficia pasagerii cu handicap sau cu mobilitate redusa trebuie sa respecte Regulamentul UE nr. 1107/2006 din 5 iulie 2006 privind drepturile pasagerilor cu handicap si mobilitate redusa.
Servicii oferite pentru persoanele cu handicap:
- asistenta in imbarcare si debarcare;
- asistenta la transportul bagajelor;
- asistenta la efectuarea check-in-ului;
- posibilitatea de inlocuire a unui scaun cu rotile.
O persoana cu handicap care calatoreste singura trebuie sa fie capabila de urmatoarele:
- utilizarea independenta a toaletei;
- poate manca singura;
- isi poate lua singura medicatia;
- poate utiliza o masca de oxigen.
In cazul in care pasagerul nu indeplineste oricare din punctele de mai sus, trebuie sa fie insotit de o alta persoana, cu varsta peste 16 ani si sanatoasa din punct de vedere fizic si psihic.
Detinerea unui certificat medical trebuie sa confirme capacitatea de a calatori in urmatoarele cazuri:
- in caz de handicap mintal, daca pasagerul nu este insotit de o alta persoana;
- in cazul in care sanatatea si/ sau nivelul de invaliditate este stabil sau progresiv;
- pentru transportul de seringi si medicamente solide sau lichide;
- in caz de boala sau interventii chirurgicale recente.
Certificatul de sanatate completat de catre medic este necesar la imbarcare.
Transportul cu scaune cu rotile
Unele companii aeriene permit transportul scaunului cu rotile propriu. Daca dimensiunile scaunului depasesc limita admisa, acesta va fi considerat drept bagaj de cala.
!!! Daca pasagerul doreste sa calatoreasca cu propriul scaun cu rotile trebuie sa declare greutatea si dimensiunile. Daca scaunul este electric, unele linii aeriene pot refuza imbarcarea, iar acesta va fi considerat bagaj de cala.
In cazul in care scaunul functioneaza cu baterii, trebuie declarate caracteristicile acestuia si starea de functionare a bateriilor pentru evitarea scurgerilor.
Companiile aeriene permit transportarea gratuita a scaunelor cu rotile, a carjelor medicale sau a bastoanelor.
In cazul in care pasagerul solicita acest lucru, la aeroport i se va pune la dispozitie gratuit un scaun cu rotile. Daca solicitarea se face anterior, pasagerul va fi intampinat intr-o sectiune de asistenta la aeroport.
SERVICII la Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti
Pasageri cu mobilitate redusa
Pasagerii cu mobilitate redusa beneficiaza de o atentie deosebita in cadrul aeroportului datorita serviciilor si facilitatilor care le sunt oferite.
Categoria pasagerilor cu mobilitate redusa include orice persoana a carei mobilitate este afectata din cauza unei incapacitati (senzoriale sau locomotorii), a unei deficiente fizice, a varstei, a unei boli sau a altei cauze (persoane care utilizeaza un scaun cu rotile, persoane cu deficiente de vedere, in varsta, foarte inalte sau supraponderale).
Inainte de calatorie
In vederea calatoriei cu avionul, pentru a beneficia de servicii destinate pasagerilor cu mobilitate redusa, solicitati asistenta speciala din momentul rezervarii biletului.
Agentul responsabil de imbarcare va fi prevenit din timp asupra tipului de asistenta necesara, iar dumneavoastra veti fi asistat de o persoana calificata.
Parcari Publice
Parcarile publice ale aeroportului dispun de locuri special destinate persoanelor cu mobilitate redusa. Accesul din parcare spre Terminalul Plecari este facilitat de o rampa de acces. Parcarea publica aferenta Terminalului Sosiri este prevazuta cu ascensoare.
In terminal
Usile de acces in terminale sunt automate.
Pentru accesul la diferite etaje ale terminalelor, pasagerii care se deplaseaza in carucior au la dispozitie lifturi incapatoare, prevazute cu panou de comanda instalat la o inaltime adecvata. Zonele care nu pot fi accesate prin intermediul ascensoarelor, sunt prevazute cu platforme mobile (va rugam solicitati asistenta de specialitate agentului de handling sau personalului companiei aeriene cu care calatoriti).
