Potrivit prevederilor legale serviciile publice de asistenta sociala din cadrul consiliilor judetene, locale sau primariilor sunt cele care realizeaza toate masurile de asistenta sociala in domeniul protectiei persoanelor cu handicap. Asistentii personali ai persoanelor cu handicap grav sunt angajati, de asemenea, de catre autoritatile locale (primarii), din ale caror bugete sunt platiti.
Potrivit reglementarilor legale in vigoare, persoanele cu dizabilitati incadrate in grade grave de handicap beneficiaza de asistenti personali care sunt retribuiti la nivelul un ui salariu stabilit potrivit prevederilor Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice (Art. I, pct. 7, lit a) din OUG nr. 51/2017 pentru modificarea si completarea unor acte normative la Legea nr. 448/2006)
UPDATE: Deputatul Ioan Oltean: "Asistentii personali ai persoanelor cu handicap nu-si vor pierde locurile de munca"
Asistentii personali angajati de primarii pentru ingrijirea persoanelor cu handicap nu-si vor pierde locurile de munca, a asigurat in cadrul conferintei de astazi (4.02.2011) deputatul Ioan Oltean, potrivit caruia plafonul de cheltuieli cu salariile, impus primariilor prin Ordinul comun al ministrilor Finantelor si MAI, va fi modificat. "Plafoanele vor fi modificate, asistentii personali nu isi vor pierde locurile de munca. Luni am depus la Ministerul Finantelor o adresa fundamentata de Directia Finantelor Publice Bistrita-Nasaud in sensul majorarii plafoanelor cu cheltuielile de personal pentru toate localitatile din judet. Este in analiza in vederea modificarii plafoanelor. Am avut o discutie telefonica si cu primarul Bistritei, sa revina asupra deciziei de suspendare a contractelor de munca ale asistentilor, pentru ca plafonul va fi majorat, si nu numai la Bistrita, ci in toate localitatile", a declarat Ioan Oltean.
Reamintim ca plafoanele de cheltuieli cu salariile, prevazute de Ordinul ministrilor Finantelor si MAI, impuneau primariilor reduceri de personal, apreciate de Finante a fi mai usor "resimtite"daca s-ar opera in sectorul asistentilor personali ai persoanelor cu handicap, dat fiind faptul ca acestia si-ar fi pierdut doar cartile de munca, nu si indemnizatiile. Opinia Finantelor a fost insusita de multe primarii, inclusiv de cea din Bistrita.
Curtea de Arges: Asistentii persoanelor cu handicap - victime ale austeritatii bugetare
Primarul Nicolae Diaconu a scos de pe ordinea de zi a primei sedinte a Consiliului Local Curtea de Arges, din 25 ianuarie, proiectul de hotarare privind aprobarea numarului de asistenti personali pentru persoanele cu handicap si pentru aprobarea numarului de indemnizatii pentru persoanele cu handicap.
La momentul respectiv a motivat decizia prin faptul ca astepta informatii suplimentare despre bugetul alocat in acest an categoriilor vizate. Ieri, primarul ne-a confirmat faptul ca de saptamana viitoare proiectul bugetului municipal pentru anul 2011 va intra in dezbatere la comisii si a precizat ca va fi mai auster decat cel anterior. Astfel, bugetul social va scadea cam la jumatate (de la 14 la 7 miliarde lei vechi) si, in consecinta este foarte probabil ca asistentii persoanelor cu handicap sa fie loviti de concedierea colectiva.
Potrivit proiectului de hotarare retras de pe ordinea de zi a sedintei, era vorba despre 115 asistenti personali, care vor ingrosa numarul somerilor. Totodata, trebuie remarcat faptul ca, foarte probabil, se vor pastra cele 40 indemnizatii pentru persoanele cu handicap. Ne place sau nu, totul se invarteste in jurul banilor disponibili.
Bistrita - asistentii persoanelor cu handicap, concediati
250 de asistenti ai persoanelor cu handicap platiti de primaria orasului Bistrita au fost concediati ieri, desi autoritatile locale sustin ca au fonduri pentru salariile lor. Primaria da vina pe Ministerul de Finante care a impus un plafon pentru cheltuielile de personal ale institutiei.
