Masuri simplificate in programul asistentei socialeIncepand cu data de 1 februarie 2017 intra in vigoare o serie de masuri in domeniul asistentei sociale care au fost adoptate de catre guvern, in conformitate cu Programul de Guvernare 2017-2020, in sprijinul familiilor cu copii si al persoanelor cu dizabilitati.

Structurate, aceste masuri in asistenta sociala sunt prezentate astfel:

A In ceea ce priveste beneficiile pentru familiile cu copii

1. Potrivit Programului de Guvernare 2017 - 2020, prin Hotararea Guvernului nr. 1/2017 salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste la 1450 lei incepand cu luna februarie 2017.

Astfel, incepand cu drepturile lunii februarie 2017, ca urmare a majorarii nivelului salariului minim brut pe tara garantat in plata, se majoreaza si toate beneficiile de asistenta sociala prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia pentru cresterea copiilor.

Prin urmare incepand cu drepturile lunii februarie 2017, cuantumurile acestor beneficii cresc dupa cum urmeaza:

  • Se majoreaza cuantumul minim al indemnizatiei pentru cresterea copiilor de la 1063 lei la 1233 lei (85% din salariul minim brut pe tara garantat in plata);
  • Se majoreaza cuantumul stimulentului de insertie de la 531 lei la 616 lei (50% din cuantumul minim al indemnizatiei);
  • Se majoreaza in medie cu 16% formele de sprijin si ajutor acordate persoanelor care au in ingrijire copii cu handicap sau persoanelor cu handicap care au in ingrijire copii.

2. Masura 10 "Cresterea natalitatii - Cresterea cuantumului stimulentului de reinsertie pana la terminarea perioadei de ingrijire a copilului de la 500 la 650 de lei". In baza acestei masuri a fot aprobata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6/2017 potrivit careia incepand cu drepturile lunii aprilie 2017, cuantumul stimulentului de insertie se stabileste la 650 lei.

Beneficiaza de aceste majorari un numar de aproximativ 210.000 persoane care indeplinesc conditiile de acordare. Impactul bugetar al cresterilor este de aproximativ 1.139 milioane lei si este asigurat din bugetul alocat Ministerului Muncii si Justitiei Sociale.

B In ceea ce priveste beneficiile acordate persoanelor cu dizabilitati

Majorarea salariului minim brut pe tara garantat in plata conduce si la cresterea indemnizatiei acordata pentru insotitorul persoanei cu handicap vizual grav, beneficiu acordat din bugetul Ministerului Muncii si Justitiei Sociale.

Astfel, aceasta indemnizatie creste de la 969 lei la 1065 lei. Beneficiaza aproximativ 42.000 persoane cu handicap vizual grav, iar impactul bugetar este de aproximativ 40 milioane lei si este asigurat din bugetul alocat Ministerului Muncii si Justitiei Sociale, conform masurii 12 din Programul de Guvernare: "O societate fara bariere pentru persoanele cu dizabilitati - Cresterea sprijinului acordat familiilor care au in ingrijire persoane cu dizabilitati".

Finantarea drepturilor asistentilor personali ai persoanelor cu handicap grav sau a indemnizatiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav, acordate potrivit Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificările si completarile ulterioare, se asigura integral de la bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata, in baza numarului de beneficiari comunicat de unitatile administrativ-teritoriale. Pana acum, finantarea se asigura in proportie de maxim 90% de la bugetul de stat.

De asemenea, incepand cu 1 martie 2017, nivelul indemnizatiei sociale pentru pensionari, prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr 6/2009 privind instituirea pensiei sociale minime garantate, va creste la 520 lei.

Joi, 8 decembrie 2016, Guvernul a adoptat o Hotarare pentru modificarea si completarea HG nr. 430/2008 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea si functionarea comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap.

Noile prevederi vizeaza:

  • continuitatea in acordarea drepturilor;
  • evitarea situatiilor in care termenul nu poate fi respectat din cauza volumului mare de lucru;
  • simplificarea si fluidizarea activitatii comisiei;
  • asigurarea confidentialitatii datelor, care va elimina discriminarea la angajarea in munca sau la inscrierea in diferite programe de formare; usurarea vietii persoanelor cu dizabilitati, aflate in situatia de a finaliza un dosar de incadrare in grad de handicap si de a incepe imediat pregatirea pentru intocmirea celui de revizuire;
  • reducerea efortului si costurilor administrative, atat ale beneficiarilor cat si ale administratiei publice.