In toate zonele aeroportului gasiti toalete special amenajate pentru a permite utilizarea acestora de catre persoanele care se deplaseaza in carucior. (urmariti harta).
Telefoanele publice instalate la o inaltime adecvata sunt disponibile in toate zonele terminalelor.
Asistenta la aeroport
Pasagerii cu mobilitate redusa beneficiaza de o atentie deosebita in cadrul aeroportului datoria serviciilor si facilitatilor care le sunt oferite.
Categoria pasagerilor cu mobilitate redusa include orice persoana a carei mobilitate este afectata din cauza unei incapacitati (senzoriale sau locomotorii), a unei deficiente fizice, a varstei, a unei boli sau a altei cauze (persoane care utilizeaza un scaun cu rotile, persoane cu deficiente de vedere, in varsta, foarte inalte sau supraponderale).
Standarde de calitate privind Serviciul de Asistare a Pasagerilor PMR
ASISTENTA la Aeroportul International Henri Coanda Bucuresti
Pentru a asigura confortul calatoriei persoanelor cu dizabilitati, trebuie tinut cont de o serie de factori, cum ar fi starea de sanatate a persoanei, echipamentul solicitat, transportatorii aerieni implicati, limitarile maxime pe tipuri de avion.
I. Pentru persoanele care sufera de anumite boli si sunt considerate cazuri medicale, este obligatoriu ca:
- rezervarea si plata documentelor de calatorie sa fie facute cu cel putin 48 ore inainte de data calatoriei;
- la ghiseul de acceptare sa fie prezentat un certificat medical eliberat de medicul curant, din care sa rezulte ca pasagerul poate calatori la data si pe ruta solicitate;
- pasagerul sa calatoreasca insotit de o escorta adulta, care sa aiba calificare medicala.
a) Necesitatea folosirii unei targi
Pentru aceasta exista anumite limitari pe tip de avion: pe avionul AT 42 si AT 72 nu se monteaza targa iar pentru B737 si A 318 se poate folosi o singura targa pe zbor.
Cheltuielile suplimentare, atat la aeroportul de incepere a calatoriei, cat si in zona de tranzit sau la destinatia finala, sunt suportate de pasager. Aceste costuri se refera la accesul ambulantei la/de la avion si accesul in zonele restrictionate. Targa se taxeaza in conformitate cu tariful stabilit de Romania.
Pasagerul care solicita targa este considerat caz medical iar pentru acesta se aplica informatiile de mai sus.
b) Pentru persoanele care necesita oxigen suplimentar
Acest serviciu este oferit gratuit de catre compania TAROM si nu se aplica limitari numerice pentru persoanele care necesita acest serviciu.
Trebuie insa sa stiti ca nu se accepta buteliile de oxigen care apartin pasagerului. Inainte de emiterea biletului pentru un pasager cu o astfel de cerinta trebuie solicitat acordul companiei TAROM, care pune la dispozitie buteliile pe durata zborului. Pasagerul este considerat caz medical, drept care trebuie sa prezinte avizul medicului curant din care sa rezulte ca poate calatori la data si pe ruta solicitata, precum si cantitatea de oxigen/minut si daca oxigenul suplimentar ii este necesar pasagerului continuu sau intermitent (cu intervalele de timp mentionate).
II. Pasagerii cu mobilitate redusa
Transportul scaunului cu rotile detinut de pasager:
- se transporta numai la cala, bateriile trebuie scoase si impachetate in cutii care se inchid ermetic.
- trebuie dezasamblat inainte de a ajunge la ghiseul de inregistrare;
- trebuie anuntat inca de la momentul rezervarii;
- trebuie specificata greutatea si dimensiunile
Scaunul cu rotile se transporta gratuit.
a) Pasagerii care necesita scaun cu rotile pentru cabina
Pentru aceasta exista anumite limitari pe tip de avion: pe avionul AT 42 si AT 72 pot calatori maxim 2 pasageri, pe avionul B737 pot calatori maxim 2 pasageri iar pe A 318 pot calatori maxim 6 pasageri.