Primarul Ovidiu Teodor Cretu, aflat intr-o delegatie in strainatate, a transmis un comunicat prin care isi exprima punctul de vedere pe aceasta:
"Pe parcursul anului 2010, Guvernul Romaniei a luat o serie de masuri menite sa reduca cheltuielile de personal in administratia publica: dupa reducerea salariala cu 25% a urmat reducerea numarului de angajati si adoptarea legii salarizarii unice.
La inceputul acestui an, prin ordinul comun al ministrului administratiei si internelor si ministrului finantelor publice, nr. 7 / 12.01.2011 respectiv 57 / 11.01.2011, unitatile administrativ teritoriale sunt obligate sa se incadreze in limita cheltuielilor de personal fixate in anexele documentelor. In documentele mentionate se recomanda ca «in situatia in care angajatorul nu poate asigura angajarea asistentilor personali, se acorda indemnizatia prevazuta, indiferent de optiunea exprimata».
Consecintele asupra bugetului municipiului Bistrita sunt deosebit de grave. In cazul nostru, plafonul stabilit este de 52.160.000 lei, suma insuficienta pentru acoperirea cheltuielilor de personal prognozate a fi necesare pe parcursul acestui an. Trebuie mentionat ca cea mai mare pondere, peste 38 miliarde lei, o au salariile personalului din invatamant, salarii care nu vor fi afectate.
In situatia in care vom aplica recomandarea facuta, cei 240 de asistenti personali nu vor mai fi angajatii institutiei noastre, iar banii reprezentand ajutorul pentru cei asistati vor fi acordati direct persoanelor aflate in aceasta situatie. Chiar daca am realiza aceasta «economie», tot am mai inregistra un minus de 1.800.000 lei, adica am fi in imposibilitatea de a mentine salariile existente la nivelul actual, salarii care oricum au suferit diminuari importante in ultimul an. As da un singur exemplu in acest sens - peste 75% din angajatii Primariei municipiului Bistrita au salarii care se situeaza sub 1.000 lei pe luna.
In acest context, apreciez drept inoportuna si nedreapta stabilirea acestui plafon, o imixtiune in autonomia administrativa, fiind stabilite destinatii ale unor sume constituite la nivelul bugetelor locale. De asemenea, aceste ultime prevederi se afla la limita legalitatii, cu atat mai mult cu cat pe parcursul anului trecut au fost emise acte normative care vizau reduceri salariale si de personal. Sunt convins ca astfel de masuri nu pot avea rezultate care sa conduca la depasirea situatiei economico - sociala in care se afla Romania, iar intimidarea si mentinerea veniturilor celor care lucreaza in administratia publica sub limita suportabilitatii, nu pot avea decat efecte negative asupra actului administrativ".
Alba: Concediere colectiva a asistentilor persoanelor cu handicap din Aiud
Administratia locala din Aiud va suspenda toate contractele de munca ale celor 75 de asistenti. Decizia a fost luata potrivit primarului, dupa ce Guvernul a stabilit o suma maxima pe care administratia o poate folosi in 2011 pentru cheltuielile de personal. Asistentii spun ca vor ataca hotararea Consiliului local la Prefectura si in instanta.
Conducerea Primariei a hotarat sa suspende de la 1 aprilie contractele de munca ale asistentilor persoanelor cu handicap.
Hotararea este motivata pe o decizie a guvernantilor data la inceputul anului care limiteaza cheltuielile de personal ale administratiei din Aiud la 22.000 de lei. Primarul spune ca bugetul este cu 30 la suta mai mic decat necesarul financiar.
Contractele de munca vor fi suspendate
"In urma analizei am constatat ca majoritatea asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav din Aiud fac parte din familia persoanei ingrijite si deci au si obligatii morale fata de aceasta. Am considerat ca putem renunta la plata salariilor asistentilor personali, urmand ca persoanele cu handicap sa beneficieze de indemnizatie", a declarat primarul Horatiu Josan.