Documentul aprobat simplifica procedurile pentru incadrarea in grad de handicap, dand posibilitatea depunerii cererii tip de evaluare complexa si a documentelor necesare nu numai de catre persoana solicitanta, asa cum este prevazut in momentul de fata, ci si de familia sa, reprezentantul legal, asistentul personal, asistentul personal profesionist, organizatia neguvernamentala al carei membru este persoana cu handicap, sau, in lipsa acestora, de catre orice persoana care o poate reprezenta. Aceasta simplificare va usura situatia persoanei cu dizabilitati.

De asemenea, termenul de depunere a cererii-tip de evaluare complexa si a documentelor necesare in cazul persoanelor care solicita reevaluarea a fost prelungit de la 30 de zile inainte de expirarea termenului de valabilitate al certificatului de incadrare in grad de handicap, la 60 de zile. In acest fel, se asigura o perioada de timp suficienta pentru continuitate in acordarea drepturilor persoanelor cu handicap al caror certificat va expira si pentru care comisia de evaluare trebuie sa elibereze unul nou.

Hotararea de Guvern schimba si termenul de solutionare al contestatiilor de la 45 la 60 de zile lucratoare de la inregistrarea in Registrul de evidenta al Comisiei Superioare. Aceasta masura a fost luata avand in vedere volumul mare de activitate al comisiei superioare, de aproximativ 1.300 de contestatii lunar.

In plus, noul act normativ prevede marirea perioadei de valabilitate a certificatului de incadrare in grad si tip de handicap, de la 6 luni la 12 luni, respectiv de la 12 la 24 luni.

Noi masuri de simplificare in asistenta sociala, dar si o serie de corectii

Astfel, pentru obtinerea venitului minim garantat (VMG) si a alocatiei pentru sustinerea familiei (ASF), in situatia in care persoana sau familia intruneste toate conditiile de eligibilitate, inclusiv pentru obtinerea ajutorului pentru incalzirea locuintei (dosarul se depune in perioada sezonului rece, respectiv 1 noiembrie - 31 martie), solicitantul va depune un singur dosar. Documentele depuse initial pentru unul dintre beneficii se iau in considerare si pentru solicitarea ulterioara a celorlalte masuri de sprijin. Mai exact, daca initial se stabileste dreptul la venit minim garantat si ulterior apare un copil in familie si se solicita alocatia pentru sustinerea familie, nu va mai fi necesara intocmirea unui nou dosar.

Numarul de documente necesare scade de la 52 de acte ce se obtineau de la 7-9 institutii, la 15-17, diminuandu-se in acest fel si costurile suportate de beneficiar, dar si timpul petrecut pentru obtinerea documentelor doveditoare privind componenta familiei si veniturile acesteia.

De asemenea, in cazul venitului minim garantat, este eliminata cerinta de a prezenta din 3 in 3 luni o adeverinta de la agentia teritoriala pentru ocuparea fortei de munca. Verificarea situatiei persoanelor apte de munca se va face pe baza listelor si informatiilor furnizate de agentiile teritoriale pentru ocuparea fortei de munca, respectiv de inspectoratele teritoriale de munca.

Prin noile masuri adoptate de Guvern se renunta si la cerinta depunerii de catre beneficiar, din 3 in 3 luni, a unei declaratii pe propria raspundere si a documentelor justificative care sa ateste mentinerea conditiilor de acordare. Aceasta era o reglementare suplimentara, avand in vedere ca beneficiarul era oricum obligat sa comunice in scris primarului modificarile intervenite in componenta familiei si a veniturilor acesteia.

In cazul drepturilor suspendate, acestea se vor acorda din oficiu in luna urmatoare, daca din verificarile efectuate de inspectorii sociali nu rezulta situatii de modificare sau incetare a acestora. In prezent, pentru reluarea platii este necesara depunerea unei noi cereri.