Trebuie mentionat ca este necesara anuntarea in momentul rezervarii si ca, in functie de afectiunea pasagerului se considera Medical Case.
b) Pasagerii care necesita scaun cu rotile pentru rampa sau scari
Pot anunta aceasta solicitare la momentul rezervarii sau direct la Biroul Asistenta Pasageri. Pentru acest serviciu nu exista limitari.
In afara echipamentelor medicale, transportul a pana la doua piese de echipament de mobilitate pentru o persoana cu capacitate de mobilitate redusa, inclusiv scaune cu rotile electrice (cu conditia unui preaviz de 48 de ore si sub rezerva ca posibilele limitari de spatiu de la bordul aeronavei sa nu impiedice acest lucru, cu respectarea legislatiei relevante in materie de bunuri periculoase).
III. Pasagerii care nu sunt considerati cazuri medicale
- pasagerii cu deficiente de vedere;
- pasagerii cu deficiente de auz;
- pasageri muti.
Conditii:
- Pasagerul trebuie sa mentioneze starea sa in momentul rezervarii. Aceasta masura este necesara in vederea oferirii de asistenta suplimentara pe culoar, in masura in care acestia o vor solicita.
- Nu exista limitari numerice la acceptarea acestora la bordul aeronavelor.
a) Pasagerii care calatoresc insotiti de caini utilitari
Pasagerii care calatoresc insotiti de caini utilitari vor informa inca din momentul rezervarii despre acest fapt.
Conditii de acceptare la bord a cainilor utilitari :
- se accepta in cabina de pasageri;
- nu este transportat in cusca, dar este obligatoriu ca acest caine sa aiba botnita;
- se transporta gratuit.
Bagaje pierdute
Pentru orice problema referitoare la bagajul dumneavoastra va rugam sa va adresati companiei aeriene cu care ati calatorit, precum si Biroului bagaje pierdute/ Neregularitati bagaje, corespunzator companiei aeriene cu care ati calatorit.
Birourile Lost&Found sunt amplasate in sala de recuperare bagaje a Terminalului Sosiri.
Prin cumpararea unui bilet de avion, pasagerul incheie, de fapt, un contract cu compania aeriana respectiva, aceasta fiind responsabila pentru toate aspectele legate de calatoria cu avionul, incluzand aici si pe cele privind bagajele pasagerilor (inregistrare, manipulare la/de la aeronava etc.).
Calatoriile din Regatul Unit catre tari din UE
Incepand cu 1 ianuarie 2021, normele UE privind drepturile pasagerilor care utilizeaza transportul aerian nu se aplica in cazurile de refuz la imbarcare, anulare sau intarziere a zborurilor din Regatul Unit catre UE daca zborul este operat de un transportator din Regatul Unit sau de un alt transportator din afara UE, chiar daca ati rezervat zborul inainte de aceasta data. Cu toate acestea, normele UE continua sa se aplice si dupa 1 ianuarie 2021 in cazul in care zborul dumneavoastra din Regatul Unit catre UE este operat de un transportator din UE, cu exceptia cazului in care ati primit deja compensatii in temeiul legislatiei Regatului Unit.
UE inseamna, in acest context, cele 27 de state membre, inclusiv Guadelupa, Guyana Franceza, Martinica, Réunion, Mayotte, Saint-Martin (Antilele Franceze), Azore, Madeira si Insulele Canare (dar nu si Insulele Feroe). Normele UE se aplica, de asemenea, zborurilor catre si dinspre Islanda, Norvegia si Elvetia.
2. Calatoriti cu trenul
Asistenta
Aveti dreptul la asistenta gratuita, la urcarea si la coborarea din tren, la schimbarea trenurilor, pe durata calatoriei si in gari. Pentru a beneficia de cele mai bune servicii de asistenta, contactati compania feroviara, vanzatorul de bilete sau operatorul de turism, cu cel putin 48 de ore inainte de calatorie si precizati tipul de asistenta de care aveti nevoie.