Oamenii, majoritatea asistenti ai copiilor lor ori a altor rude, spun ca isi pierd asigurarile de sanatate, drepturile la pensie si nu-i mai pot insoti gratuit la recuperari. Salariile asistentilor incep de la 460 de lei si ajung la 560 de lei, in functie de vechimea in campul muncii.
"De zece ani sunt angajata ca asistent personal al fetitei mele, care are acum 18 ani. Fiica mea s-a nascut cu sindromul Turner, adica are mana dreapta tumefiartta, nu-si poate folosi cum trebuie picioarele, ii sunt afectate cordul, rinichii, face tratament de la varsta de doua luni. Eu nu am cum sa ma angajez undeva pentru ca fiica mea are tot timpul nevoie de mine. E o situatie alarmanta", a declarat Ana Popa,de 39 de ani, una dintre asistentele careia administratia ii suspenda contractul.
"Este ingrijorator ceea ce se intampla. Noi i-am propus primarului ca asistentii personali care sunt si pensionari sa renunte la salariu, erau 9 cazuri, dar nici asa nu a acceptat. Ne-am intalnit cu primarul saptamana trecuta, dar nici macar nu ne-a spus ca ramanem fara contracte de munca", confirma Nicolae Ton, presedintele sindicatului "Asistentul personal".
Targu Jiu: Asistentii persoanelor cu handicap nu isi mai asteapta salariile
Daca la inceputul anului trecut, Primaria Municipiului Targu-Jiu isi facea probleme ca nu va avea bani sa acopere cheltuielile cu asistentii personali si insotitorii persoanelor cu handicap din oras, de aceasta data, situatia pare a fi una roz, neexistand probleme, cel putin, deocamdata.
Insotitorii si asistentii personali ai persoanelor cu handicap din municipiul Targu-Jiu pot sta linistiti deoarece Directia Publica de Protectie Sociala (DPPS) are bani pentru efectuarea platilor lunare, problemele de anul trecut fiind deja uitate. "Platile pe noiembrie au fost facute, urmand ca pana pe 15 ianuarie, in conturile beneficiarilor sa ajunga banii pe luna decembrie. Momentan, nu intampinam probleme la efectuarea acestor plati, dar vom vedea ce ne aduce si bugetul pe anul 2011", a declarat Alina Trusca, director adjunct al DPPS Targu-Jiu.
In prezent, exista la nivelul municipiului un numar de circa 520 de asistenti personali platiti si persoane care primesc indemnizatii de insotitor, iar in hotararile de Consiliu Local au fost aprobate in total pentru aceste categorii 550 de posturi aprobate, fiind neocupate la aceasta ora aproape 30 de locuri. Celei mai mari parti dintre insotitori si asistenti personali ai persoanelor cu dizabilitati li se vireaza banii pe carduri, iar altora, care sunt mai in varsta, li se trimit la domiciliu prin Posta Romana.
Diferenta dintre asistentii personali si cei care primesc indemnizatia de insotitor, este ca cei din urma beneficiaza lunar de suma de 534 de lei, iar asistentului, pe langa venitul lunar ce ii revine, are si carte de munca si ii sunt platite si indemnizatiile. "Dinamica este una continua deoarece numarul acestora difera de la luna la lua in functie de controlul anual pe care trebuie sa-l efectueze persoana bolnava. Daca, in prezent, un cetatean este incadrat cu gradul I de handicap, si la controlul de 12 luni, medicul il reduce la gradul II, persoana in cauza iese de pe tabelele noastre", a explicat sefa DPPS Targu-Jiu, Teodora Cabana.
Vaslui: Asistentii persoanelor cu handicap sunt cei mai afectati
Conducerea Consiliului Judetean Vaslui sustine ca nicio primarie din judet nu are bani pentru achitarea integrala a salariilor celor aproximativ 2.500 de insotitori ai persoanelor cu handicap.