Totodata, pentru evitarea fraudelor si erorilor, organul central fiscal de pe raza teritoriala va verifica informatiile despre venituri, declarate de persoana sau familie si va comunica primariilor rezultatele verificarii.

Prin noile reglementari se flexibilizeaza si modul de acordare a alocatiei pentru sustinerea familiei. Daca intr-o familie cu mai multi copii de varsta scolara, unul dintre acestia nu urmeaza o forma de invatamant sau acumuleaza mai mult de 20 absente nemotivate intr-un semestru, acest copil nu va fi luat in calcul la stabilirea cuantumului acordat familiei, astfel incat familia sa poata beneficia in continuare de suport financiar pentru a asigura celorlalti copii posibilitatea frecventarii cursurilor scolare. In prezent, daca unul dintre copii inregistreaza absente scolare, familia pierde dreptul de a mai primi ASF.

Printr-o alta reglementare din Hotararea de Guvern adoptata au fost eliminate din categoria veniturilor care se iau in calcul la stabilirea drepturilor de ajutor social, alocatie pentru sustinerea familiei si ajutor pentru incalzire, toate bursele scolare. In prezent, doar bursele sociale sunt acceptate, precum si bursa profesionala prevazuta de HG nr. 1062/2012, iar eliminarea stimulentului educational prevazut de Legea nr. 248/2015 reprezinta o corectie adusa textului normativ.

Pana in prezent daca un copil trecea de la media 8 la media 10, statul roman micsora ajutorul pentru sustinerea familiei, incluzand bursa de merit la calculul venitului familiei.

Astfel, masura elimina inechitatile generate de luarea in calcul a burselor scolare, altele decat cele sociale si de studiu. Cresterea performantei scolare a unui copil din familiile vulnerabile duce in prezent la penalizarea familiei, cuantumul beneficiilor de asistenta sociala este micsorat prin luarea in calcul a bursei acordate.

Noile masuri de simplificare duc la eficientizarea timpului de lucru al asistentilor sociali, prin reducerea cu 2/3 a numarului de dosare de beneficii sociale ce trebuie procesate.

Totodata, incepand cu luna decembrie 2016, angajatorii care incadreaza in munca, pe durata nedeterminata, absolventi ai institutiilor de invatamant (indiferent de nivel) primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare absolvent incadrat, o suma in cuantum de 900 lei. In cazul persoanelor cu dizabilitati subventia se acorda timp de 18 luni.

De asemenea, angajatorii care incadreaza in munca, pe perioada nedeterminata, someri in varsta de peste 45 de ani, persoane cu dizabilitati, someri de lunga durata, tineri NEET sau someri care sunt parinti unici sustinatori ai familiilor monoparentale primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceste categorii, o suma in cuantum de 900 lei, cu obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel putin 18 luni.

Angajatorii care incadreaza in munca, someri care, in termen de 5 ani de la data angajarii, indeplinesc, conform legii, conditiile pentru a solicita pensia anticipata partiala sau de acordare a pensiei pentru limita de varsta, daca nu indeplinesc conditiile de a solicita pensia anticipata partiala, beneficiaza lunar, pe perioada angajarii, pana la data indeplinirii conditiilor respective, de o suma in cuantum de 900 lei.

CASS nu se va plati de catre persoanele care realizeaza veniturile independente dar care sunt scutite de plata acestei contributii (pensionari, persoane cu handicap, tineri, persoane aflate in intretinere etc).

Cresterea salariului mediu pentru cei din sectorul public va fi de 20% pana la 1 iulie 2017, alti 20% incepand cu 1 iulie 2018 si 8% incepand cu 1 iulie 2019.

Nivelul salariului minim brut in Romania, in urmatorii 4 ani, va fi de 1.450 lei in 2017, 1.550 lei in 2018, 1.650 lei in 2019 si 1.750 lei in 2020. Incepand cu 2018, ca urmare a modificarii bazei de calcul a salariului brut, 1.550 va fi echivalent cu 1.900 de lei, 1.650 va fi echivalent cu 2.025 de lei iar 1.750 cu 2.150 de lei.

Adauga comentariu

Codul de securitate
Actualizează