Avertisment Nu vi se poate refuza imbarcarea din cauza handicapului sau a mobilitatii reduse, cu exceptia cazului in care exista preocupari legate de securitate sau normele de siguranta impiedica operatorul sa va transporte.
Intampinati probleme?
Daca nu primiti asistenta la care aveti dreptul pe durata calatoriei cu trenul, semnalati acest aspect autoritatilor feroviare din gara sau companiei responsabile. Daca raspunsul primit nu este satisfacator, contactati organismul national competent din tara in care a intervenit incidentul.
Daca suferiti de un handicap sau de mobilitate redusa, trebuie sa vi se asigure posibilitatea de a calatori fara probleme. Aveti dreptul de a cumpara biletele si de a face rezervari fara a plati costuri aditionale. Cu scopul de a clarifica conditiile de acces, companiile feroviere si sefii de gara au obligatia sa dezvolte si sa aplice reguli nediscriminatorii in acest sens.
Informatii privind accesibilitatea pentru pasagerii cu mobilitate redusa
La cererea dumneavoastra, companiile de transport feroviar si operatorii de turism va vor informa cu privire la accesibilitatea serviciilor de transport feroviar, la conditiile de acces ale vagoanelor de pasageri si la facilitatile la bord.
In cazul in care trenul inregistreaza o intarziere de pana la doua ore, biletul este rambursat in proportie de 25%. Pentru intarzieri mai mari, procentul de rambursare este de 50% din pretul biletului.
Bagaje pierdute
In situatia in care compania de cai ferate va pierde sau va deterioreaza bagajele, va fi obligata sa va despagubeasca cu pana la 1.200 de euro, in cazul calatoriilor cu trenul.
3. Calatoriti cu autobuzul sau autocarul
Asistenta
Aveti dreptul la asistenta gratuita in cazul in care planificati o calatorie pe distante lungi (distanta prevazuta pentru serviciu (nu calatoria individuala) este de cel putin 250 km). Aveti dreptul la asistenta in autogarile desemnate , precum si la urcarea si coborarea din autobuz sau autocar. In plus, compania trebuie sa ii permita unei persoane desemnate de dumneavoastra sa va insoteasca in calatorie gratuit - daca acest lucru rezolva problemele de siguranta si securitate care, in caz contrar, v-ar impiedica sa calatoriti.
Pentru a va asigura ca obtineti toata asistenta de care aveti nevoie, trebuie sa contactati compania, vanzatorul de bilete sau operatorul de turism cu cel putin 36 de ore inainte de inceperea calatoriei pentru a preciza de ce tip de asistenta aveti nevoie. Operatorul sau administratorul autogarii va poate cere sa va prezentati intr-un loc desemnat cu cel mult o ora inainte de plecare.
!!! Nu puteti fi impiedicat sa cumparati un bilet, sa faceti o rezervare sau sa va urcati intr-un mijloc de transport pe motiv de handicap sau de mobilitate redusa - decat daca acest lucru este strict necesar pentru respectarea cerintelor legale in materie de sanatate si siguranta sau daca infrastructura nu va poate garanta un transport sigur.
Legislatia UE prind drepturile pasagerilor care calatoresc cu autobuzul/autocarul se aplica in cazul deplasarilor care au ca punct de plecare sau ca destinatie o tara din UE, in principal pentru serviciile de transport pe distante lungi. Aceste drepturi se aplica daca utilizati servicii de transport regulate care functioneaza pe rute deja specificate, unde pasagerii sunt imbarcati si debarcati in statii prestabilite, dupa cu un orar fix. Distanta lunga inseamna ca distanta prevazuta pentru serviciu de transport, si nu calatoria dumneavoastra individuala, este de cel putin 250 km.
!!! Tarile din UE pot decide ca aceste prevederi sa nu se aplice anumitor servicii regulate exclusiv interne sau celor oferite pe un traseu (inclusiv o oprire programata) care se afla, in cea mai mare parte, in afara UE. Verificati acest lucru inainte de a cumpara biletul.