Potrivit vicepresedintelui CJ Vaslui, Dumitru Buzatu, in prezent exista deja 22 de primarii care nu au mai platit insotitorii de aproape o jumatate de an si din aceasta cauza numarul internarilor in centrele sociale a crescut.
"Din cauza neefectuarii platilor pentru insotitorii persoanelor cu handicap, au fost inregistrate si incidente la unele primarii, in sensul ca insotitorii au venit ?i au lasat persoanele cu handicap pe holurile institutiilor. Un astfel de caz a fost inregistrat in orasul Murgeni, acolo unde cei 72 de asistenti personali ai persoanelor cu handicap nu si-au primit, anul trecut, indemnizatiile cateva luni la rand. Este o situatie critica. Foarte multe primarii au restante la aceste plati, iar cele care au efectuat platile la zi, din momentul de fata, nu o mai pot face pentru ca nu sunt fonduri suficiente", a declarat Dumitru Buzatu.
Multi dintre asistentii personali din judetul Vaslui nu pot beneficia nici de ajutor de somaj din cauza ca nu au vechimea in campul muncii ceruta de lege. Peste 400 de asistenti ai persoanelor cu handicap de grad I, din 22 de localitati de pe raza judetului, nu si-au primit indemnizatiile in ultimele luni.
Directorul adjunct al Directiei Generale de Asistenta Sociala si Protectia Copilului (DGASPC) Vaslui, Irinel Stativa, spune ca primariile au transmis asistentilor instiintari ca nici in perioada urmatoare nu vor primi banii, din cauza lipsei finantarii: "Situatia financiara critica traversata de primariile locale le-a pus in imposibilitatea de a achita drepturile salariale pentru asistentii persoanelor cu handicap. Nici alocatiile de hrana pentru aceste persoane cu dizabilitati nu au mai fost achitate. Sunt peste 400 de asistenti, din mai multe localitati, care au de primit aproximativ 550.000 de lei".
Un asistent personal al unei persoane cu handicap primeste, in medie, un salariu net de 460 de lei. In comuna Hoceni, 35 de oameni primesc indemnizatii pentru ingrijirea persoanelor cu handicap. Primarul de aici afirma ca are restante la plata din 2010, iar in 2011 banii nu ajung nici macar pentru prima jumatate din an.
"Este o situatie dificila. Nu stiu cum o sa ne descurcam. Pe unii ii vom trimite in somaj, dar nu putem aplica aceasta regula la toti. Oamenii sunt nemultumiti de aceasta situatie si nu stiu cum ne vom descurca daca ei renunta sa mai ingrijeasca persoanele care au probleme", a declarat Vasile Tabara, primarul de Hoceni.
Botosani: Fonduri pentru plata asistentilor persoanelor cu handicap asigurate doar in proportie de 50%
Primarii mai multor comune din judet s-au intalnit, vineri, la Institutia Prefectului pentru a-si exprima nemultumirea fata de faptul ca nu au fonduri pentru plata asistentilor personalului cu handicap. Vasile Capota, presedintele Asociatiei Comunelor din Botosani, a declarat ca multe unitati administrativ teritoriale au asigurate fonduri pentru plata acestor drepturi de la 40 pana la 80%.
"Sunt primarii care au bani doar patru luni pentru efectuarea acestor plati. Vom da bani cat avem si asteptam rectificarea. Am convocat aceata intalnire la solicitarea colegilor din teritoriu pentru problema principala, lipsa banilor. Anul acesta au aparut o serie de restrictionari, conditionari, multe justificate, altele nu si dorim sa stim ce putem face", a spus Vasile Capota. Reprezentantii Directiei de Finante au declarat ca si anul trecut s-a plecat cu o subfinantare, iar pe parcurs s-au facut rectificari bugetare si s-au asigurat fondurile necesare astfel incat nu au fost probleme cu asigurarea acestor plati.
Potrivit reprezentantilor de la Finante, necesarul pentru plata asistentilor persoanelor cu handicap este de 30 miliarde lei, insa exista asigurat doar un procent de 50% din fonduri.