Pe parcursul calatoriei, operatorul de transport cu autobuzul/autocarul trebuie sa furnizeze informatii clare si corecte cu privire la serviciul prestat si drepturile pasagerilor. De asemenea, aceste informatii trebuie sa fie disponibile si intr-un format accesibil pentru persoanele cu handicap.
Pasagerii care calatoresc cu autocarul sau cu autobuzul trebuie sa aiba aceleasi drepturi precum cei care aleg avionul, trenul sau vaporul. Concret, in caz de accident sau deces, fiecare pasager, respectiv familia acestuia, primeste o despagubire de 220.000 de euro. In cazul pierderii bagajului, suma ajunge la 1.200 de euro pentru fiecare geanta "ratacita".
In cazul persoanelor cu dizabilitati, care folosesc scaunele cu rotile, de exemplu, acestea vor primi integral contravaloarea acestora.
Mai mult, fiecare pasager are dreptul la asistenta de urgenta, care include mancare, haine si transport, precum si cazarea pentru doua nopti, in limita a 80 de euro pe noapte, pentru fiecare persoana.
De asemenea, operatorii nu pot refuza transportul persoanelor cu dizabilitati decat in cazul in care nu pot asigura infrastructura necesara.
In cazul in care calatoria este anulata inainte cu doua ore de data stabilita sau numarul pasagerilor depaseste capacitatea operatorului de transport, compania este obligata sa ofere o alternativa. In caz contrar, pasagerii vor primi contravaloarea biletului plus inca jumatate din costul acestuia.
Cand o calatorie este anulata sau amanata mai mult de 90 de minute, pasagerii trebuie sa primeasca mancare sau chiar cazare pentru doua zile, in limita a 80 de euro pe noapte. Atentie insa! Cazarea va fi oferita doar daca anularea calatoriei sau intarzierea acesteia este cauzata de conditii meteorologice.
Indiferent de durata intarzieri, pasagerii trebuie anuntati cu cel putin 30 de minute inainte de plecare. In cazul in care autocarul are probleme pe parcursul calatoriei, compania trebuia sa puna la dispozitia pasagerilor un mijloc de transport alternativ.
4. Calatoriti cu vaporul
Asistenta
Aveti dreptul la asistenta gratuita la urcarea si coborarea din nava, la schimbarea navei, la bordul acesteia si in port. Pentru a beneficia de cele mai bune servicii de asistenta, contactati transportatorul, vanzatorul de bilete sau operatorul de turism, cu cel putin 48 de ore inainte de calatorie si precizati tipul de asistenta de care aveti nevoie. Chiar si daca nu faceti acest lucru, transportatorul si operatorul terminalului trebuie sa faca tot posibilul pentru a va ajuta.
Daca aveti nevoi speciale in ceea ce priveste cazarea, ocuparea unui loc, asistenta sau daca trebuie sa transportati un anumit echipament medical, informati vanzatorul de bilete in momentul in care faceti rezervarea.
Transportatorii va pot cere sa aveti un insotitor, daca acest lucru este necesar din motive care tin de siguranta, de configuratia vaporului sau de infrastructura portuara. Insotitorul va calatori gratuit.
5. Calatoria cu masina
Documntele necesare pentru pasageri sunt asigurarea medicala, buletin, pasaport, carnet de conducere mai vechi de 1 an de zile. Este important ca niciunul dintre aceste acte sa nu expire pana la intoarcere.
Documente necesare pentru masina: Cartea Verde, care se poate obtine de la orice companie de asigurari. Cartea verde nu este obligatorie pe timpul calatoriei in statele Uniunii Europene, cu conditia ca polita de raspundere civila auto sa o includa, dar poate fi utilizata drept dovada de asigurare, la nivel international, si poate fi utilizata mai usor in vederea obtinerii despagubirilor in caz de accident. Daca persoana care calatoreste in UE nu are asupra sa cartea verde, atunci ar trebui sa aiba polita de asigurare. Asiguratorul poate acorda persoanei asigurate un formular european de asigurare in caz de accident, un document standard care faciliteaza oferirea declaratiei pe loc in momentul producerii unui accident in alta tara. Reglementarile europene faciliteaza obtinerea mai rapida a compensatiei pentru victimele accidentelor rutiere. Aceste reguli se aplica nu doar in cazul in care accidentul se petrece intr-un stat UE, dar si cand accidentul se petrece intre doua parti originare din statele membre UE, intr-un stat din afara UE, dar care face parte din sistemul cartii verzi.
Daca masina este luata prin leasing este necesara o dispensa din partea companiei de Leasing. Pentru a obtine acest document va trebui sa trimiteti o cerere tip companiei si vi se va acorda permisiunea. Deasemenea, inspectia tehnica si asigurari la zi sunt obligatorii.
Alte accesorii utile: triunghi reflectorizant, trusa medicala, lanturi pentru roti, lopetica, saculet de nisip, vesta reflectorizanta. Este util si un numar de telefon de la compania de Asigurari sau Leasing. In cazul unui accident, ei va pot furniza informatii utile.
Tichetul european de parcare pentru persoanele cu handicap
Daca aveti mobilitate redusa din cauza unui handicap, ati putea solicita, in tara dumneavoastra de resedinta, un tichet de parcare pentru persoanele cu handicap, care ar trebui sa fie recunoscut in toate tarile din UE.
Atunci cand calatoriti in strainatate, acest tichet de parcare ar trebui sa va ofere acces la o serie de drepturi si facilitati de parcare specifice tarii pe care o vizitati.
Autoritatea relevanta din tara dumneavoastra de resedinta este cea care emite tichetul de parcare, respectand modelul european standardizat si procedurile locale.
!!! Prezenta BROSURA reprezinta o fisa informativa care ofera o prezentare generala privind conditiile de utilizare a unui card de parcare pentru persoanele cu handicap in diferite state membre ale Uniunii Europene.
Utilizarea tichetului european de parcare
Atunci cand utilizati tichetul, trebuie sa il plasati pe parbrizul vehiculului. Fata tichetului trebuie sa fie cat mai vizibila, pentru a putea fi verificata.
In plus, cand utilizati tichetul in alta tara din UE, puteti plasa alaturi de el pliantul aferent, afisand partea cu limba sau limbile vorbite in tara pe care o vizitati.
Avertisment Inainte de a calatori in alta tara din UE, verificati conditiile aplicabile in tara respectiva.
Pentru a inchiria o masina
Limita minima de virsta pentru a putea inchiria o masina nu este fixata la nivel european si variaza intre 20 si 23 de ani. Poate exista si o limita maxima de virsta, in vederea inchirierii de autovehicule, care variaza intre 65 si 75 de ani.
Permisul de conducere si asigurarea vehiculelor in UE
Un permis de conducere valabil emis de un stat membru este valabil in intreaga Uniune. In unele tari, in afara permisului de conducere este necesar sa aveti asupra dumneavoastra si talonul vehiculului.
In majoritatea statelor membre, varsta minima legala pentru condus este de 18 ani. Pot exista si limite superioare ce variaza intre 65 si 75 de ani.
Ori de cate ori calatoriti in UE, asigurarea dumneavoastra va va oferi automat acoperirea minima obligatorie. Cartea verde nu este obligatorie in spatiul UE, dar ea reprezinta un document recunoscut international care atesta asigurarea si usureaza rezolvarea problemelor ce se pot ivi in urma unui accident. Daca nu aveti cartea verde, trebuie sa aveti asupra dumneavoastra certificatul de asigurat.
Asiguratorul dumneavoastra va poate pune la dispozitie un formular european de constatare a accidentului, un document standard care inlocuieste declaratia de la fata locului, in cazul in care aveti un accident in afara tarii.
6. Legislatie UE
- Regulamentul UE privind drepturile persoanelor cu handicap si ale persoanelor cu mobilitate redusa pe durata calatoriei pe calea aerului
- Regulamentul UE privind drepturile calatorilor din transportul feroviar
- Regulamentul UE privind drepturile pasagerilor care calatoresc cu autobuzul si autocarul
- Regulamentul UE privind drepturile pasagerilor care calatoresc pe mare sau pe cai navigabile interioare
Sursa: Europa.eu